Läste på nätet att 98 an ska vara borta om ca 14 månader... Har även "hört" att dom testat e10 i finland eller var det nu var och det blev totalkatastrof... Vet inte hur många bilar det var som hade sagt upp sig... Någon mer som hört det eller är det bara skitsnack??
var läste du det??
2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Läste på nätet att 98 an ska vara borta om ca 14 månader... Har även "hört" att dom testat e10 i finland eller var det nu var och det blev totalkatastrof... Vet inte hur många bilar det var som hade sagt upp sig... Någon mer som hört det eller är det bara skitsnack??
Stämmer bra. Många bilar i vintras som vägrade starta och som stannade längs med vägkanten.. Massa strul med E10 där..
Mycket rykten blir det. Som du kan se beror den största delen av misstron i Tyskland inte på att haverier faktiskt förekommit utan pga att BMW varnat för E10. Nu gillar inte jag heller e10, men rätt ska vara rätt.
Mycket rykten blir det. Som du kan se beror den största delen av misstron i Tyskland inte på att haverier faktiskt förekommit utan pga att BMW varnat för E10. Nu gillar inte jag heller e10, men rätt ska vara rätt.
men du vet rykten som säger * har hört* och min mosters karls farbrors morsa.... men sen har ingen nån källa att referera till.. jag anser fortfarande att har man ingen källa att referera till så är det rent BS
jävla skitsnack den kommer inte föränn till hösten har dom sagt. köp en annan bil då istället för ditt gnällande om förbrukningen.
jag ska inte köpa annan bil.. min går så bra.. men de behöver ju inte vara pga etanolen som finns i bränslet den 240in går lurvigt.. kan ju vara mycke annat också.. men dom fick ju börja blanda i 10% från 1 maj så då tänkte ja att dom kanske har gjort de.. men kan ju va ja som gasat lite mer nu på sista tiden å då drar den ju mer. ska aldrig i hela mitt liv he iväg 740in! den ska jag köra tills den skär!
tror inte att dom smyger med det. det blir ju dyrt. hara bara hört att det skulle skutas upp. om det var till hösten eller när det blir.
2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Läste på nätet att 98 an ska vara borta om ca 14 månader... Har även "hört" att dom testat e10 i finland eller var det nu var och det blev totalkatastrof... Vet inte hur många bilar det var som hade sagt upp sig... Någon mer som hört det eller är det bara skitsnack??
känns som nått det igentligen borde vara en folkomröstning eller ett regerings beslut innan nått bara kan ändras och tas bort. men något sådant har man ju inte hört talas om.
Enligt tidningen Tekniikan Maailma ökar den nya bensinen E10 bränsleförbrukningen mer än vad som informerats om. För konsumenten är det därför lika dyrt om han tankar E10 eller 98-oktans bensin, påstår tidningen.
Tidningen har räknat ut att bränsleförbrukningen stiger med cirka tre procent i och med användningen av E10, vilket motsvarar prisskillnaden mellan den nya bensinen och 98-oktans bensin. Enligt tidigare information skulle E10 höja förbrukningen med bara två procent.
Ökningen beror på att energiinnehållet i etanol är mindre än i bensin.
I E10 får det finnas högst tio procent etanol och i 98:ans bensin får etanolen inte överstiga fem procent.
Enligt Tekniikan Maailma är skillnaderna så små att det inte går att göra tillförlitliga mätningar inom en rimlig tid genom att normalt köra bil. Därför har tidningen jämfört bränsleförbrukningen i ett laboratorium. Förbrukningen mättes i propotion till motoreffekten, som ökar något ju högre oktanigt bränsle som används. FNB, HBL"
Stämmer det går jag nog lika gärna över till 98 på bilen med.
Senast redigerat av Seth (15 juni 2011)
Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Enligt tidningen Tekniikan Maailma ökar den nya bensinen E10 bränsleförbrukningen mer än vad som informerats om. För konsumenten är det därför lika dyrt om han tankar E10 eller 98-oktans bensin, påstår tidningen.
Tidningen har räknat ut att bränsleförbrukningen stiger med cirka tre procent i och med användningen av E10, vilket motsvarar prisskillnaden mellan den nya bensinen och 98-oktans bensin. Enligt tidigare information skulle E10 höja förbrukningen med bara två procent.
Ökningen beror på att energiinnehållet i etanol är mindre än i bensin.
I E10 får det finnas högst tio procent etanol och i 98:ans bensin får etanolen inte överstiga fem procent.
Enligt Tekniikan Maailma är skillnaderna så små att det inte går att göra tillförlitliga mätningar inom en rimlig tid genom att normalt köra bil. Därför har tidningen jämfört bränsleförbrukningen i ett laboratorium. Förbrukningen mättes i propotion till motoreffekten, som ökar något ju högre oktanigt bränsle som används. FNB, HBL"
Stämmer det går jag nog lika gärna över till 98 på bilen med.
Om det stämmer.. vilket de säkert gör så kostar ju e10an mindre än 98an men man får tanka oftare med e10 än 98. då är de vilket som man kör på. men tänk att du är miljövänligare om du tankar e10:) men ändå inte då den fraktas över hela jorden.. svårt beslut detta... Men får du hembesök av en miljöpartist så är du ju populärare om du tankar e10 iaf..
Nog för att jag tror att all propaganda om denna nya soppan är överdriven, men vem fan bryr sig om vad inavlade miljöpartister har att säga?
Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Enligt tidningen Tekniikan Maailma ökar den nya bensinen E10 bränsleförbrukningen mer än vad som informerats om. För konsumenten är det därför lika dyrt om han tankar E10 eller 98-oktans bensin, påstår tidningen.
Tidningen har räknat ut att bränsleförbrukningen stiger med cirka tre procent i och med användningen av E10, vilket motsvarar prisskillnaden mellan den nya bensinen och 98-oktans bensin. Enligt tidigare information skulle E10 höja förbrukningen med bara två procent.
Ökningen beror på att energiinnehållet i etanol är mindre än i bensin.
I E10 får det finnas högst tio procent etanol och i 98:ans bensin får etanolen inte överstiga fem procent.
Enligt Tekniikan Maailma är skillnaderna så små att det inte går att göra tillförlitliga mätningar inom en rimlig tid genom att normalt köra bil. Därför har tidningen jämfört bränsleförbrukningen i ett laboratorium. Förbrukningen mättes i propotion till motoreffekten, som ökar något ju högre oktanigt bränsle som används. FNB, HBL"
Stämmer det går jag nog lika gärna över till 98 på bilen med.
Om det stämmer.. vilket de säkert gör så kostar ju e10an mindre än 98an men man får tanka oftare med e10 än 98. då är de vilket som man kör på. men tänk att du är miljövänligare om du tankar e10:) men ändå inte då den fraktas över hela jorden.. svårt beslut detta... Men får du hembesök av en miljöpartist så är du ju populärare om du tankar e10 iaf..
Nog för att jag tror att all propaganda om denna nya soppan är överdriven, men vem fan bryr sig om vad inavlade miljöpartister har att säga?
Att bilarna kommer dricka mer det kan man räkna ut. jävla skit bensin
2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Om de skrev att förbrukningen endast skulle stiga med 2% om man laddar med E10, så skjuter ju den tidning/institution sig själv i foten. Behövs ju bara lite vanligt folkvett och enklare kunskaper i matematik för att fatta att det är lögn!
Om E100 innehåller 30% mindre energi (=30% högre förbrukning) och man laddar i 10% av E100an, (=E10) så är det väl ganska enkelt att räkna ut att förbrukningen stiger med precis 3%..? Eller?
Sluta genast köpa den tidning som for med lögner!!!
Ett annat problem... Gäller garantier m.m.? Bilen är godkänd av tillverkaren att köras på bensin. Inte E!
En E-bil har tätare oljebyten än en bil avsedd att köras på bensin.
Vem betalar för motor haveriet, när bilen skär efter 2000mil på E-blandning? Bensin bilen har ett service intervall på 3000mil, tillverkaren säljer samma bil, med annan mjukvara och kallar den "flexi/multi fuel" men då med 1000mils service intervall.
Staten lurar oss att köra mer än dessa 1000mil. (Boken säger 3000mil) som tillverkaren sagt för bilen som de godkänt för att köras på E.
Jag tvivlar på att varken stat eller bensinbolag går in och täcker haverier.!?.!?
Ett annat problem... Gäller garantier m.m.? Bilen är godkänd av tillverkaren att köras på bensin. Inte E!
En E-bil har tätare oljebyten än en bil avsedd att köras på bensin.
Vem betalar för motor haveriet, när bilen skär efter 2000mil på E-blandning? Bensin bilen har ett service intervall på 3000mil, tillverkaren säljer samma bil, med annan mjukvara och kallar den "flexi/multi fuel" men då med 1000mils service intervall.
Staten lurar oss att köra mer än dessa 1000mil. (Boken säger 3000mil) som tillverkaren sagt för bilen som de godkänt för att köras på E.
Jag tvivlar på att varken stat eller bensinbolag går in och täcker haverier.!?.!?
+1
Har en polare som jobbar på en bilverkstad i mellersta finland och dom har haft en hel del att göra sedan dom bytte till E10. Flera bilar som tankat nya E10 har pajjat katten och lambdan. Blir även mer svårstartad. Står till och med i nya instruktionsböckerna att de som går att köra med etanolblandningen bör iakta försiktighet och om bilen går dåligt eller blir slö bör man genast byta till ett högre oktanhaltigt drivmedel.
Det har dessutom visat sig att flera modeller har fått strykas bort från listan i efterhand när dessa visat sig ta skada av E10 (bl.a. nästan alla Toyota Avensis). Och som bilägare är det din skyldighet att hålla dig uppdaterad på vilka bilar som enligt biltillverkaren går att köra med det nya bränslet.
Frågan är bara vem som står för kalaset när motorn havererar? När biltillverkaren skyller på bensinbolagen och bensinbolagen på biltillverkaren.
Nåväl ni som är så optimistiska till att tanka E10 i era bilar ni får gärna gå förbi mig i kön till macken..
Om de skrev att förbrukningen endast skulle stiga med 2% om man laddar med E10, så skjuter ju den tidning/institution sig själv i foten. Behövs ju bara lite vanligt folkvett och enklare kunskaper i matematik för att fatta att det är lögn!
Om E100 innehåller 30% mindre energi (=30% högre förbrukning) och man laddar i 10% av E100an, (=E10) så är det väl ganska enkelt att räkna ut att förbrukningen stiger med precis 3%..? Eller?
Sluta genast köpa den tidning som for med lögner!!!
Lägg på lite extra procent på den dåliga optimeringen också.
Ett annat problem... Gäller garantier m.m.? Bilen är godkänd av tillverkaren att köras på bensin. Inte E!
En E-bil har tätare oljebyten än en bil avsedd att köras på bensin.
Vem betalar för motor haveriet, när bilen skär efter 2000mil på E-blandning? Bensin bilen har ett service intervall på 3000mil, tillverkaren säljer samma bil, med annan mjukvara och kallar den "flexi/multi fuel" men då med 1000mils service intervall.
Staten lurar oss att köra mer än dessa 1000mil. (Boken säger 3000mil) som tillverkaren sagt för bilen som de godkänt för att köras på E.
Jag tvivlar på att varken stat eller bensinbolag går in och täcker haverier.!?.!?
+1
Har en polare som jobbar på en bilverkstad i mellersta finland och dom har haft en hel del att göra sedan dom bytte till E10. Flera bilar som tankat nya E10 har pajjat katten och lambdan. Blir även mer svårstartad. Står till och med i nya instruktionsböckerna att de som går att köra med etanolblandningen bör iakta försiktighet och om bilen går dåligt eller blir slö bör man genast byta till ett högre oktanhaltigt drivmedel.
Det har dessutom visat sig att flera modeller har fått strykas bort från listan i efterhand när dessa visat sig ta skada av E10 (bl.a. nästan alla Toyota Avensis). Och som bilägare är det din skyldighet att hålla dig uppdaterad på vilka bilar som enligt biltillverkaren går att köra med det nya bränslet.
Frågan är bara vem som står för kalaset när motorn havererar? När biltillverkaren skyller på bensinbolagen och bensinbolagen på biltillverkaren.
Nåväl ni som är så optimistiska till att tanka E10 i era bilar ni får gärna gå förbi mig i kön till macken..
e nästan varje helg i finland och har då inte ens hört om att det skulle vara nå problem...
sen kan du länka till sidan vart du fick all info om vilka bilar som inte klara av den...