http://www.vibilagare.se/sites/default/ … en_e10.pdf"E10 kan användas i alla bensindrivna BMW-bilmodeller oberoende av tillverkningsår, men min. oktantal, enligt instruktionsboken måste alltid följas."
Men i en Volvo som är byggd för 98 och inte går bra på 95 oktan kan man tanka E10?
Har dessutom hört att en bil byggd för 95 inte alltid mår bra av högre? Hur ska de göra nu när de måste tanka 98?
(Läste något om kort livslängd på E10. Hur ska man göra i t ex sin lilla motorgräsklippare? Hälla ut en massa utgången E10 i skogen om de nu går att köra på E10?
För 98 är nog inte bra heller.
Det finns visserligen akrylatbensin till gräsklippare som håller sig riktigt länge.
Bra för oss proffs som köper in i stora påfyllningsdunkar, andas in avgaserna hela dagarna och dessutom är akrylatbensin bättre för motorn. (Som i proffsmaskiner går mer än en villaklippare.)
Men dyrt för vanligt folk, inte miljöklokt att släpa hem en massa tjocka plastdunkar som dessutom fraktats.
Dessutom lockar akrylabensinens söta doft till sig möss som kan förstöra en maskin.
Och äldre gräsklippare ska inte köras på akrylatbensin.)
Dyrare för de som måste byta till 98, mindre regnskog, fler svältande, sämre för många bilar, bökigare att tanka, färre tankningställen som har 98 och högre förbrukning! Låter väl toppen detta?