2517
Sök

Disel pris och skatt

407 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
Hur länge ska regeringen hålla på att klämma ut diselskatt från oss disel åkare.
Såg idag att disel nu är dyrare än vanlig 95 oktan
Är det meningen att man ska betala än j... Massa skatt och sedan betala skatt en gång till när man tankar

Kanske dags att göra som i mellanöstern och göra ett upprop

Det är ju lustigt att det bara är Sverige som man straffar disel åkare. I övriga Europa åker 60% disel och där har man inga svinhöga avgifter.

Frågan är vem som skitar ner mest.

Min 2500 kg tunga bil drar 0,58-0,61. Vill se om en bensinare klarar det.

Kommentera gärna vad ni tycker och tänker

//Frille

Finlirare
478 Inlägg
18 februari 2011
Håller med om det, diesel har väl varit smutsigt att köra med "förr" därför en högre beskattning. Men nu under 2000-talet är ju diesel-bilarna minst lika miljövänliga som bensinarna vad jag förstår med partikelfilter och allt. Kan ju hända att regeringen inte hunnit med beskattningsfrågan än. Men dåligt är det iaf.

2 337 Inlägg
18 februari 2011
Köper man en ny(are) dieselbil kommer man ju undan rätt billigt. Fortfarande lite dyrare skatt, men en diesel som släpper ut ~130 g CO2 kostar inte många kronor. Eller så väljer man en miljöbil och så blev det jäkligt billigt. Jag tycker att det är bra med en åldersgräns på den "billiga skatten", bättre med en nyare och renare fordonspark i landet.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
18 februari 2011
Till viss del får väl svenska folket får skylla sig själva när man är så korkad att man röstar in en inkompetent regering som totalt har tappat allt vad verklighetsanknytning och framtidsvision innebär.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Entreprenör
1 286 Inlägg
18 februari 2011
IceEyes skrev:
Till viss del får väl svenska folket får skylla sig själva när man är så korkad att man röstar in en inkompetent regering som totalt har tappat allt vad verklighetsanknytning och framtidsvision innebär.

Ja det hade ju säkerligen blivit bättre med Kommunist partiet, Sossarna och Miljöpartiet i spetsen.... *doooh* dumbass.

// Niklas Johansson

Finlirare
478 Inlägg
18 februari 2011
Finns de nått parti som förespråkar billiga bränslen egentligen....då hade väl majoriteteten röstat på dem!

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
19 februari 2011
NiKeMaN skrev:
IceEyes skrev:

Ja det hade ju säkerligen blivit bättre med Kommunist partiet, Sossarna och Miljöpartiet i spetsen.... *doooh* dumbass.

Det finns häpnadsväckande nog ett annat parti som främjar motorsportskulturen samt förespråkar en sänkning och frysning av bränsleskatten. Gissa vilket?  roll

http://i55.tinypic.com/10r71w1.jpg

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
19 februari 2011
Sd?

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

1 422 Inlägg
19 februari 2011
Både SD och M vill ju lätta lite på skattetrycket på drivmedel men M får ju problem med andra partier. SD vill göra det lite mer än M dock.

Men det är ju mode att vara miljötomte nu, även om man inte vet ett skit om verkligheten så ska man ju göra politiskt korrekta val och göra förändringar som ruinerar folk men inte gör någon skillnad på en global nivå...

Saabifierad
2 031 Inlägg
19 februari 2011
Det kommer att fortsätta tills diesel inte finns längre wink Kommer ihåg för ett par år sedan när det var svammel om den nya dieselskatten, detta fick till och med Teknikens värld att gå ut med att man skulle enbart välja diesel och vänta tills dom nya reglerna kommer för allt skulle bli så mycket bättre. Så kom de nya reglerna och för merparten av dieselbilarna blev det ingen skillnad hmm

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

7 398 Inlägg
19 februari 2011
allt för att staten ska tjäna mkt pengar,, då dieselbilar drar mindre bränsle så ökar dem skatten, och priset,, för att tjäna mer,, så enkelt är det,,

1 785 Inlägg
20 februari 2011
Frille500 skrev:
Hur länge ska regeringen hålla på att klämma ut diselskatt från oss disel åkare.
Är det meningen att man ska betala än j... Massa skatt och sedan betala skatt en gång till när man tankar

Det är ju lustigt att det bara är Sverige som man straffar disel åkare. I övriga Europa åker 60% disel och där har man inga svinhöga avgifter.

//Frille

Jag tycker att de som blev rädda för 0.49öre höjning under en mandatperiod kan känna sig blåsta! Faktum är nu blir det höjning på höjning till förmån för skattesänkning för löntagare. Så har du ett jobb så rullar ju pengarna in men också ut. Vad är skattesänkningen i ena änden då värd?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

fälg fantast
1 086 Inlägg
1 785 Inlägg
20 februari 2011
Frille500 skrev:

//Frille

Bränslemängden har med energivärdet per liter att göra. Diesel högst energivärde per liter, sedan bensin, därefter etanol. Men det säger inte något om utsläppen.
Senast redigerat av dbjanoz (20 februari 2011)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

956 Inlägg
21 februari 2011
Alla behöver bensin/diesel. Är skit samma om man åker bil, lastbil, buss, moped, ja va fan som helst = Väldigt väldigt lätta skattepengar.

Sen låter det bra med högt bensinpris. Det visar internationellt att vi bryr oss om miljön.
Men bakom den fasaden ligger som sagt att det är så oerhört snabba cash in på skattekontot.

1 581 Inlägg
3 mars 2011
Dags nu att de nära 2 miljoner som skrivit under bensinskatteupproet ska mötas tycker jag och dra igång en rikstäckande demonstration mot drivmedelspriserna. Ni som behöver ta bilen till jobbet skiter i att ta er till arbetet på en vecka. Skulle man få 2 miljoner invånare att inte ta sig till jobbet så lär dem ju förstå att vi vill ha pengar till annat än drivmedelskostnader för 2-4 000 i månaden för pendling till arbete. Äckliga jävla politiker och cyniska miljöfanskap

Mercedes-Benz Diesel
167 Inlägg
3 mars 2011
håller med helt enkelt dej frille500...det finns ingen bensinare som drar 0,5-0,6 och väger över 2ton det finns inte i hela världs historien...själv så erkänner jag att jag kör på villaolja och andra liknande oljor tänker för i h-vete inte betala skatten på bräsnlet diesel idag...det kmr bara bli värre o värre med skatten på diesel... jag kmr då iaf köra diesel och helst skattefritt fast det kostar 50kr/literN jag skiter it...men som fellow säger så tkr jag vi borde göra som han säger för då bör dom fatta iaf någon politiker...detta land är byggt på SKATt... men kör på 50%spillolja+50% riktig diesel på sommrarna det bli af lite billigare!

pzz!

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3

1 581 Inlägg
3 mars 2011
Svenskar är jävla muppar om man kollar på resten av världen. Folk demonstrerar och visar vart fan skåper skall stå. Tröttnat på detta jävla tjat från folk på fyllan, i släkten, på arbetet, folk man knappt träffar hur arga folk är på dessa jävla priser för att vi ska KUNNA TA OSS TILL JOBB OCH AFFÄR!

Enligt google så har jag fått fram att USA med sina ca 300 miljoner invånare har runt 550 miljoner bilar och ett drivmedelpris på 3.5 Kr litern enligt http://www.newyorkstategasprices.com

I Kina har det sålts 15 miljoner bilar 2011 än så länge och vad kostar drivmedlen där? Helt jävla sjukt
Senast redigerat av Fellow (3 mars 2011)

Muttley
3 mars 2011
Fellow skrev:
Svenskar är jävla muppar om man kollar på resten av världen. Folk demonstrerar och visar vart fan skåper skall stå. Tröttnat på detta jävla tjat från folk på fyllan, i släkten, på arbetet, folk man knappt träffar hur arga folk är på dessa jävla priser för att vi ska KUNNA TA OSS TILL JOBB OCH AFFÄR!

Enligt google så har jag fått fram att USA med sina ca 300 miljoner invånare har runt 550 miljoner bilar och ett drivmedelpris på 3.5 Kr litern enligt http://www.newyorkstategasprices.com

I Kina har det sålts 15 miljoner bilar 2011 än så länge och vad kostar drivmedlen där? Helt jävla sjukt

Du inser själv att vi aldrig kan få ner priset till 3.50. Men visst är skatten för mycket.

Men de är ju inne på politik och de diskuteras ju inte här.

1 581 Inlägg
3 mars 2011
tkd_rille skrev:
Fellow skrev:

Du inser själv att vi aldrig kan få ner priset till 3.50. Men visst är skatten för mycket.

Men de är ju inne på politik och de diskuteras ju inte här.

Klart jag vet att det priset är omöjligt att sträva efter men sträva efter så lågt som möjligt ska vi väl göra.

Klart det är politik, går inte att diskutera drivmedelspriser utan att komma in på politik just för att priset drivs utav politiken som drivs.

Sök