Många bra tips och råd i denna tråd.
Tänkte bara inlägga att jag inte håller om allt som skrivits om OS X vs Windows.
Både OS X och Windows 7 är mycket bra operativsystem. Jag upplever inte att något av dem blir segare eller kräver mer/mindre av datorn. De är helt enkelt väldigt jämlika. Windows är bättre på en del saker och OS X på andra. Jag har en Macbook Pro 13" från i somras, den var jag tvungen att uppgradera till 8gb ram då den blev extremt seg så fort jag startade en virtuell maskin, två var inte att tänka på. Detta är min arbetsdator, så det är lite olika användningsområden för mina datorer. Windows 7 blir inte segt förrän hårddisken blir full, man måste ha några gb ledigt för att det ska funka bra, men det är ingen skillnad mellan operativsystemen. Min Windowsdator klarar sig bra med 4gb ram, men där har jag inget behov av virtuella maskiner.
Ett råd till dig är att köpa 15" maskin som du tittat på, se till att som Hexenhammer skrev att du får Windows 7 64-bit med datorn, då kan du uppgradera minnet till 8gb om det skulle kännas segt i PS t.ex.