3540
Sök

Montering av dumpventil på 855 t5 original

9 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
#1
Tjena, jag hade tänkt köpa en öppen dumpventil och montera på min Volvo 855 t5 som är original:)
Jag undrar hur man gör för att få till det rätt och att motorn inte ska ta stryk av det? Om de finns någon särskild dump jag kan köpa? Och så vill jag gärna ha en helst grundlig beskrivning på hur jag ska montera den.
Vill få fram ett lagom bra pysljud smile

Väldigt tacksam för svar:)

508 Inlägg
20 februari 2011
#2
har en hks som jag ej använt, den passar... du ska ha återcirkulerande, denna är det...

9 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
#3
mulleri skrev:
har en hks som jag ej använt, den passar... du ska ha återcirkulerande, denna är det...

Okej tack:) men behöver en bra beskrivning på hur jag ska montera den också smile

7 274 Inlägg
20 februari 2011
#4
Eller så skaffar du bara ett öppetfilter och låter orginal dumpen sitta kvar.


9 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
#5
Brains skrev:
Eller så skaffar du bara ett öppetfilter och låter orginal dumpen sitta kvar.

Det är också ett förslag smile tackar smile

211 Inlägg
20 februari 2011
#6
Jbr har bra paket. Kolla xtremt.se.
Då får du med dumpen slang och lock till orginal ventil.
Och en beskrivning på hur du löser det. Finns smidiga anslutningar att
köpa för att fästa mot insugsröret.
Finns mängder av guider men mitt tips är jbr's kitt. Enkelt och funkar bra.

Många anser att man ska ha återcirkulerande men flera säger att det inte är nödvändigt. Google så finns massor av forum där det pratas massor om detta. Står även om det på xtremt hemsidan.


9 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
#7
baloo83 skrev:
Jbr har bra paket. Kolla xtremt.se.
Då får du med dumpen slang och lock till orginal ventil.
Och en beskrivning på hur du löser det. Finns smidiga anslutningar att
köpa för att fästa mot insugsröret.
Finns mängder av guider men mitt tips är jbr's kitt. Enkelt och funkar bra.

Många anser att man ska ha återcirkulerande men flera säger att det inte är nödvändigt. Google så finns massor av forum där det pratas massor om detta. Står även om det på xtremt hemsidan.

Tack så mycket! smile

496 Inlägg
21 februari 2011
#8
Kennard skrev:
Tjena, jag hade tänkt köpa en öppen dumpventil och montera på min Volvo 855 t5 som är original:)
Jag undrar hur man gör för att få till det rätt och att motorn inte ska ta stryk av det? Om de finns någon särskild dump jag kan köpa? Och så vill jag gärna ha en helst grundlig beskrivning på hur jag ska montera den.
Vill få fram ett lagom bra pysljud smile

Väldigt tacksam för svar:)

Kolla min bilder så får du fram en kolvs dump ventil, bra för motor med men föredrar hellre att du köper sportluft filter, du tappar effekt på det eftersom turbon måste samla upp nytt tryck eftersom du har "pyst" ut allt från dumpventilen, Jag har en 18T turbo därmed kan jag köra med dumpventil eftersom den laddar bättre med steg 3 chip. mvh Haggen90


8 250 Inlägg
21 februari 2011
#9
haggen90 skrev:
Kolla min bilder så får du fram en kolvs dump ventil, bra för motor med men föredrar hellre att du köper sportluft filter, du tappar effekt på det eftersom turbon måste samla upp nytt tryck eftersom du har "pyst" ut allt från dumpventilen, Jag har en 18T turbo därmed kan jag köra med dumpventil eftersom den laddar bättre med steg 3 chip. mvh Haggen90

Pyser ut luften (ur tryckrören) gör den redan med original avlastningsventil, så någon effektförlust blir det inte tal om. Och tack vare att ventilen släpper ut luften så går det fortare att bygga upp trycket. Och vilket turbo man har är totalt ointressant principen är densamma för alla.
Senast redigerat av Marlboroman (21 februari 2011)


496 Inlägg
21 februari 2011
#10
Marlboroman skrev:
haggen90 skrev:
Kolla min bilder så får du fram en kolvs dump ventil, bra för motor med men föredrar hellre att du köper sportluft filter, du tappar effekt på det eftersom turbon måste samla upp nytt tryck eftersom du har "pyst" ut allt från dumpventilen, Jag har en 18T turbo därmed kan jag köra med dumpventil eftersom den laddar bättre med steg 3 chip. mvh Haggen90

Pyser ut luften gör den rdasn med original avlastningsventil, så någon effektförlust blir det inte tal om. Och tack vare att ventilen släpper ut luften så går det fortare att bygga upp trycket. Och vilket turbo man har är totalt ointressant principen är densamma för alla.

Jag lär mig fortfarande av andra, dock av amatörer märker jag nu.
Senast redigerat av haggen90 (21 februari 2011)


351 Inlägg
15 juni 2012
#11
Hej hoppar på detta samtal också,har skaffat en 855 turbo-94 men ja har ingen aning om vilken dumpventil ja skall köpa?är de sant att de hjälper med sportluftfilter?.Har 855 turbo orginal dump?.Hur många hk har orginal 855 turbo i sig,och hur ökar man dessa utan att ta skada på motorn?

Så många frågor,men ja vill bara lära mig mer om bilen=)

Dansken

320 Inlägg
15 juni 2012
#12
Jensen80 skrev:
Hej hoppar på detta samtal också,har skaffat en 855 turbo-94 men ja har ingen aning om vilken dumpventil ja skall köpa?är de sant att de hjälper med sportluftfilter?.Har 855 turbo orginal dump?.Hur många hk har orginal 855 turbo i sig,och hur ökar man dessa utan att ta skada på motorn?

Så många frågor,men ja vill bara lära mig mer om bilen=)

lättaste sättet å trimma är juuh att chippa den bara.. sen beror det på lite om du har 2.0 motorn eller 2.4 motorn (2.0 liters motorn har 211hk och 2.4 liters 193hk) är det 2.0T du har så är det lättaste å billigaste sättet att chippa hos typ brs vilket ger 240hk för 3000kr (steg 1)


309 Inlägg
15 juni 2012
#13
Norrby89 skrev:
Jensen80 skrev:
Hej hoppar på detta samtal också,har skaffat en 855 turbo-94 men ja har ingen aning om vilken dumpventil ja skall köpa?är de sant att de hjälper med sportluftfilter?.Har 855 turbo orginal dump?.Hur många hk har orginal 855 turbo i sig,och hur ökar man dessa utan att ta skada på motorn?

Så många frågor,men ja vill bara lära mig mer om bilen=)

lättaste sättet å trimma är juuh att chippa den bara.. sen beror det på lite om du har 2.0 motorn eller 2.4 motorn (2.0 liters motorn har 211hk och 2.4 liters 193hk) är det 2.0T du har så är det lättaste å billigaste sättet att chippa hos typ brs vilket ger 240hk för 3000kr (steg 1)

Nja det där stämmer väll inte helt.

Ta reda på om du har en import eller inte, en 2.0 (import) har 211hk.
En 855 Turbo är de traditionella t5 som har 225hk orginal.
En 850 T-5R hade hela 240hk orginal.

2.4 Motorn som du talar om är lågtrycksturbon som kom med 850 AWD - 97 tror jag väll det var.


320 Inlägg
15 juni 2012
#14
Sandegren skrev:
Norrby89 skrev:
Jensen80 skrev:
Hej hoppar på detta samtal också,har skaffat en 855 turbo-94 men ja har ingen aning om vilken dumpventil ja skall köpa?är de sant att de hjälper med sportluftfilter?.Har 855 turbo orginal dump?.Hur många hk har orginal 855 turbo i sig,och hur ökar man dessa utan att ta skada på motorn?

Så många frågor,men ja vill bara lära mig mer om bilen=)

lättaste sättet å trimma är juuh att chippa den bara.. sen beror det på lite om du har 2.0 motorn eller 2.4 motorn (2.0 liters motorn har 211hk och 2.4 liters 193hk) är det 2.0T du har så är det lättaste å billigaste sättet att chippa hos typ brs vilket ger 240hk för 3000kr (steg 1)

Nja det där stämmer väll inte helt.

Ta reda på om du har en import eller inte, en 2.0 (import) har 211hk.
En 855 Turbo är de traditionella t5 som har 225hk orginal.
En 850 T-5R hade hela 240hk orginal.

2.4 Motorn som du talar om är lågtrycksturbon som kom med 850 AWD - 97 tror jag väll det var.

jag kollade bara på en lista över dom motorer som finns till 850 från wikipedia så.. sen vet jag att det finns t5 samt r också men antog att då han skrev att han har en 850 turbo så lär det ha vart någon av dom jag skrev då t5 och r oftast benämns som just t5 eller r och inte bara turbo eller ?


309 Inlägg
15 juni 2012
#15
Norrby89 skrev:
Sandegren skrev:
Norrby89 skrev:

lättaste sättet å trimma är juuh att chippa den bara.. sen beror det på lite om du har 2.0 motorn eller 2.4 motorn (2.0 liters motorn har 211hk och 2.4 liters 193hk) är det 2.0T du har så är det lättaste å billigaste sättet att chippa hos typ brs vilket ger 240hk för 3000kr (steg 1)

Nja det där stämmer väll inte helt.

Ta reda på om du har en import eller inte, en 2.0 (import) har 211hk.
En 855 Turbo är de traditionella t5 som har 225hk orginal.
En 850 T-5R hade hela 240hk orginal.

2.4 Motorn som du talar om är lågtrycksturbon som kom med 850 AWD - 97 tror jag väll det var.

jag kollade bara på en lista över dom motorer som finns till 850 från wikipedia så.. sen vet jag att det finns t5 samt r också men antog att då han skrev att han har en 850 turbo så lär det ha vart någon av dom jag skrev då t5 och r oftast benämns som just t5 eller r och inte bara turbo eller ?

850 Turbo kalas de som har 225hk. Alltså de som inte har import motorn på 211hk smile Alltså borde svaret på killes fråga vara: Du har 225hk i din bil. Annars kollar du bara på: https://www21.vv.se/fordonsfraga/ För att få veta exakt.


320 Inlägg
15 juni 2012
#16
Sandegren skrev:
Norrby89 skrev:
Sandegren skrev:

Nja det där stämmer väll inte helt.

Ta reda på om du har en import eller inte, en 2.0 (import) har 211hk.
En 855 Turbo är de traditionella t5 som har 225hk orginal.
En 850 T-5R hade hela 240hk orginal.

2.4 Motorn som du talar om är lågtrycksturbon som kom med 850 AWD - 97 tror jag väll det var.

jag kollade bara på en lista över dom motorer som finns till 850 från wikipedia så.. sen vet jag att det finns t5 samt r också men antog att då han skrev att han har en 850 turbo så lär det ha vart någon av dom jag skrev då t5 och r oftast benämns som just t5 eller r och inte bara turbo eller ?

850 Turbo kalas de som har 225hk. Alltså de som inte har import motorn på 211hk smile Alltså borde svaret på killes fråga vara: Du har 225hk i din bil. Annars kollar du bara på: https://www21.vv.se/fordonsfraga/ För att få veta exakt.

okej my bad then ^^ antog att det va 193/211 hk motorn som va just "Turbo modellen" och inte t5an


342 Inlägg
15 juni 2012
#17
Har ni inte luftmassemätare på dessa bilarna? Isåfall känns det ju inte som någon hit att sätta en öppen avlastningsventil.

Möjligtvis om man flyttar luftmassemätaren och monterar den precis innan insuget? Bara en teori...

351 Inlägg
20 juni 2012
#18
Jag kan rätta mig lite om min 855 turbo,jag fick veta på verkstan när dom kollade upp bilen där att jag hade 226hk men de kan väl inte stämma i en 2,0? så måste ja kolla upp om den är import också.Så motorn är orörd så jag undrar om man kan köpa öppet luft filter,får man fram den goa 855 ljudet eller måste jag ha 2,5 tum efter katten för det ljudet?

Dansken

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
20 juni 2012
#19
Jensen80 skrev:
Jag kan rätta mig lite om min 855 turbo,jag fick veta på verkstan när dom kollade upp bilen där att jag hade 226hk men de kan väl inte stämma i en 2,0? så måste ja kolla upp om den är import också.Så motorn är orörd så jag undrar om man kan köpa öppet luft filter,får man fram den goa 855 ljudet eller måste jag ha 2,5 tum efter katten för det ljudet?

Min gamla 850 t5 hade detta:
öppet luftfilter
Forge dumpventil http://www.etektuning.com/forge-dual-pi … ump-valve/
3" raka rör efter katalysator från jt-tuning.se
Td04-18T turbo till v70R från gikturbo.se
Chipning, mappning och bänkning hos http://www.gasbilomotor.se/

Detta gav 300 hk och 502nm (225hk original)

Riktigt underbart motorljud blev det.. gasade man lite för mycket i parkeringsgarage och växlade så det började dumpa så aktiverades det en hel del billarm big_smile
Den låt ungefär så hät http://www.youtube.com/watch?v=1eq9NTDL … re=related
Senast redigerat av Tobbetdi (20 juni 2012)

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

351 Inlägg
21 juni 2012
#20
Okej de en hel del att montera=),haha du måste retat många i parkerings husen då eller:P.NJa tänkte mig kanske öppet luftfilter att börja med för att se hur ljudet blir,sen kanske de blir dump.Men en fråga vilken dump är lättast att montera?

Dansken


Sök