3283
Sök

Hur får jag bra ljud i BMW 320 Coupe?

173 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
Behöver tips på hur jag får bästa ljud i bmw 320 coupe.

Hur ska man få bra tryck i denna bil utan att behöva köpa det dyraste på marknaden och
behöva plasta upp en avancerad låda.

Provat en del olika lådor men tycker inte att trycket tar sig in i kupen,bättre ljud om man öppnar
bakluckan och lyssnar.

/Jimmy
Senast redigerat av chrizz (21 februari 2011)

16 197 Inlägg
20 februari 2011
Nazgul skrev:
Behöver tips på hur jag får bästa ljud i bmw 320 coupe.

Hur ska man få bra tryck i denna bil utan att behöva köpa det dyraste på marknaden och
behöva plasta upp en avancerad låda.

Provat en del olika lådor men tycker inte att trycket tar sig in i kupen,bättre ljud om man öppnar
bakluckan och lyssnar.

/Jimmy

har du skidlucka?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

173 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
Tror inte det, tänker du på att ha en låda med basreflexröret riktat in där ?

Om det är det som behövs kan jag då montera basreflexrör i hatthyllan så att ljudet tar sig in på så vis
Och bara ha en låda i bagaget?, eller måste röret gå direkt från lådan ut i hatthyllan ?

Ljud freak !
928 Inlägg
20 februari 2011
Jag har en bmw e36 coupe ! Jag kör med bassrefelx rör upp i hatthyllan för att trycket ska komma in i coupen ! Har gjort så här på i stort sätt alla mina bilar ! istället för att köra röret i skidluckan ! Bara kapa upp ett hål i hatthyllan å köra på det smile Finns bilder på min sida hur det ser ut i dag inget avancerat byggde version 1 av detta ljudet på 2 dagar så det klarar du snabbt å inga stora ingrepp smile

173 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
Det såg ju riktigt bra ut !! ,så får det nog bli.. tackar för tipset wink

/jimpa

Ljud freak !
928 Inlägg
20 februari 2011
Bandpass är bra men du kan ju inte säga att bandpass löser hans problem alla basar gillar ju inte bandpass ! Sen är det ju olika vad man lyssnar på för musik hur många hz man vill spela ja mkt som spelar in..Men efter som han frågade om portad låda så ut gick jag ifrån detta !

Men det du bör tänka på när du ska kapa i hatthyllan är att det är ofta 3plåtar i hyllan e36an har detta i allafall ! Så du måste ha en smidig såg typ en trycklufts driven dom brukar vara små och behändiga smile Men det blir riktigt bra !! Sen kör med basen vänd in mot bilen så de lilla trycket som blir kommer in i coupen så mkt som möjligt !

1 045 Inlägg
20 februari 2011
han fråga ju vad han skulle köpa, då köper han en bas som passar bandpass, det frågar man där han vill handla dom borde veta,
bandpass låda spelar allt precis som en sluten låda,, annars är den fel byggd,

så säger fortfarande bandpass i sedan smile

testa orion xtr eller xtrpro i bandpass så blire mumma

Ljud freak !
928 Inlägg
20 februari 2011
Han har en coupe ! Sen bandpass är väldigt känsliga bygger du fel så kan du väldigt missnöjd !! Har provat ett gäng gånger !

Så jag avråder en bandpass på grund av att han frågar hur han ska göra så låter det som han kanske inte har byggt så mkt ljud tidigare ! att då ge sig på att bygga en perfekt låda är kanske inte ultimat ! Sen är en baklucka i en bmw coupe inte så värst stor så att få ner en bandpasslåda kan bli svårt då dom har en tendens till att bli ganska stora tongue haha

Sen vet jag inte vad han hade tänkt att köra med för ljud i bilen ?? låter ju inte som han vill lägga kanske 10000kr på bara bas ? Jag vet inte !

Jag kan rekommendera många Hertz väldigt mkt prisvärt å mkt ljud för pengarna ! !

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
20 februari 2011
bygg en  portad låda med bas och port upp  och  sen  kapar du upp för bas och port i plåten i hyllan  och sen  gör du en ram  runt lådan  så du får in allt in i kupeen  å själva hatthyllan" pappet"  lr vad de är för matterial kan du borra en massa må hål typ som ett galler  så blir de rätt osynligt. kmr göra detta på en polares bil fast de är en audi 100 sedan

Ljud freak !
928 Inlägg
21 februari 2011
Då måste han ju förstärka hyllan ? Efter som hatthyllan är en konstruktion i bilen som ska förhindra att de vrider sig så kan han ju inte kapa bort det utan att förstärka det! Då är det ju lättare för honom att bygga en portadlåda med basen vänd in mot bilen och porten upp i hyllan !

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
21 februari 2011
Bmw_Bertil skrev:
Då måste han ju förstärka hyllan ? Efter som hatthyllan är en konstruktion i bilen som ska förhindra att de vrider sig så kan han ju inte kapa bort det utan att förstärka det! Då är det ju lättare för honom att bygga en portadlåda med basen vänd in mot bilen och porten upp i hyllan !

beror  väll helt på vars  han kapar i hyllan å hur stora hål  m.m å vi säger 12"  hål å en 4" port  tror knappast de gör nå skillnad  dessutom  om man nu skruvar fast ramen  till lådan så borde den  ju "förstärka lite ..

Ljud freak !
928 Inlägg
21 februari 2011
Men han kan ju inte skruva basen rakt i plåten å sen ner i en låda under ?? Hyllan kommer bli slapp och vibrera väldigt mkt missljud kommer det att bli väldigt mkt !!

173 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
Tack för alla svar/tips.. Som skrivet så har jag inte tänkt lägga en förmögenhet
På basen men vill inte köpa något skräp heller smile

Någon som känner till en bra färdig låda som kan funka med ett uppkapat
Hål i hyllan??
Är kickers färdiga lådor något att rekomendera??

Gillar "slagbas" bäst om man kan säga så, vill inte att d bara ska dåna om bilen smile

Jimpa
Senast redigerat av Nazgul (21 februari 2011)

395 Inlägg
21 februari 2011
Såhär löste jag det i min E46 Coupe, och det spelade riktigt bra wink

http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … post=69381

Ljud freak !
928 Inlägg
21 februari 2011
Jag kan varmt rekomenderar Hertz HX300 serie ! Riktig bra basar som spelar riktigt bra i smålådor finns även i färdig lådor ! Men du bör bygga egen så du vet att du får in den ! Blir oftast bättre så, Du blir nog mer nöjd med resultatet om du bygger själv smile

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
21 februari 2011
Bmw_Bertil skrev:
Men han kan ju inte skruva basen rakt i plåten å sen ner i en låda under ?? Hyllan kommer bli slapp och vibrera väldigt mkt missljud kommer det att bli väldigt mkt !!

har inte skrivit att lådan ska hängas under!! den ska ligga normalt nere och sen med en ram runt  som sitter i lådan och hyllan!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 februari 2011
Om du vill att det ska låta BRA så ser du till så att BASEN kan spela in i kupén, oavsett om du bygger sluten eller portad låda. Att bara leda in portarna blir inge bra, då är det bara dom som spelar in i kupén och ljudet från basen stannar ändå kvar i skuffen. I en kompis e46 coupé utan skiclucka tog vi bort plåten som satt där och satte en baslåda bakom, funka finfint. Det viktiga är att du får det helt tätt mellan låda och ryggstöd så inget ljud/tryck kan smita runt lådan.
Senast redigerat av ChriZtoffer (21 februari 2011)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Ljud freak !
928 Inlägg
21 februari 2011
Redan det jag skrivit tongue men de är bra att på mina om det smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 februari 2011
Njae du skrev ju bara att han skulle dra upp basreflexrör i hatthyllan, vilket bara hjälper om han har portad låda. Han måste iaf kapa upp så basen kan spela fritt in i kupén.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök