3232
Sök

Hur får jag bra ljud i BMW 320 Coupe?

DLS
1 147 Inlägg
21 februari 2011
Jag och några polare ska gå på min E46a i helgen. DLS RW12i håller jag på att bygga bandpass till just nu.
Dom rekommenderar sluten, men slutna lådor trivs bra i bandpass i teorin, ska se hur det blir i verkligheten.

Återkommer med slutresultat wink

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
21 februari 2011
ChriZtoffer skrev:
Om du vill att det ska låta BRA så ser du till så att BASEN kan spela in i kupén, oavsett om du bygger sluten eller portad låda. Att bara leda in portarna blir inge bra, då är det bara dom som spelar in i kupén och ljudet från basen stannar ändå kvar i skuffen. I en kompis e46 coupé utan skiclucka tog vi bort plåten som satt där och satte en baslåda bakom, funka finfint. Det viktiga är att du får det helt tätt mellan låda och ryggstöd så inget ljud/tryck kan smita runt lådan.

samma som jag skrev fast hatthyllan om man har nerfällbara säten

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 februari 2011
huntelaar skrev:
Jag och några polare ska gå på min E46a i helgen. DLS RW12i håller jag på att bygga bandpass till just nu.
Dom rekommenderar sluten, men slutna lådor trivs bra i bandpass i teorin, ska se hur det blir i verkligheten.

"Alla" basar fungerar i bandpass, en 4e ordningens bandpass är egentligen en sluten låda och en 6e ordningens bandpass (svårare att få till) är en portad låda. Dock så har båda varianterna även en främre kammare där porten ut ur lådan sitter.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

DLS
1 147 Inlägg
21 februari 2011
ChriZtoffer skrev:
huntelaar skrev:

"Alla" basar fungerar i bandpass, en 4e ordningens bandpass är egentligen en sluten låda och en 6e ordningens bandpass (svårare att få till) är en portad låda. Dock så har båda varianterna även en främre kammare där porten ut ur lådan sitter.

Jag håller på att bygga en kammare som är sluten som mynnar ut i en kammare med port, är det 6.e ordningens?

Drönirettab har räknat på det med den subben, och i teorin skulle det funka riktigt bra! Är spänd att se resultatet smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 februari 2011
Nope det blir 4e ordningens bandpass, om jag inte minns fel. Eller ja ordningarna benäms tydligen lite olika beroende på vem man frågar...

Saab 9-3SC {SQ-edition}

173 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
Victorduvet skrev:
Såhär löste jag det i min E46 Coupe, och det spelade riktigt bra wink

http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … post=69381

Gillar hatthyllan men inte baslådan smile , an aning för stor för mig ,använder backluckan

/jimpa

173 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
Bmw_Bertil skrev:
Jag kan varmt rekomenderar Hertz HX300 serie ! Riktig bra basar som spelar riktigt bra i smålådor finns även i färdig lådor ! Men du bör bygga egen så du vet att du får in den ! Blir oftast bättre så, Du blir nog mer nöjd med resultatet om du bygger själv smile

Vart finner jag dom basarna/lådorna ?

/jimpa

Ljud freak !
928 Inlägg
21 februari 2011
www.blekingebilradio.se

www.nyabilradiohuset.se

Jaa å sen kan säkert din lokala bilstereo butik hjälpa dig på traven smile

Kan rekommenderar Hertz EP1D till en HX300D :smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 februari 2011
Stoppa inte in en färdig låda i en sedan, bygg en egen som passar i bilen, blir både snyggare och bättre.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Ljud freak !
928 Inlägg
21 februari 2011
ChriZtoffer skrev:
Stoppa inte in en färdig låda i en sedan, bygg en egen som passar i bilen, blir både snyggare och bättre.

Som jag skrev redan tongue haha

173 Inlägg
22 februari 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:

Du menar alltså att jag måste plocka fram mina snickarkunskaper

Ljud freak !
928 Inlägg
22 februari 2011
Yes blir alltid bäst då !! Inte svårt och du kommer bli 123213 gånger så nöjdare med resultatet smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 februari 2011
Nazgul skrev:
ChriZtoffer skrev:

Du menar alltså att jag måste plocka fram mina snickarkunskaper

Jajjamensan! smile Går ju även att köpa en färdig låda och bygga en ram till men blir varken oika bra eller snygg som en riktigt anpassad låda.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

42 Inlägg
27 februari 2011
Någon som har några tips om bra front högtalare som passar e46 coupe/cabrio?

3 187 Inlägg
27 februari 2011
awbeemer skrev:

vet du vad det är för storlek på högtalarna? ska du driva med steg eller stereon?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 februari 2011
awbeemer skrev:

Det dyraste 6,5" kit som du har råd med och dessutom kan installera korrekt och ge nog med effekt. Men siktar du på ett kit för kring 1500kr + steg för ca 3000kr och dämpmaterial till det så har du kommit en bra bit på vägen. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

42 Inlägg
27 februari 2011
tror att det är 6.5.  är ganska oteknisk så vore väl kanske smidigast att driva med stereon? tongue

16 197 Inlägg
27 februari 2011
awbeemer skrev:
tror att det är 6.5.  är ganska oteknisk så vore väl kanske smidigast att driva med stereon? tongue

smidigast e de nog men de e fan inte de bästa..   att köpa ett dyrt framsystem å sen driva de på stereon e för mig bortkastade pengar.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 februari 2011
Smidigast är att inte byta alls. wink Nej men seriöst, om du ska byta så bör du även lägga lite tid på att dämpa och dessutom koppla in ett slutsteg.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

3 187 Inlägg
27 februari 2011
awbeemer skrev:

okej, men säger faktist som evil, skulle faktiskt skippa att köpa nya högtalare (eller iaf inte så dyra) om du ändå ska driva dom på stereon. en stereo ger ca ut 10-20 watt rms, och en bra högtalare behöver lite mer pulver än så.

Sök