3517
Sök

Inbrott i A-traktor får bara 5000 på försäkring?

96 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
Tjenare, hade nyligen ibrott i min a-traktor, där stereo prylar för ca 16000 SEK blev stulna sad Men nu är det så att eftersom en a-traktor försäkras som motorredskap så kan jag tydligen inte få mer än 5000 SEK från försäkringsbolaget, jag personligen tycker detta är helt sjukt, med tanke på att man väldigt ofta i en a-traktor har grejer för mer än detta värdet.
Finns det något jag kan göra för att få ut mer på försäkringen? eller är det bara att bita i det sura äpplet och inse att man förlorat 10000 pga några som inte har råd till eget och är avundsjuka?

Tacksam för all hjälp som finns att få!!! smile

458 Inlägg
21 februari 2011
Du har ju fått ett försäkringsbrev med alla detaljer.
5000kr var samma som jag hade på min 850 med DINA försäkringar bohuslän såvida man inte tecknade en extra bilstereo/navigations försäkring.

96 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
Jonnsard skrev:
Du har ju fått ett försäkringsbrev med alla detaljer.
5000kr var samma som jag hade på min 850 med DINA försäkringar bohuslän såvida man inte tecknade en
extra bilstereo/navigations försäkring.

Jaa, där står det att eftersom det är ett motorredskap så är max ersättning 5000kr för "utrustning", så jag vet inte

Forummoderator
26 364 Inlägg
21 februari 2011
Niikk3 skrev:
Tjenare, hade nyligen ibrott i min a-traktor, där stereo prylar för ca 16000 SEK blev stulna sad Men nu är det så att eftersom en a-traktor försäkras som motorredskap så kan jag tydligen inte få mer än 5000 SEK från försäkringsbolaget, jag personligen tycker detta är helt sjukt, med tanke på att man väldigt ofta i en a-traktor har grejer för mer än detta värdet.
Finns det något jag kan göra för att få ut mer på försäkringen? eller är det bara att bita i det sura äpplet och inse att man förlorat 10000 pga några som inte har råd till eget och är avundsjuka?

Jag hade då aldrig vågat ha stereoprylar i ett sådant fordon, till ett värde som överstiger 5000..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

dalmasens
21 februari 2011
skulle få ut 600kr bara men inte ens de pengarna har jag sett röken av.

killercow
21 februari 2011
Du får nog bita i det sura äpplet. 5000 är det före eller efter självrisken är betald

På en bil-försäkring hade du varit tvungen teckna en extra försäkring för ljudet. för flera år sen hade jag inbrott i min bil. då fick jag endast ut 1000kr pga att jag inte hade nån tilläggsförsäkring för ljudet.

Vet inte om det går att ha tilläggsförsäkring för detta på ett "motorredskap".

Du kanske borde kollat upp detta innan du proppade i ljud för 16,000. men men lätt å va efterklok

96 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
AirOne skrev:
Niikk3 skrev:

Jag hade då aldrig vågat ha stereoprylar i ett sådant fordon, till ett värde som överstiger 5000..

Det vågar inte jag heller längre hmm

96 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
dalmasens skrev:
skulle få ut 600kr bara men inte ens de pengarna har jag sett röken av.

Asså, så lite?

96 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
killercow skrev:
Du får nog bita i det sura äpplet. 5000 är det före eller efter självrisken är betald

På en bil-försäkring hade du varit tvungen teckna en extra försäkring för ljudet. för flera år sen hade jag inbrott i min bil. då fick jag endast ut 1000kr pga att jag inte hade nån tilläggsförsäkring för ljudet.

Vet inte om det går att ha tilläggsförsäkring för detta på ett "motorredskap".

Du kanske borde kollat upp detta innan du proppade i ljud för 16,000. men men lätt å va efterklok

det är innan är jag rädd.... Okej, de visste jag inte, bra att veta smile Ska kolla detta, man får ju hoppas, om man ska våga ha stereo i igen. Joo, det hade nog vart bra, men som sagt det är lätt att vara efterklok. men nu blir det aningen plocka ut det som sitter kvar, eller försöka hitta en bättre försäkring:) med tanke på att det fortfarande sitter basar och andra högtalare för ca 5-6000 så vill jag inte ha inbrott igen hmm

1 758 Inlägg
21 februari 2011
Är i princip alltid så.
Just bilstereogrejer är ju sånt som kan kosta i princip hur mycket som helst. Brukar alltid stå några rader om det i det finstilta, ofta täcker grundförsäkringen upp till cirka 10.000 kr, däröver måste man teckna extraförsäkring för stereogrejerna. Beror förtsås på vad det är för bolag och försäkring!

Som i alla andra fall är det viktigt att läsa igenom allt ordentligt innan man ingår avtal.

96 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
schnauz skrev:
Är i princip alltid så.
Just bilstereogrejer är ju sånt som kan kosta i princip hur mycket som helst. Brukar alltid stå några rader om det i det finstilta, ofta täcker grundförsäkringen upp till cirka 10.000 kr, däröver måste man teckna extraförsäkring för stereogrejerna. Beror förtsås på vad det är för bolag och försäkring!

Som i alla andra fall är det viktigt att läsa igenom allt ordentligt innan man ingår avtal.

Okej, segt som as. Joo, det är viktigt de vet jag.

2 924 Inlägg
21 februari 2011
Du hade inget larm förmodar jag?

Lägg i så fall pengarna på ett bra SSF godkänt larm typ från Touchgard, Defa eller liknande, värt varenda krona och och det gillar även försäkringsbolagen som kan ge dig bättre erbjudande med SSF godkänt larm.

~ Life is short, have FUN! ~

96 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
peegee skrev:

Lägg i så fall pengarna på ett bra SSF godkänt larm typ från Touchgard, Defa eller liknande, värt varenda krona och och det gillar även försäkringsbolagen som kan ge dig bättre erbjudande med SSF godkänt larm.

Joo, jag har ett larm, men detta hänger sig hela tiden, så jag kan inte ha det inkopplat, så jag har ett, men det är inte inkopplat. smart, eller hur....

2 924 Inlägg
21 februari 2011
Niikk3 skrev:
peegee skrev:

Joo, jag har ett larm, men detta hänger sig hela tiden, så jag kan inte ha det inkopplat, så jag har ett, men det är inte inkopplat. smart, eller hur....

Alltså en otillräcklig försäkring och ett odugligt larm roll

Jo, jag hoppas du lärt dig en läxa även om det kan va lite halv-jobbigt den hårda vägen wink

~ Life is short, have FUN! ~

96 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
peegee skrev:
Niikk3 skrev:
peegee skrev:

Alltså en otillräcklig försäkring och ett odugligt larm roll

Jo, jag hoppas du lärt dig en läxa även om det kan va lite halv-jobbigt den hårda vägen wink

Precis:rolleyes: en helt perfekt kombination... cool joo, det kan jag ju lova att jag har tongue både att man ska ha koll på grejerna, och att en 740, är sjukt lätt att låsa upp med en antenn... tongue

Fisketokig
2 997 Inlägg
22 februari 2011
Ca 16000? Är det nypris?

Marknadsvärdet ligger nog annars rätt nära sanningen på det du får ut...

Går ju aldrig få ut ens i närheten av pengarna för begagnade bilstereoprylar.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

96 Inlägg
22 februari 2011
Trådstartare
Martin 9-3 skrev:
Ca 16000? Är det nypris?

Marknadsvärdet ligger nog annars rätt nära sanningen på det du får ut...

Går ju aldrig få ut ens i närheten av pengarna för begagnade bilstereoprylar.

Ny priset ligger nog runt 17000, och jag har köpt de för ca 15000. och jag har kollat runt lite på tradera och liknande, och grejerna har ett marknadsvärde på ca 5-6000 för stereon och ca 3000 för det ena steget och ca 800kr för det andra.

men nu har vi ringt till försäkringsbolaget och pappa skällde ut dom rätt rejält, så hon skulle se vad hon kunde göra. så de är bara att vänta och hoppas på de bästa.

Sök