2178
Sök

Baslåds bygge i 9000 -95 (Update 3/3 sida 3) klar!!

207 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
Tänkte kika om det finns något intresse om mitt bygge i skuffen? tongue
Ska inte bli något avancerat (nybörjare). Ganska enkelt att starta med. Kommer säkert börja krångla till det för mig själv om jag känner mig rätt wink

Imorgon iaf. ska jag försöka påbörja bygget i skuffen.
Den ska bli: Längd: 100. Höjd 50. Djup i botten: 33. Djup toppen: 20! (vinklad rygg)
Detta just för att man ska kunna komma åt reservhjulet utan att ta bort lådan smile
Funderar även på om man ska bygga in hatthyllan med lådan så det blir två portar som sticker upp där igenom!
Eftersom man är arbetslös idag kommer jag starta med 2x10" 500w/st som jag har liggande och orörda i kartong!

Enda jag inte har kommit fram till är om jag ska ha elementen utåt mot skuffen eller inåt mot ryggen?
Vad kan bli bäst?

Kommer nog klämma in lite mer i denna tråden så man slipper starta fler. Men startar med ljud!

På återseende imorgon! \o/

https://www1.garaget.org/archive/67/66102/230878/230878-2210445.jpg
Senast redigerat av Bamse_ (3 mars 2011)

2 914 Inlägg
21 februari 2011
9000 är väl "hatchback" (ursäkta ev. stavfel) så tycker jag du sku ha tagit bort hatthyllan helt, och haft basar och portar bakåt. men det är jag det.

Gladen Audio
2 388 Inlägg
21 februari 2011
bästa blir med basar och portar spelande bakåt, hatthyllan hade jag tagit bort eller om man vill behålla insynsskydd, såga upp stora hål i den och klä med tunt tyg för o släppa igenom maximalt med bas.

Vad är det för basar? kanske passar bättre i sluten låda?

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

207 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
Hatthyllan ska behållas för insynens skull! smile
är två st Audiomoods element!
såg även att jag har två nya GAS högtalare 6.5" och två GAS diskanter som va tänkt till förra bilen men blev aldrig monterat! big_smile Frågan är om man kan göra något skoj med dom.... Det märks!

207 Inlägg
22 februari 2011
Trådstartare
Idag inhandlades en MDF skiva (12mm). Åkte till en polare och kapade den till dom bitar jag ska ha. Blev ju på ett ungefär så man har lite extra att måtta med! (bättre med för mycket än för lite) wink
Kommer bygga lådan utomhus så vi får hoppas på bra väder nu! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66102/66102-a8ed7b04b4178bec45b59f5aba3e3184.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66102/66102-9cc816eaa9786950bf33b0feedde6e27.jpg

6 558 Inlägg
22 februari 2011
ahhh skojjs me en ny tråd  tongue  men köpte du bara 12mm mdf  elle `?????   kommer att flexa duktigt det  .du skulle haft 19mm minst iaf   smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

207 Inlägg
22 februari 2011
Trådstartare
racer-putte skrev:
ahhh skojjs me en ny tråd  tongue  men köpte du bara 12mm mdf  elle `?????   kommer att flexa duktigt det  .du skulle haft 19mm minst iaf   smile

Kul att höra Putte! big_smile Jo det blev så tyvärr då kassan inte räckte till! Kommer köra stab. i den så jag hoppas på att det inte kommer flexa så mycket tongue

Kan lägga till att vad det ser ut som idag, så kommer bli en ganska enkel låda som blir inbyggd i hatthyllan och när pengarna väl trillar in så blir det större! big_smile

6 558 Inlägg
22 februari 2011
Bamse_ skrev:
racer-putte skrev:

Kul att höra Putte! big_smile Jo det blev så tyvärr då kassan inte räckte till! Kommer köra stab. i den så jag hoppas på att det inte kommer flexa så mycket tongue

Kan lägga till att vad det ser ut som idag, så kommer bli en ganska enkel låda som blir inbyggd i hatthyllan och när pengarna väl trillar in så blir det större! big_smile

jo vet va du menar sad  men stadga den me 45*45 regel invändigt  då tills det trillar in lite mera smile

207 Inlägg
22 februari 2011
Trådstartare
racer-putte skrev:
Bamse_ skrev:
racer-putte skrev:

jo vet va du menar sad  men stadga den me 45*45 regel invändigt  då tills det trillar in lite mera smile

Det ska jag allt göra! \o/
Kul att en sådan storbyggare som Herr Putte kikar in i min tråd! Känner mig hedrad! cool

6 558 Inlägg
22 februari 2011
Bamse_ skrev:
racer-putte skrev:
Bamse_ skrev:

Kul att en sådan storbyggare som Herr Putte kikar in i min tråd! Känner mig hedrad! cool

ajaa nu blidde ja jue generad  å yikes  synd bara att ja inte kan lira högt å tongue   ...men men ... du får ta å stoppa 6.5orna i brädan e jue plätt-lätt å ta ur den ur din bil .. den e 2-delat så du tar av överdelen bara  tongue

207 Inlägg
22 februari 2011
Trådstartare
racer-putte skrev:
Bamse_ skrev:
racer-putte skrev:

ajaa nu blidde ja jue generad  å yikes  synd bara att ja inte kan lira högt å tongue   ...men men ... du får ta å stoppa 6.5orna i brädan e jue plätt-lätt å ta ur den ur din bil .. den e 2-delat så du tar av överdelen bara  tongue

Har läst lite om detta... Men jag är ingen hajjare med spackel och detta! Aldrig sysslat med det sad

6 558 Inlägg
22 februari 2011
Bamse_ skrev:
racer-putte skrev:
Bamse_ skrev:

Har läst lite om detta... Men jag är ingen hajjare med spackel och detta! Aldrig sysslat med det sad

ahhh men testar man inte så lär man sig inte heller  smile   JUST DO IT  :p

207 Inlägg
22 februari 2011
Trådstartare
racer-putte skrev:
Bamse_ skrev:
racer-putte skrev:

ahhh men testar man inte så lär man sig inte heller  smile   JUST DO IT  :p

GOGOGO! okej, får testa på något litet och hoppas det blir bra wink

23 Inlägg
22 februari 2011
ska bli kul å se hur den håller med 12.mm mdf smile måste bli svårt att skruva den ordentligt när den är så tunn ?  annas får du la dra spännband runt den smile,   är den volym anpassad eller kör du egna mått så den bara passar i bilen ? =P

207 Inlägg
22 februari 2011
Trådstartare
blackracing skrev:
ska bli kul å se hur den håller med 12.mm mdf smile måste bli svårt att skruva den ordentligt när den är så tunn ?  annas får du la dra spännband runt den smile,   är den volym anpassad eller kör du egna mått så den bara passar i bilen ? =P

nja, kommer allt hålla mig ifrån spännband tongue nja, tror inte det blir så svårt att skruva den, kommer köra med en jävla massa lim (dränka den) sen träskruv. Kommer för borra självklart! smile
Jag är ute efter att den ska bli anpassad för min skuff. Men siktar på ca 50l!
Det jävligaste är att få allt rakt när jag sågar.. Sticksåg och förkorta "linjaler" tongue
Försöker få tag i en polare som har bandsåg men utan lycka!

3 466 Inlägg
23 februari 2011
Har du mätt i bilen innan du började bygga?

Såg att du skulle göra lådan 100 bred.. Mina 9000 har iaf haft 95cm mellan hjulhusen bak..

För övrigt hade jag slängt väck hatthyllan och tonat bakrutan då du bara där dubblerar trycket i kupén och får dessutom renare och mer exakt bas.

För övrig kan jag av egen erfarenhet tipsa om att portar uppåt i dessa bilarna spelar extremt dåligt.. Har själv konstaterat att det som låter bäst är helt enkelt basar och portar bakåt mot luckan.
Senast redigerat av M_icke_ (23 februari 2011)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

207 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Har du mätt i bilen innan du började bygga?

Såg att du skulle göra lådan 100 bred.. Mina 9000 har iaf haft 95cm mellan hjulhusen bak..

För övrigt hade jag slängt väck hatthyllan och tonat bakrutan då du bara där dubblerar trycket i kupén och får dessutom renare och mer exakt bas.

För övrig kan jag av egen erfarenhet tipsa om att portar uppåt i dessa bilarna spelar extremt dåligt.. Har själv konstaterat att det som låter bäst är helt enkelt basar och portar bakåt mot luckan.

Stämmer att den är 95 smile Va lite för generös när jag tog måttet där tongue
Och igen, så ska jag behålla hatthyllan wink kommer kapa lite i den och klä om den så det det blir lite snyggare!
Får se hur jag gör med portarna. kommer nog kika närmare när allt tar form!

207 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
Idag har jag inte kunnat göra något då det varit riktigt kallt ute sad
Enda jag har börjat fundera på är klädseln....
Själva inredningen är ju ljus, och i skuffen är den mörk. Jag jag sitter och funderar på om jag ska ha mörk konstläder eller om man ska ha vanlig klädsel tyg som är för baslådor eller vara lite Extrem och köra med:
Skotskt tyg eller Grön camouflage eller den ljusa camouflage? Blev riktigt jobbigt när man fick detta i tankarna! big_smile Ska ta hem lite prover nån dag och se!

23 Inlägg
23 februari 2011
Glöm inte dra en fet silikon el liknande innefrån baslådan ialf så det håller tätt ordentligt smile och angående tyg så ta vanligt baslåde tyg i hatthyllan brukar bli kanon och lätt att sätta dit smile camo tyg kan bli lite "overkill" och se fjolligt ut kanske =p hehe men vad vet jag smaken kan va som baken smile  lycka till !!

207 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
blackracing skrev:
Glöm inte dra en fet silikon el liknande innefrån baslådan ialf så det håller tätt ordentligt smile och angående tyg så ta vanligt baslåde tyg i hatthyllan brukar bli kanon och lätt att sätta dit smile camo tyg kan bli lite "overkill" och se fjolligt ut kanske =p hehe men vad vet jag smaken kan va som baken smile  lycka till !!

haha, så sant! Smaken sitter verkligen i baken ibland lol
Hatthyllan ska bli baslåde tyg så det inte blir skumt. Är väl mest baslådan som är ett frågetecken just nu wink

Sök