2961
Sök

Kraftigare startmotor Volvo B30

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#1
Startmotorn på min 164 verkar inte orka när det blir kallare än -20, det snurrar helt enkelt inte tillräckligt fort. Batteriet är skapligt men jag ska prova en fetare jordkabel.
Nu till min fråga, finns det nån fetare starmotor man kan pula dit? Typ 960 eller diesel, till jänkarna finns det ju fetare grejor att köpa men verkar svårt till Volvo.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Ninja
174 Inlägg
24 februari 2011
#2
värre batteri kanske ? wink

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#3
elvisp skrev:
värre batteri kanske ? wink

Det är en lösning men jag orkar inte bygga en ny batterihylla, dessutom tar det i generatorn om det blir riktigt stort.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

252 Inlägg
24 februari 2011
#4
Jag tror att det finns ! teräng bil 11/12 hade b30 motorn och vad jag minns så var det alltid bra snurr på dom även när det var 30- Men det kan även var oljan i motorn som har för hög viskositet det ska vara typ 5w-30 eller 0w-30 då snurrar det mycket bättre.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#5
tekniknissen- skrev:
Jag tror att det finns ! teräng bil 11/12 hade b30 motorn och vad jag minns så var det alltid bra snurr på dom även när det var 30- Men det kan även var oljan i motorn som har för hög viskositet det ska vara typ 5w-30 eller 0w-30 då snurrar det mycket bättre.

Lägre viskositet är nog ingen bra ide i en 40årig välsliten volvo tongue
Det är ju möjligt att TGB11/13 har en bättre start, den bör ju vara fuktskyddad och idiotsäker.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Smålänning
7 887 Inlägg
24 februari 2011
#6
Renovera startmotorn... Säkeligen någon lindning som är slut...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

21 761 Inlägg
24 februari 2011
#7
Hur kraftig är originalstartmotorn, 1,1 kW eller liknande?

Standard på B18/B20 är 1 Hk enligt rephandboken till 140, dock säljs ju i princip bara 1,1 kW som "pirat". Tänkte att kanske 1,1 kW är original på B30, i så fall kanske det räcker med att köpa en ny osliten.

Jordflätorna skadar aldrig att kika på, speciellt den under motorn. kraftigare pluskabel är nog inte heller så dumt. Vet inte hur stor batterihylla det är på 164, men även om det "bara" ryms typ 75 Ah så är dagens 70-77 Ah batterier ordentligt kraftiga. smile

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
24 februari 2011
#8
RD_87 skrev:
tekniknissen- skrev:
Jag tror att det finns ! teräng bil 11/12 hade b30 motorn och vad jag minns så var det alltid bra snurr på dom även när det var 30- Men det kan även var oljan i motorn som har för hög viskositet det ska vara typ 5w-30 eller 0w-30 då snurrar det mycket bättre.

Lägre viskositet är nog ingen bra ide i en 40årig välsliten volvo tongue
Det är ju möjligt att TGB11/13 har en bättre start, den bör ju vara fuktskyddad och idiotsäker.

Minns jag inte fel så är det 24V elsystem på TGB11/13 bilarna.
Är inte din start så jädra sliten så den fältar då? och isåfall renovera den så är probset löst.
Senast redigerat av hotrodder (24 februari 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#9
Har inte en aning om vad som sitter idag men jag gissar på att det är samma som en vanlig B20, jag bytte till en 740 start i min amazon och det gjorde ordentlig skillnad.
Jordflätor är det gott om på bilen men det är den mellan batteri och kaross jag är lite tveksam på, pluskabeln är 35mm2 så den räcker till.
Det lutar åt en ny piratstart, bättre jordning och en bättre kabel till laddningen då jag har en känsla av att den begränsar lite. Full kräm i batteriet är liksom en förutsättning smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

7 275 Inlägg
24 februari 2011
#10
Börja med att mäta över batteriet när du kör på starten.
Dippar det riktigt mycket så är nog inte startmotorn ditt problem.


252 Inlägg
24 februari 2011
#11
Nu när det nämms 24 v var det nog på dom TGB 11/13 :-/

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#12
Brains skrev:
Börja med att mäta över batteriet när du kör på starten.
Dippar det riktigt mycket så är nog inte startmotorn ditt problem.

Batteriet är ok, nästan nytt 60ah. Det var det första jag bytte.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök