3113
Sök

"eran åsikt" viken motor ska ja välja - seven replika

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
26 februari 2011
#41
Den som satt i Sierra/Scorpio är rätt liten!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

926 Inlägg
26 februari 2011
#42
snygg_mange skrev:
mats757 skrev:
Finessen med en Seven är ju den låga vikten, tyng då inte ner den med en massa skrot.

Mats

aa vad menar du med skrot då?

I det här fallet menar jag en tyngre motor än nödvändigt.
Jag kan förstå att det är häftigt med en V8:a, men då är det lämpligare att bygga en större och tyngre bil. Det suveräna med en Seven, eller liknande bil är just den extremt låga vikten, Varje kg extra kommer att märkas.
EN Rapp 1,6 motor, från Honda som ex, varvar massor och ger uppemot 160hk
Eller Subaru som jag tipsade om tidigare. Väldigt kompakt motor och låg tyngdpunkt.

Är motorn lätt så kan växellåda och bakaxel vara lätt osv.

Mats

926 Inlägg
26 februari 2011
#43
snygg_mange skrev:
ingen som vet nån liten v6a? med passande låda?

Om du nu vill ha en större motor, suck.
Alfa GTV dom har växellådan bak på bakaxeln, bra tyngdfördelning.
V6 som går ganska bra och har en hel del potential

Mats

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
26 februari 2011
#44
Det finns ju jävligt små sexor, har för mig att Nissan har en skitliten sexa? Annars har du ju Fords gamla 60-70 talssexor, vet inte mycket om dom men kan kanske vara värt en titt? Det finns ju hur många roliga motorer som helst big_smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

9 120 Inlägg
26 februari 2011
#46
Volvos rödblock är ju gjutjärn så då blir det ju tungt. Sen är ju V-techen lite roligare med då den är jävligt rapp, och det är ju inte ett rödblock precis. men om du vill ha något större så är en VR6a riktigt rolig, men den ligger ju på 175 hk då....


Random Hero
4 047 Inlägg
26 februari 2011
#47
Va säger du om motorn som sitter i audi v8, 3.6L v8 på 250hk, som i princip är 2 st 1.8l motorer monterade intill varandra. eller blir 250hk för mkt effekt ?

Körde en kompis audi v8 i somras, riktigt rapp för o va en såpass stor bil o drack nt så mkt smile

Dog food lid. Backwards

Svetsare
3 150 Inlägg
26 februari 2011
#48
snygg_mange skrev:
ingen som vet nån v6a under 150hk som ser bra ut?

Mazda mx-3 har ju en jävligt liten V6a  smile  Tror det är runt 130hk i den "största" med.
Tror dom är på typ 1.6-2.0L
Senast redigerat av ZonaX (26 februari 2011)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

1 062 Inlägg
26 februari 2011
#49
Vore det inte enklare om trådskaparen satte ett maxpris på motorn först? Och kanske en max och min effekt?

M.V.H.


5 111 Inlägg
26 februari 2011
#50
MantaRobin skrev:
inte rover-åtta i en seven väl yikes Kommer nog bli lömsk väghållning.. Jag hade satsat på en Lotus TwinCam eller som någon talare här ovanför sa, S2000-spis hade varit kung! big_smile

Rovers V8 är helt i alu och väger inte mer än en B20.


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
26 februari 2011
#51
Crille77 skrev:
Farsan har en V8 monterad i sin seven replika.
Den ska premiärköras i vår. Vi får se hur bilen blir. Den väger ganska mycket mer än typ wankel och andra små 4-cyl motorer. Lär ju blilite mer understyrd, men jag tror inte att den kommer bli hemsk smile

Mja, inte direkt.

En ny LS1 motor med tillbehörande Tremec T-56 låda väger cirka 2.5kilo mer än en 13b-REW wankel.



B16A1 motorn kan man hitta i äldre Integra, CRX eller Civic 1.6. Början 90' dvs.



Rovers V8 är helt i alu och väger inte mer än en B20.

Detta dessutom. Rover V8'an väger otroligt lite.
Senast redigerat av Rinnegan (26 februari 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

9 120 Inlägg
26 februari 2011
#52
AndreasPlars skrev:
Vore det inte enklare om trådskaparen satte ett maxpris på motorn först? Och kanske en max och min effekt?

M.V.H.

Om du läser igenom tråden lite så står det att bilen kommer väga 500-800kg och Max 15Kw/100kilo. Sen är det bara att ta fram miniräknaren....
Senast redigerat av Putteliten (26 februari 2011)


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
26 februari 2011
#53
En 2liters maskin ur en Saab 9000 kostar nästan inga pengar- En lågtryckare ger 150Hk vilket borde funka genom reggningen. Sedan är det inte allt för stor sak att få den snudd på skottsäker med närmare 300Hk Saabmaskinen passar rakt på mot en Opel Omega låda vilket även dessa hittas för skitpengar. Annars är BMW´s lådor poppulära att gifta med Saabmotorer när man bygger bakhjulsdrivet och med en Beamerlåda så borde kombon hålla hur långt som helst i en lätt Seven kopia.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

695 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
#54
mats757 skrev:
snygg_mange skrev:
mats757 skrev:
Finessen med en Seven är ju den låga vikten, tyng då inte ner den med en massa skrot.

Mats

aa vad menar du med skrot då?

I det här fallet menar jag en tyngre motor än nödvändigt.
Jag kan förstå att det är häftigt med en V8:a, men då är det lämpligare att bygga en större och tyngre bil. Det suveräna med en Seven, eller liknande bil är just den extremt låga vikten, Varje kg extra kommer att märkas.
EN Rapp 1,6 motor, från Honda som ex, varvar massor och ger uppemot 160hk
Eller Subaru som jag tipsade om tidigare. Väldigt kompakt motor och låg tyngdpunkt.

Är motorn lätt så kan växellåda och bakaxel vara lätt osv.

Mats

a fast ska inte bygga nån rapp bil utan en glidar/sommar/brukis typ, så viktfördelning o så spelar ingen jätte roll. det är mer det att jag vill ha en "snygg" motor och "maffig" eller så kolade lite på V6an som sitter i galant, en 2 liters 6a på 149 hk tror den är i alu med men är inte säker. så borde inte va så tung

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

695 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
#55
ZonaX skrev:
snygg_mange skrev:
ingen som vet nån v6a under 150hk som ser bra ut?

Mazda mx-3 har ju en jävligt liten V6a  smile  Tror det är runt 130hk i den "största" med.
Tror dom är på typ 1.6-2.0L

just de ja smile finns de nån passande låda till dom? som passar rakt på

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

Random Hero
4 047 Inlägg
27 februari 2011
#56
Rinnegan skrev:
Crille77 skrev:
Farsan har en V8 monterad i sin seven replika.
Den ska premiärköras i vår. Vi får se hur bilen blir. Den väger ganska mycket mer än typ wankel och andra små 4-cyl motorer. Lär ju blilite mer understyrd, men jag tror inte att den kommer bli hemsk smile

Mja, inte direkt.

En ny LS1 motor med tillbehörande Tremec T-56 låda väger cirka 2.5kilo mer än en 13b-REW wankel.



B16A1 motorn kan man hitta i äldre Integra, CRX eller Civic 1.6. Början 90' dvs.



Rovers V8 är helt i alu och väger inte mer än en B20.

Detta dessutom. Rover V8'an väger otroligt lite.

Ls1 med olja: 385pounds. Tremec t56 med olja: 135 pounds    = 515 pounds

13b-rew wankel med turbos och olja : 450 pounds


Wankeln blir riktigt tung med växellåda! Imponerande hur de kan få ner LS1 orna så lågt i vikt. de ligger väl ändå på 5.7L lr liknande ?

sry för off topic

Dog food lid. Backwards

8 Inlägg
27 februari 2011
#57
Jag tror man skall tänka långt här.
Det är ju ingen pendlarbil du bygger, utan något man vill visa upp och malla med.
Alltså spelar bränsleförbrukningen noll roll. Ljudet är viktigt, likaså andrahandsvärdet för så småningom ledsnar du på projektet och vill ha något annat.
Rovers lättmetal åtta på 3.5 liter är mycket bra val. Ingen elektronic, bara en sådan sak, de bör vara rätt så billiga också och i allmänhet gott skick. De flesta har gått med automat, vilket skonar motorn.
Med rätta pipor låter det rätt så trevligt och 700kg sticker iväg rätt raskt...
Jag röstar på V8 från rover med autolåda, köpt från samma lågmilare...

162 Inlägg
27 februari 2011
#58
Nej för sjutton, automat i en seven kan ju inte tillåtas wink

En nackdel med Rovermaskinen är att den måste trimmas för att få lite skönt ljud i den. Original låter de mest bara trötta. Man vill ju ha lite rapp skönsång i en liten sportbil.

Som nämnts tidigare så tror jag helt på att hålla nere vikten. B230 och liknande går bort med tanke på vikten.


251 Inlägg
27 februari 2011
#59
Behövs inte så vass 8:a för att den ska låta gött. Öppna upp avgassystemet lite så mullrar det på rätt fint :-)

Allt Som Är Ditt Är Mitt Och Allt Som Är Mitt Ger Du F-n I!

695 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#60
en rover 8 står nästan längst upp på önskelistan, annars står mondeo v6an högt med men... det är 170 hk i den så då måste bilen väga 800+, annars så finns ju galant v6an på 2 liter som har 150 hk. e mer inne på att ha v6 eller rover 8 i bilen nu faktiskt. nån som skruvat nått med rover v8? hur är dom i kvalliten? finns de nån låda som passar rakt på, helst manuell

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu


Sök