Carl_bmw316 skrev:
Diesel låter ju mycket bättre. riktigt bra att skatten ska sjunka !
Men nu har jag bestämt mej för diesel vad ska jag kolla på får modeller
mer än leonen ?
några heta tips?
vad förlorar jag mest på tror ni ny/demo bil eller en bil som har gått runt 10000mil, räkna med att jag kör runt 5000 om året och har tänkt att ha bilen i 2 år.
Tips på snåla roliga bilar sökes!
Rquired tack så mycket för kalkylen! du övertygade mig!
Var så god!
Jag hade däremot funderat noga innan jag köpt en Seat, märket går dåligt rent generellt och är nedläggningshotat och i Sverige är dem inte populära. Alltså ett dåligt andrahandsvärde generellt, att den då dessutom kommer vara en långmilare när du säljer den gör det inte bättre: Räkna med en svårsåld bil som tappar mycket i värde, om den är ny.
Köper du en Seat som rullat 10.000mil och säljer den 5år gammal med 20.000mil på mätaren blir det nog värre, vem köper en Seat med det miltalet? Folk tvivlar på kvalitén, gemene man vet ju inte att det är en VW i grunden!
-Mini Cooper D är däremot en fruktansvärt rolig bil, samtidigt är Mini populära och andrahandsvärdet stabilt. Snål och ekonomisk, men ingen särskilt bekväm bil. (Miljöbil)
-Lika rolig men stadig och bekväm stavas Bmw 1-serie, 118d är pigg och imponerande snål. Stabilt andrahandsvärde, långa mil gör inte så mycket på en Bmw då folk vet att de klarar av det. Dessutom är en 118d begagnad i din prisklass, det största värdetappet ligger alltså bakom dig. (Miljöbil)
-Mercedes A-klass är en annan, efter förra generationens vurpa i älgtestet gravt underskattad bil. Har inte större yttermått än en Mini, men har bättre utrymmen än de flesta bilar i golfklassen och skäms inte jämförd men många i mellanklassen. Imponerande stadig bil i högre farter, den ynka 3.5m A jag hade var stadigare/bekvämare i snabb landsvägsfart eller däröver än många billigare mellanklassbilar som Nissan Primera, Mazda 626 etc. Det märks att den är byggd för Autobahn, dessutom har den en speciell konstruktion som gör den krocksäker som en stor bil. Finns som miljöbil, men är då imponerande slö. Lagom med motor innebär:
http://www.blocket.se/kristianstad/Merc … 20&w=3Eller en storlek större, bekvämare och stadigare:
http://www.blocket.se/ostergotland/Merc … 20&w=3VW kan dom med, men någon sådan vill jag inte rekommendera. Inte tråkiga att köra, men finns det tråkigare bilar till design och utförande?
-För att inte bara nämna tyska bilar får Alfa Romeo MiTo komma med, miljödiesel som dricker 0.4L/milen blandad körning och för den volymen får du en överdos av karaktär och körglädje. Men att sälja en Alfa Romeo med långa mil? Det bör vara värre än att sälja en Seat långmilare, håller godkänt gör de däremot oavsett vad svenska fördomar säger.
Lycka till!