2787
Sök

Köra hem bil innan ägarbyte?

351 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har ett litet dilema. Jag ska åka 50-60 mil och köpa en bil till min pappa som jag sedan kör hem. Men eftersom min pappa ska äga bilen måste han skriva papperna. Går detta att lösa utan att han måste följa med och skriva papper hos säljaren? Jag tänkte t.ex om säljaren skriver på papper och jag kör hem bilen, sen skriver min pappa på sin del och sen skickar vi in den. Men det kanske inte är bra ifall något skulle hända på vägen hem?

Ja, ni förstår mitt dilema. I värsta fall får farsan följa med på en 6h lång tågresa och sen lika långt hem (och överraskningen är förstörd!)

Tacksam för svar, mvh Linus
Senast redigerat av LimpanS (26 februari 2011)


8 242 Inlägg
26 februari 2011
#2
Ingen vettig säljare går med på att släppa bilen utan att få pappren påskrivna, så du lär bjussa far din på en tågresa om du inte lyckas övertala säljaen att öta upp er närmare.


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
26 februari 2011
#3
Eftersom det du försöker göra är brottsligt (skenförsäkring) så vore det olagligt o hjälpa dig.

Skenförsäkring klassas som bedrägeri.

Läs försäkringsbolagets regler. Bilen ska stå på huvedsaklig brukare av bilen.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

291 Inlägg
26 februari 2011
#4
Varför inte skriva den på dig och göra ägarbyte sen när du kommer hem?


Dorifto King Peedi Balerado
386 Inlägg
26 februari 2011
#5
förfalska skiten wink

Peder DailyFresh

601 Inlägg
26 februari 2011
#6
Förfalskar du hans namnteckning så blir det väl "Urkundsförfalskning"?
Sen är det som några ovan säger, skenförsäkring att skriva på din far.
Och här på gorg får man inte hjälpa andra till brottsliga handlingar

351 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
#7
Okej, vi säger så här då. Jag ska köpa en bil till min far när han fyller år! Och eftersom det är hans bil så ska den stå på honom, men jag kommer ju låna den ibland.

Men om jag skriver på med mitt namn, då kan vi väl inte göra ägarbyte igen förrän vi fått hem de nya papperna?

Sen finns det väl ingen 18-åring som faktiskt äger sin bil.. Det är inte rimligt att betala bilens värde i försäkring på ett år.


601 Inlägg
26 februari 2011
#8
LimpanS skrev:
Okej, vi säger så här då. Jag ska köpa en bil till min far när han fyller år! Och eftersom det är hans bil så ska den stå på honom, men jag kommer ju låna den ibland.

Men om jag skriver på med mitt namn, då kan vi väl inte göra ägarbyte igen förrän vi fått hem de nya papperna?

Sen finns det väl ingen 18-åring som faktiskt äger sin bil.. Det är inte rimligt att betala bilens värde i försäkring på ett år.
Nu låter de bättre cool
Precis så är det. Nya papper måste komma hem. Men orkar inte din far som ska "äga" bilen följa med och hämta den då? Lite roligare åka båda än helt ensammen...

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
26 februari 2011
#9
LimpanS skrev:
Okej, vi säger så här då. Jag ska köpa en bil till min far när han fyller år! Och eftersom det är hans bil så ska den stå på honom, men jag kommer ju låna den ibland.

Men om jag skriver på med mitt namn, då kan vi väl inte göra ägarbyte igen förrän vi fått hem de nya papperna?

Sen finns det väl ingen 18-åring som faktiskt äger sin bil.. Det är inte rimligt att betala bilens värde i försäkring på ett år.
Jag har alltid ägt och försäkrat minna egna bilar och det har minna flesta vänner alltid också gjort.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

killercow
26 februari 2011
#10
din fråga är alltså om säljaren går med på att du tar med bilen plus pappren hem för din far ska skriva på pappren hemma?

Inte bättre fråga säljaren om detta än folk här?

Att sen sitta å skriva på ett offentligt forum om att man tänker begå ett brott kanske inte är det smartaste man kan göra

Rumpmas
3 860 Inlägg
26 februari 2011
#11
Tänker du ändå begå ett brott, så varför inte begå ett till och skriva i din fars uppgifter på ägarbytet och förfalska hans namnteckning? De har knappast handstilsexperter som går igenom alla ägarbyteslappar och jämför med din fars namnteckning på andra papper hos Trafikverket.


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
26 februari 2011
#12
Jag hade alldrig gått med på det då hade du ju kunnat köra runt med "MIN" bil å fått massa parkeringsböter fortkörningar förbi kameror osv osv Kanske tom bilen kan bli inblandad i nått brott.. Det skulle inte jag vilja va med om.

Papprena skall vara påskrivna å skickas in av ägaren. Å föredra e väll att bägge partena står vi lådan när brevet läggs på.

Så om du skall ha den på farsan så får du antingen ta med han eller skriva den på dig själv samt kryssa i för avställning. Sen ändra ägare när du får papprena å inte använda bilen innan dess. På så vis slipper du försäkra bilen på dig. Bilen går på ägarens försäkring så du kan lugnt köra den hem iaf.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

40 Inlägg
26 februari 2011
#13
Wasaki skrev:
Varför inte skriva den på dig och göra ägarbyte sen när du kommer hem?
+1

Är väl bara att göra så... Har själv gjort det och det ända som händer är ju att du får hem en faktura på några kronor för den korta tiden du stått på bilen (om dom överhuvudtaget skickar ut en.)
Senast redigerat av Jock (26 februari 2011)

351 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
#14
Så, nu har jag ändrat första inlägget så vi inte bryter några lagar här. Nu ber jag bara om förslag smile

Jag har redan pratat med säljaren i telefon, och frågade honom om han visste något sätt jag kunde få hem bilen utan att farsan följer med. Han föreslog samma som jag tänkte.. Att säljaren skriver sin del, och sen skriver min far på när jag kommit hem.

Jag får ju ta med far om vi inte löser det på något annat sätt. Det är ju trots allt hans present!


Rumpmas
3 860 Inlägg
26 februari 2011
#15
Då litar säljaren på dig.

Jag hade aldrig gått med på det. Du kan ju hamna i en olycka som belastar hans försäkring eller skita i att posta ägarbytet och dra på dig parkeringsböter och trängselavgifter så att det står härliga till.


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
26 februari 2011
#16
Oj det va en modig kille

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

3 059 Inlägg
26 februari 2011
#17
LimpanS skrev:
Så, nu har jag ändrat första inlägget så vi inte bryter några lagar här. Nu ber jag bara om förslag smile

Jag har redan pratat med säljaren i telefon, och frågade honom om han visste något sätt jag kunde få hem bilen utan att farsan följer med. Han föreslog samma som jag tänkte.. Att säljaren skriver sin del, och sen skriver min far på när jag kommit hem.

Jag får ju ta med far om vi inte löser det på något annat sätt. Det är ju trots allt hans present!
Ja går säljaren med på det så gör så, att du tar med papperna hem o din far skriver på dom o skickar in sen.. det är ju det lättaste.
Jag har tillomed sålt bil till danmark (min buggy) och för att dansken skulle kunna regga in den i danmark krävdes det att han hade båda orginalen av ägarpapperna.. (då är jag också modig big_smile )
Man märker snabbt om man kan lite på folk eller inte... Både hur dom ser ut och hur dom snackar..
Senast redigerat av Smajly (26 februari 2011)


killercow
26 februari 2011
#18
om du nu ska köra hem den i säljarens namn så se då till att han inte sagt upp försäkringen innan du kommit hem. då kör du iallafall inte oförsäkrat. dock är det inte troligt att halv/hel försäkring gäller då du och inte ägaren kör

1 944 Inlägg
26 februari 2011
#19
du får skriva under med din fars underskrift vid godkännande från honom, enligt lag.. om jag inte är helt ute och cyklar nu..

mvh
Andreas

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

351 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
#20
Jag får köra försiktigt hem. Skulle jag krocka eller något så får jag skriva på med mitt eget namn snabbt som tusan! wink


Tack för alla tips!



Sök