2306
Sök

Köra hem bil innan ägarbyte?

351 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
b0nd3n skrev:
du får skriva under med din fars underskrift vid godkännande från honom, enligt lag.. om jag inte är helt ute och cyklar nu..

mvh
Andreas

Någon som kan bekräfta detta? Låter ju lite konstigt att man får förfalska hans underskrift bara för han godkänt det..

8 250 Inlägg
26 februari 2011
LimpanS skrev:
b0nd3n skrev:
du får skriva under med din fars underskrift vid godkännande från honom, enligt lag.. om jag inte är helt ute och cyklar nu..

mvh
Andreas

Någon som kan bekräfta detta? Låter ju lite konstigt att man får förfalska hans underskrift bara för han godkänt det..

Kan eventuellt gå, men då lär man ha en fullmakt. Och då är ju ändå överaskningen förstörd.

1 944 Inlägg
26 februari 2011
LimpanS skrev:
b0nd3n skrev:

mvh
Andreas

kan tyvär inte det, kan googla lite wink

men ändå, du ska ju bara köra hem den till han ? . skriv hans underskrift, inge stor sak med det. jag tror ju knappast någon skulle ringa Sheriffen på dig smile

mvh
Andreas

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

351 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
Tänker mest på om det händer något.. Men iofs, polis/försäkringsbolag vet ju inte om min pappa skrivit underskriften egentligen så länge de inte jämför hans tidigare underskrifter osv..

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
26 februari 2011
Om det händer nått på vägen hem så går det inte på din försäkring ändå. Då går det på bilägarens försäkring. Å du kan ju inte ens försäkra bilen innan den e skriven på dig

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Evildan
26 februari 2011
Teckna försäkringen på den som ska äga bilen hemma via nätet redan innan du hämtar den så behöver du inte vara orolig för det.
Försäkringen kan ändå inte nuvarande ägare säga upp då han har ett förfallodatum på den, för att kunna avsluta en försäkring innan försäkringens förfallodatum måste ägaren ställa av bilen eller sälja den.

Modig säljare som låter dig åka hem med pappret, det är som det står i papprena ägarens skyldighet att posta dessa.

Jag har själv gjort den jvl missen en gång, köparna käntes pålitliga och jag lät dom ta med pappret, dom senarelade ägarbytesdatumet 2veckor och jag fick en uppsjö Parkeringsböter i Göteborg på den bilen.
Efter mycke tjafsande med Göteborgskommun, Parkeringsbolag och Bilregistret som det hette då fick jag igenom bytet på korrekt dag då det gick att se på papperna att dom tipexat över datumet.

Evildan
26 februari 2011
LimpanS skrev:
Okej, vi säger så här då. Jag ska köpa en bil till min far när han fyller år! Och eftersom det är hans bil så ska den stå på honom, men jag kommer ju låna den ibland.

Men om jag skriver på med mitt namn, då kan vi väl inte göra ägarbyte igen förrän vi fått hem de nya papperna?

Sen finns det väl ingen 18-åring som faktiskt äger sin bil.. Det är inte rimligt att betala bilens värde i försäkring på ett år.

Jag har alltid ägt alla mina bilar i eget namn, har jag inte råd med försäkring har jag inte råd att ha någon bil heller har jag resonerat.
Det är som det står på annat ställe i tråden:
Ett bedrägeri att låta någon annan äga bilen du huvudsakligen brukar.

Rumpmas
3 860 Inlägg
26 februari 2011
Evildan skrev:
Teckna försäkringen på den som ska äga bilen hemma via nätet redan innan du hämtar den så behöver du inte vara orolig för det.
Försäkringen kan ändå inte nuvarande ägare säga upp då han har ett förfallodatum på den, för att kunna avsluta en försäkring innan försäkringens förfallodatum måste ägaren ställa av bilen eller sälja den.

Modig säljare som låter dig åka hem med pappret, det är som det står i papprena ägarens skyldighet att posta dessa.

Jag har själv gjort den jvl missen en gång, köparna käntes pålitliga och jag lät dom ta med pappret, dom senarelade ägarbytesdatumet 2veckor och jag fick en uppsjö Parkeringsböter i Göteborg på den bilen.
Efter mycke tjafsande med Göteborgskommun, Parkeringsbolag och Bilregistret som det hette då fick jag igenom bytet på korrekt dag då det gick att se på papperna att dom tipexat över datumet.

Jag fattar liksom inte ens poängen med att någon gör så. Vad vinner de på det förutom att jävlas? Att de kan parkera hur de vill i två veckor, är det värt någonting? Inte för mig.

Evildan
26 februari 2011
JaggaChafen skrev:
Om det händer nått på vägen hem så går det inte på din försäkring ändå. Då går det på bilägarens försäkring. Å du kan ju inte ens försäkra bilen innan den e skriven på dig

Självklart kan du försäkra en bil som inte står på dig, bara ringa och meddela att du precis ska till och köpa bilen med reg.nr ABC123 och då tecknar f.bolaget förs på den bilen, blir det ingen affär är det bara och ringa och annulera förs. Svårare än så är det inte.

Evildan
26 februari 2011
Andromeda skrev:
Evildan skrev:

Jag fattar liksom inte ens poängen med att någon gör så. Vad vinner de på det förutom att jävlas? Att de kan parkera hur de vill i två veckor, är det värt någonting? Inte för mig.

Det var värt åtskilliga tusenlappar.
Vissa ska alltid flyta ovanpå utan att ta ansvar eller följa de lagar och regler som finns och låta oss andra stå för den kostnaden det tillför samhället.
Men som skrivet, det blev ägarebyte gjort i rätt datum och dom fick P-böterna på sig istället.
Mig pissar man inte på ostraffat!

Evildan
26 februari 2011
Alltså:
Försäkra bilen i nya ägarens namn.
Blir du stoppad eller det händer en olycka säger du att du eller din pappa nyss köpt den och visar upp kvittot, självklart langar du inte fram några ägarbytespapper då, utan dom lägger du på när du kommer hem med rätt underskrift. det är ju inte dagen du skriver på som räknas utan vilket datum ni skriver att bilen byter ägare, det syns ju inte om lappen postas i kväll,söndag, tisdag så länge det postas inom 7dagar från ägarebyte gjorts är transportstyrelsen nöjda.

335 Inlägg
26 februari 2011
glöm ej att försäkra bilen också...   om du skriver datumet för ägarbyte den dagen du köper bilen (som man gör i regel) så är bilen oförsäkrad, förra ägarens försäkring gäller inte, inte ens samma dag. 

Detta är en sjukt vanlig missuppfattning att man kan köra på säljarens försäkring dagen ut lixom..

edit:
hmm kanske ska läsa sida 2 också innan jag svara...   aja, de får stå kvar
Senast redigerat av tobbe456 (26 februari 2011)

351 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
Så för att sammanfatta...

1. Far ringer Bildeve och beställer försäkringsnummer för bilen jag ska köpa (räcker det några dagar innan typ?)
2. Jag åker upp och hämtar bilen, säljaren skriver sin del och jag åker hem pappret
3. Far skriver på sin del, och sen skickar vi in det.

Är detta bättre än att jag skriver på i hans namn?

Tack för all hjälp.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
26 februari 2011
LimpanS skrev:

1. Far ringer Bildeve och beställer försäkringsnummer för bilen jag ska köpa (räcker det några dagar innan typ?)
2. Jag åker upp och hämtar bilen, säljaren skriver sin del och jag åker hem pappret

Tack för all hjälp.

Så länge ägaren av bilen godtar det så e det smidigast ja. Men om du hade köpt bil av mig så hade inte det funkat.

Då kan du dock göra som jag sa.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

351 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
JaggaChafen skrev:
LimpanS skrev:

Tack för all hjälp.

Så länge ägaren av bilen godtar det så e det smidigast ja. Men om du hade köpt bil av mig så hade inte det funkat.

Då kan du dock göra som jag sa.

Okej, kanon. Som sagt, han föreslog det själv i telefon så det verkar som han litar på mig! Jag tänker ju såklart inte missbruka hans tillit heller, så det kommer postas direkt när jag kommer hem.

Tack åter igen för er hjälp smile Uppskattas enormt.

4 586 Inlägg
26 februari 2011
Som sagt tidigare skriv bilen på dig själv och kör hem 1-2 dagars försäkring kan du leva med.

29 Inlägg
27 februari 2011
Jag gjorde så min min bil och det gick bra för ägaren. Min pappa hade skrivit ett brev som jag tog med som intyga detta, med kontaktuppgifter m.m. Men det bästa är väll att du ringer och frågar ägaren om det går bra att lösa det på detta sätt.

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
27 februari 2011
LimpanS skrev:
Sen finns det väl ingen 18-åring som faktiskt äger sin bil.. Det är inte rimligt att betala bilens värde i försäkring på ett år.

Har du inte råd att äga din egna bil så ska du inte äga någon bil. Är det så jävla svårt att förstå? Man kan inte köpa saker man inte har råd med. Vad är det för fel på folk idag? Lyxfällan-fall allihopa?

Min första bil (Audi A3 1,8t) kostade en hel del att äga. Men har man jobb och verkligen vill ha den bilen så får man prioritera. Hade jag inte haft råd så hade jag aldrig köpt en sån bil. Ju dyrare en bil är att försäkra, ju dyrare brukar den även vara att serva, reparera, osv. Så en bra regel är väl att om man inte ens har råd att försäkra sin bil så ska man helt enkelt inte köpa den.

Tycker faktiskt att din pappa är en idiot om han är "snäll" och står som ägare på din bil. Saker i livet KOSTAR PENGAR, så är det helt enkelt. Har man inte råd så har man inte, och då får man antingen ge upp sin bildröm eller så kämpar man för att nå den.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
27 februari 2011
Ring det försäkringsbolag din far har.

Säg att du ska kolla på en bil med regg nummer xxx-xxx och att du vill att den är försäkrad när du kör hem. Säg att bilen är till pappa. Så lägger de upp en endags försäkring.

Skriv under papprena med din pappas namn. (antar att din far inte kommer att anmäla dig för urkundsförfalsmkning om du köper en bil till han)

Kör hem bilen försäkrad

ge bilen till din far.

Be din far ringa försäkrningsbilaget och säga att det blev bilköp och låt han välja vad han vill ha för försäkring.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
27 februari 2011
rickylicious skrev:
LimpanS skrev:

Har du inte råd att äga din egna bil så ska du inte äga någon bil. Är det så jävla svårt att förstå? Man kan inte köpa saker man inte har råd med. Vad är det för fel på folk idag? Lyxfällan-fall allihopa?

Min första bil (Audi A3 1,8t) kostade en hel del att äga. Men har man jobb och verkligen vill ha den bilen så får man prioritera. Hade jag inte haft råd så hade jag aldrig köpt en sån bil. Ju dyrare en bil är att försäkra, ju dyrare brukar den även vara att serva, reparera, osv. Så en bra regel är väl att om man inte ens har råd att försäkra sin bil så ska man helt enkelt inte köpa den.

Tycker faktiskt att din pappa är en idiot om han är "snäll" och står som ägare på din bil. Saker i livet KOSTAR PENGAR, så är det helt enkelt. Har man inte råd så har man inte, och då får man antingen ge upp sin bildröm eller så kämpar man för att nå den.

Ge dej för fan nu.

Så du tycker att bara för att man ska vara korrekt ska man skriva av sin bil till försäkringsbolaget flera gånger om året!?

Min bil skulle kosta 22.000:- SEK att ha skriven på mej!?
En tjejkompis som skulle köpa en A4 - 28.000:-

Helt orimligt att ha den skriven på sej själv. Vafan ska man jobba som när man ska har råd att betala försäkring, hyra, mat, bensin osv på allt dethär när man är så ung?

Helt orimligt
Senast redigerat av LeafBox (27 februari 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Sök