3275
Sök

Blev påkörd. Kanske måste skrota ?

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
27 februari 2011
nästan helt säker på att bilen blir inlöst!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

1 893 Inlägg
27 februari 2011
hotrodder skrev:
Kristian_V skrev:
Om du inte vill börja skruva i original bitarna som du just ersatt, så kan du ta ett snack med bolaget om att du vill behålla bilen, ifall de vill lösa in den. Då kommer ni överens om en summa du får, plus att du behåller bilen och lagar själv. Är du händig, kan du gå med vinst på krocken...

Lycka till!

Det är oerhört sällan bilägare får behålla skrotet för att laga själv. Vi pratar isåfall undantagslöst typ en Amazon, Saab V4/ 99 kanske en oerhört fin 900 men aldrig en bruksbil som tex. en 9-3 oavsett Aero på bakluckan eller ej. Anledningen är tämligen solklar, försäkringsbolaget vill inte ha ut bristfälligt reparerade bilar på vägen igen. Dessutom är det som du menar att krockvåldet fortplantar sig långt långt i bilens chassi.

OK..
Jag har fått behålla två bilar.
Saben jag nämnde, för evigheter sedan... (Tror det var 1989 eller nått.)
Samt min Pontiac Fiero, som jag smälde med ett rådjur. Men den var special försäkrad, så där gäller säkert andra normer...

434 Inlägg
27 februari 2011
Var med om exakt samma sak jag för nån månad sen. Blev påkörd bakifrån i 70km/h när jag stod still vid ett rödljus. Det syndes knappt några yttre skador. Men när dom gjorde en bedömning av skadorna så var bilen ramsne. Så de blev för dyrt att laga.
Så troligtvis har ramen eller nå fått sig en smäll, och då tror jag dom löses in den tyvär...

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.

679 Inlägg
27 februari 2011
Tror den blir inlöst, så passa på att plocka av sakerna du köpt och sätt tillbaka original sakerna

Rumpmas
3 860 Inlägg
27 februari 2011
Tveklöst inlösen tyvärr sad

Försäkringsbolag använder sig av märkesverkstäder, och det drar snabbt iväg. Jag råkade också ut för en kärring med en 9-3 Aero 2002 och fick skadad frontspoiler, framlykta och blinkers. Med riktning av huv och skärm, ny front, lack osv gick slutnotan till FB på nästan 30 000 spänn! Bara din bakdel behöver en hel del riktning och det måste även lackas.

En ny spoiler fram med lack kostar ca 12k, och bak ungefär samma. Sedan rikt av bakskärmar om det ens går, lack , lär byta hjulhusplast båda sidor fram, skärmar och huv lär behöva riktas, ny baklucka, lack på alltihop, arbetskostnad osv osv. Aldrig att det går på mindre än 50k.

Tyvärr anser FB att ett byte av koppling och avgasrör inte höjer värdet utan tar upp bilen på normalvärde bara. Man får inget extra för det.

Alltså, bara det här kostade 30k att fixa:

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1033389
Senast redigerat av Andromeda (27 februari 2011)

7 392 Inlägg
27 februari 2011
SaabIV skrev:
Wick_e skrev:
Var med om exakt samma sak jag för nån månad sen. Blev påkörd bakifrån i 70km/h när jag stod still vid ett rödljus. Det syndes knappt några yttre skador. Men när dom gjorde en bedömning av skadorna så var bilen ramsne. Så de blev för dyrt att laga.
Så troligtvis har ramen eller nå fått sig en smäll, och då tror jag dom löses in den tyvär...

Finns åter igen ingen ram på SAAB, däremot en massa balkar m.m som säkerligen fått sig en törn.

Offtopic: lämnade in höger dörr på min bil årsm. -10 i somras för omlack p.g.a en repa och endast det gick på 6000, så det här luktar definitivt inlösen tyvärr.

man säger ramsned,, även om bilen inte har en separat ram,, men du har fortfarande rambalkar å dyl i en självbäreande kaross,, wink

Supraman
2 300 Inlägg
27 februari 2011
Det är bara att vänta och se.
Du får prata med handläggaren och se vad dom säger.
Dom har olika riktlinjer när dom ska lösa in en bil, en del löser in om det överstiger marknadsvärdet och en del redan om skadorna uppgår till 50% av värdet.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
27 februari 2011
skulle vara intresant med lite kort på sidan framför allt vid dörrarna mot bakskärmarna

en sån där smäll brukar resultera i bucklor i taket och på bakskärmarna och även mindre glipa vid bakdörrarna

så skroten nästa till 99.99%

så förbered dig på att dom kommer skrota bilen tyvärr

Kör fort så hinner inget hända...

1 893 Inlägg
27 februari 2011
Ja frågan är även om bolaget skulle gå med på det... Vill man behålla den?
Kanske bäst att plocka bort godsakerna och leta efter en likadan. Med lite tur får du såpass att det räcker till en med midre mil, eller ett par år nyare. wink

146 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
Det syns inga plåtskador på dörrar eller tak

2 982 Inlägg
27 februari 2011
bilen är försäkrad för att vara en saab 93 orginal. inte en saab 93 med enmassa lull lull.
du får bara ut för vad den är försäkrad för. i vissa fall kan du förhandla.
andra fall kan försäkringsbolaget säga. "ja plocka ur dina extragrejer men ersätt den med de grejerna som satt på"...
ja hoppas att det löser sig till det bästa för din del.

679 Inlägg
27 februari 2011
Du behöver ju inte lösa in den om du inte vill , går väl att förhandla med bolaget ? att du får begära en summa du vill laga den för själv

25 Inlägg
22 mars 2011
har jag fel men om dom lagar den blir det orginlbitar ingen styling?

2 624 Inlägg
22 mars 2011
Beror på vilket bolag.. smile finns vissa försäkringsbolag som ersätter styling också.. men dom är få!
Senast redigerat av martinn (22 mars 2011)

huh?
10 427 Inlägg
22 mars 2011
Kristian_V skrev:
Moderna bilar är byggda så att de skall gå sönder! Så där en Amazon-ägare dammar av kofångaren och kan forstätta sin resa (Med wiplach skada, men endå) så skrynklas våra bilar ihop. Vi kliver ur oskadda, men bilen är skrot.

Lika med halvmodern panzerwagen också.
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/61540/61540-1342013.jpg
~40 000kr i reparationskostnader för ett försäkringsbolag 2005

lol

2 763 Inlägg
22 mars 2011
Säger som många andra här! Plocka bort alla specialdelar och sätt dit orginal så du slipper bli av med alla pengar du lagt ut på den! smile

Volvo - For Life

Aldrig nöjd
804 Inlägg
23 mars 2011
Hon hade ju tydligen inte koll på sin egna hastighet, troligen satt hon och rotade i sin väska eller någonting. Skadorna blir enorma redan vad 60 km/h:

http://www.youtube.com/watch?v=brCYMtWT … re=related
http://www.youtube.com/watch?v=7VFB37C2_7w

Rätta mig gärna om jag har fel men för att försäkringen skall gälla måste väl bilen vara omodifierad (mer eller mindre)? Hoppas i alla fall att du klarade dig utan skador.

Livet är för kort för att äga Volvo.

fälg fantast
1 086 Inlägg
23 mars 2011
Rock-Star skrev:
bilen är försäkrad för att vara en saab 93 orginal. inte en saab 93 med enmassa lull lull.
du får bara ut för vad den är försäkrad för..

jag fick ersättning för fälgar , kjolpaket och all styling som var sönder vid krocken, så det där stämmmer inte alls

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

1 327 Inlägg
23 mars 2011
Plocka bort all extrautrustning + ställ av bilen så du får tillbaka skatten om den löses in. Annars så tillfaller skatten tex bildemonteringen.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
23 mars 2011
Aero T16 skrev:
Plocka bort all extrautrustning + ställ av bilen så du får tillbaka skatten om den löses in. Annars så tillfaller skatten tex bildemonteringen.

Inte alls! Så fort skaderegleraren och försäkringstagaren är överens om att bilen ska lösas så ställer försäkringsbolaget av bilen och kvaravarande skatt går till bilägaren.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Sök