Jag skulle tvärt om vilja påstå att respekt och vett inför snabba bilar inte finns hos intresserade ungdomar med färskt körkort, jag gissar att TS hör till dessa eftersom det inte direkt är Toyota Yaris han letar efter. Därmed inte sagt att alla med färskt körkort alltid kör som idioter men jag tror de flesta på Garaget som kommit förbi den första tiden med körkort och lagt en 10-20.000mil bakom sig kan erkänna att det gick vilt till i början, trots att man då tyckte man var vettig jämfört med bekanta som var rena trafikfaror.
Eventuellt att det finns några undantag till detta, men de går nog att räkna på en hand och jag tror inte TS skall räkna med att tillhöra dessa.
Så strunt i fram, bak eller fyrhjulsdrift. Inget av det är säkrare än det andra, mitt tips är att du istället köper dig en lite mindre bil. Ok det är visserligen sant att du eventuellt mister lite i krocksäkerhet, men fördelen med små bilar är att måttligt med effekt och relativt låga farter kan upplevas lika roligt som dubbla farten i en "sportbil".
Klassikern Peugeot 205 GTI är ett utmärkt exempel, inte särskilt snabb på pappret men upplevs rejält pigg och körglädjen i en sådan går att jämföras med många av bilarna du nämner i ditt första inlägg. Nu är dock denna gammal, obekväm och osäker med och kostar kanske en tiondel av din budget.
Men en modern motsvarighet är till exempel Mini Cooper, ännu vassare på kurvig väg och även en liten 1.6L-motor upplevs som oförskämt rolig.
Skillnaden mellan en sådan bil och de du tittar på idag är att du kanske enbart håller 70 in i kurvan istället för 120km/h, första gången du hamnar på en helt tom motorväg kämpar dessa med att nå 160km/h medan ett högfartslok enkelt springer in i toppfartsspärren på 250km/h eller kanske till och med saknar en sådan och fortsätter?
De första åren med körkort spelar det inte så stor roll vad man kör, det mesta är roligt. Och i efterhand tror jag du kommer uppskatta att du inte valde piggast möjliga bil.
Du envisas? Ok ovanstående kurvglada Mini kallad "Cooper S" har en kompressormatad 4a och är rejält rolig, två andra roliga alternativ är Mazda RX-8 och Bmw 330ci.