3689
Sök

16t turbo?

DIESEL-DRIFT
40 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#1
Tjena! smile Ska nu införskaffa mig ett 16t agg till min 940! O då undrar jag om det finns någon som vet vart man kan få tag i nya sådana! För har verkligen ingen lust att köpa mig en beggad turbo... tongue O då äre ju såklart med 7ans vinklade avgashus jag är intresserad av! big_smile Tacksam för svar! /MVH Qvarnis

Original är för gubbjävlar :)

Supraman
2 300 Inlägg
28 februari 2011
#2
gik, turboservice, osv finns många ställen, bara ringa runt och ta priser.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
28 februari 2011
#3
biltema har 16t kopior fast laddar du över 1bar dör den nog direkt
polarn körde 1.2bar med sitt och det lät illa från första dagen vid spolupp
och efter 2veckor rasade agget

annars kan man köpa ett dåligt beg 16t och renovera det

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
28 februari 2011
#6
Frozen1985 skrev:
Annars 19T: http://www.turbomeck.se/19T-volvo-940 bolt on!

förutsätter att det inte är en 940 det ska sitta på för då kör man helst med raka huset

lite trångt med vinklat då det vinklar uppåt =/

Kör fort så hinner inget hända...

DIESEL-DRIFT
40 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
#7
Growe skrev:
Frozen1985 skrev:
Annars 19T: http://www.turbomeck.se/19T-volvo-940 bolt on!

förutsätter att det inte är en 940 det ska sitta på för då kör man helst med raka huset

lite trångt med vinklat då det vinklar uppåt =/

Då måste jag ha förstått de hela fel isf? För hade för mig att på volvo 940 måste man ha de vinklade avgashuset på 16t för att få ihop det! Rätta mig om jag har fel? smile

Original är för gubbjävlar :)

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
28 februari 2011
#8
Qvarnis skrev:
Growe skrev:
Frozen1985 skrev:
Annars 19T: http://www.turbomeck.se/19T-volvo-940 bolt on!

förutsätter att det inte är en 940 det ska sitta på för då kör man helst med raka huset

lite trångt med vinklat då det vinklar uppåt =/

Då måste jag ha förstått de hela fel isf? För hade för mig att på volvo 940 måste man ha de vinklade avgashuset på 16t för att få ihop det! Rätta mig om jag har fel? smile

då ska jag rätta dig..smile
det går att köra med vinklade huset det gjorde jag på min 245turbo men problemet är att vinkeln hamnar uppåt

det troliga är att det raka huset som passar bäst inte går att bulta fast eftersom ena bulten hamnar mitt i avgashuset hurvida det är det från 850turbo 94-95 eller om det är det nyare som kom 96 med fast fläns

låter jag vara osagt men kan man svetsa spelar detta mindre roll
i övrigt är turbon iallfall bulton med oljerör osv
polarn sa dock att biltemas ej är bulton med 940 varför låter jag vara osagt smile

hade varit lättare om jag haft mitt andra 16T hemma då jag har 2st olika ett med kona och ett med fast fläns men bara det med kona hemma just nu

Kör fort så hinner inget hända...

DIESEL-DRIFT
40 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
#9
Growe skrev:
Qvarnis skrev:
Growe skrev:
förutsätter att det inte är en 940 det ska sitta på för då kör man helst med raka huset

lite trångt med vinklat då det vinklar uppåt =/

Då måste jag ha förstått de hela fel isf? För hade för mig att på volvo 940 måste man ha de vinklade avgashuset på 16t för att få ihop det! Rätta mig om jag har fel? smile

då ska jag rätta dig..smile
det går att köra med vinklade huset det gjorde jag på min 245turbo men problemet är att vinkeln hamnar uppåt

det troliga är att det raka huset som passar bäst inte går att bulta fast eftersom ena bulten hamnar mitt i avgashuset hurvida det är det från 850turbo 94-95 eller om det är det nyare som kom 96 med fast fläns

låter jag vara osagt men kan man svetsa spelar detta mindre roll
i övrigt är turbon iallfall bulton med oljerör osv
polarn sa dock att biltemas ej är bulton med 940 varför låter jag vara osagt smile

hade varit lättare om jag haft mitt andra 16T hemma då jag har 2st olika ett med kona och ett med fast fläns men bara det med kona hemma just nu

Okej tack för svaret! Så jag måste alltså köpa ett 16t agg med rakt avgashus o modifiera infästningen? tongue

Original är för gubbjävlar :)

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
28 februari 2011
#10
Qvarnis skrev:
Growe skrev:
Qvarnis skrev:

Då måste jag ha förstått de hela fel isf? För hade för mig att på volvo 940 måste man ha de vinklade avgashuset på 16t för att få ihop det! Rätta mig om jag har fel? smile

då ska jag rätta dig..smile
det går att köra med vinklade huset det gjorde jag på min 245turbo men problemet är att vinkeln hamnar uppåt

det troliga är att det raka huset som passar bäst inte går att bulta fast eftersom ena bulten hamnar mitt i avgashuset hurvida det är det från 850turbo 94-95 eller om det är det nyare som kom 96 med fast fläns

låter jag vara osagt men kan man svetsa spelar detta mindre roll
i övrigt är turbon iallfall bulton med oljerör osv
polarn sa dock att biltemas ej är bulton med 940 varför låter jag vara osagt smile

hade varit lättare om jag haft mitt andra 16T hemma då jag har 2st olika ett med kona och ett med fast fläns men bara det med kona hemma just nu

Okej tack för svaret! Så jag måste alltså köpa ett 16t agg med rakt avgashus o modifiera infästningen? tongue

nej du kan köra med vinklade huset men du måste bygga om downpipen inget svårt alls

kan återkomma när jag har alla olika aggregaten i handen smile

Kör fort så hinner inget hända...

DIESEL-DRIFT
40 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
#11
Growe skrev:
Qvarnis skrev:
Growe skrev:

då ska jag rätta dig..smile
det går att köra med vinklade huset det gjorde jag på min 245turbo men problemet är att vinkeln hamnar uppåt

det troliga är att det raka huset som passar bäst inte går att bulta fast eftersom ena bulten hamnar mitt i avgashuset hurvida det är det från 850turbo 94-95 eller om det är det nyare som kom 96 med fast fläns

låter jag vara osagt men kan man svetsa spelar detta mindre roll
i övrigt är turbon iallfall bulton med oljerör osv
polarn sa dock att biltemas ej är bulton med 940 varför låter jag vara osagt smile

hade varit lättare om jag haft mitt andra 16T hemma då jag har 2st olika ett med kona och ett med fast fläns men bara det med kona hemma just nu

Okej tack för svaret! Så jag måste alltså köpa ett 16t agg med rakt avgashus o modifiera infästningen? tongue

nej du kan köra med vinklade huset men du måste bygga om downpipen inget svårt alls

kan återkomma när jag har alla olika aggregaten i handen smile

Okej tack så jättemycket för svaren! smile Det låter riktigt bra! Du kan ju skriva i pm sen om tråden läggs ned! smile

Original är för gubbjävlar :)

Ge full! Eller?
41 Inlägg
28 februari 2011
#12
Du ska ha 7ans vinklade avgashus.. du vänder bara avgashuset så vinkeln hamnar neråt. Alla mina kompisar kör med 7ans vinklade avgashus hur enkelt som hällst att vrida avgashuset.

Mvh Martin


Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
28 februari 2011
#13
Martin_lkpg skrev:
Du ska ha 7ans vinklade avgashus.. du vänder bara avgashuset så vinkeln hamnar neråt. Alla mina kompisar kör med 7ans vinklade avgashus hur enkelt som hällst att vrida avgashuset.

Mvh Martin

hehe om du vrider avgashuset så vinkeln hamnar neråt så har du satt turbon helt galet
hur man än gör så hamnar avgashuset med vinkeln uppåt så länge man har kompressordelen framåt i motorutrymmet

annars får du gärna förklara för mig hur dom gjort smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök