2800
Sök

Gnissel vid sväng till vänster Volvo s60.. även problem med antisladd systemet..

28 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
Tjenna!
Har en s60 - 01 som har börjat gnissla när man svänger till vänster i låga farter 0-20 km/h typ.. Låter mest när man svänger hjulen till vänster stillastående dock.. Någon som har någon som helst aning vad detta kan vara eller har haft samma problem? gnisslar bara till vänster med inget till höger?!

Ett annan fråga jag har är att i början av vintern hörde jag att det typ knakar/låter konstigt när antisladd systemet stryper en sladd av hjulen.. ska det låta något när antisladd systemet går in och hjälper till eller är det något som håller på att ge upp?

tack på förhand!
Eric

8 250 Inlägg
28 februari 2011
Låter det som om ljudet när du svänger kommer inuti bilen? Det finns en plastbussning till rattstången som kan börja gnälla, speciellt när det är kallt. Så har jag på min. Man får ta loss ringen, göra ren den som lägga på lite fett på den så försvinner det.

Att det morrar och härjar när ABS / STC jobbar får man räkna med och är normalt sett inget att oroa sig för.

28 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
ja eller det låter ju utanför bilen med när man öppnar dörren och någon annan sitter i och svänger.. svårt och får bort den där plastbussningen?

17 Inlägg
2 mars 2011
När du står stilla och svänger vänster, är det vid fullt rattutslag eller gnisslar någonstans på vägen?

28 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
hela vägen.. sad

17 Inlägg
2 mars 2011
Kolla:
Fjäderbenslagring vänster sida
Kontrollera att remmarna är tillräckligt spända (allihopa)
Kontrollera oljan i styrservon, fyll på om det behövs - är det redan tillräckligt så lufta av
Smörj det mesta som du kommer åt och som är rörligt

Kan vara spindellederna som har fått lite vatten i sig som har skapat rost

Ratten hugger inte något? Och den är inte trögstyrd?
Senast redigerat av Johan_08 (2 mars 2011)

28 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
tack smile

ne det hugger inget och det är väldigt lättstyrt

17 Inlägg
2 mars 2011
ercmeister skrev:
tack smile

ne det hugger inget och det är väldigt lättstyrt

Då kan man till stor chans utesluta fel på servopumpen och luft i servosystemet smile

28 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
okej smile tack för hjälpen! får kolla upp detta till veckan när jag är ledig! smile

Sök