3616
Sök

Förbjuda Kinesiska vinterdäck?

281 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
#1
Det är illa nog att vi fått 2 standarder med dubbat och odubbat här för ev. lite bättre hälsa på Hornsgatan, så bilarna måste hålla olika hastigheter.
    När jag dessutom fick hem Kinesiska dubbdäck och började läsa på, verkar dom urusla, bäst på sommarväglag såg jag i en test, annars verkade de livsfarliga. Det har tydligen mkt med gummiblandning att göra om de har plast eller vad istället då mönstren är ganska lika.

    Som tur var passade inte fälgarna och mina gick i retur. Men jag ser att det säljs massvis, eller finns en massa till salu, många har nästan bara Kinadäck. Köpare har ofta inte tid att läsa på och de som köper blir väl en trafikfara, så hur kan det bromsas?

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

3 259 Inlägg
28 februari 2011
#2
Visst är det så! Sen kan man ju tycka att vinterdäck som är över 6-7år gamla också ska förbjudas då dom ibland inte är bättre än nya sommardäck.. Men i ett land där man får åka lagligt med 3mm mönster på vintern(!!!!!!!!!) så tror jag knappast att kinadäck eller gamla däck kommer bli olagliga! smile

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

281 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
#3
Det otäcka är att Kinadäcken är farliga från start, man förväntar sig annat, hur ska de vara som slitna!

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

5 089 Inlägg
28 februari 2011
#4
När man läser igenom dina andra inlägg och trådar du har skapat så hittade jag ett bra citat som en forumsmoderator har skrivit "Du gör klokast i att sluta posta sådana här inlägg, misstänker starkt att vi har med ett Troll att göra."

Livet är inte alltid som man vill. men det går väll bra att gnälla på forum om hur jobbigt allt är..

\Lindgren

Rumpmas
3 860 Inlägg
28 februari 2011
#5
Så länge de är M/S-märkta så är de väl tyvärr fullständigt lagliga att använda som vinterdäck?

Det låter väldigt omständligt och godtyckligt att försöka sig på att skapa ett regelverk där en statlig myndighet måste testa alla däck noggrant som erbjuds på den svenska marknaden för att kunna utfärda en godkänt-stämpel på dom. 

Dessutom är fullt godkända dubbdäck lagliga som vinterdäck även om dubben är totalt nednötta. Dubbdäck utan dubb lär ju ha mycket sämre halkegenskaper än ett nytt medelklass dubbfritt däck. Skall polisen/besiktningen kolla sånt också?

Jag förstår problemet och hur du tänker, men det blir enormt svårt och omständligt att genomföra. JAg antar att du menar alla "Europa-däck" och inte bara Kina-däck.
Senast redigerat av Andromeda (28 februari 2011)


711 Inlägg
28 februari 2011
#6
FLindgren skrev:
När man läser igenom dina andra inlägg och trådar du har skapat så hittade jag ett bra citat som en forumsmoderator har skrivit "Du gör klokast i att sluta posta sådana här inlägg, misstänker starkt att vi har med ett Troll att göra."

Livet är inte alltid som man vill. men det går väll bra att gnälla på forum om hur jobbigt allt är..

Men TS har i detta fall rätt.

Man säljer, helt obehindrat, rent av trafikfarliga däck. Snålhet är dumhet i detta fall. Har man skaffat en prestandabil och ska slänga på feta däck får man bita i det sura äpplet och köpa riktiga däck.
Jag själv skulle aldrig vilja köra med ett budgetdäck på min 540, även om det svider att betala rätt mycket pengar för en uppsättning däck.

Alla kinadäck är inte dåliga, men läser man testerna så brukar det vara lite sämre på torrt väglag och åt helvete för jävla dåligt på vått väglag (om vi pratar sommardäck).

Kul att se hur folk kan lägga 10-15 tusen på fälgar och ännu mer pengar på styling hit och styling dit, men så köper man skitdäck för att spara pengar. Känns inte som prioriteringen ligger rätt där...


Rumpmas
3 860 Inlägg
28 februari 2011
#7
thelaughingmadman skrev:
FLindgren skrev:
När man läser igenom dina andra inlägg och trådar du har skapat så hittade jag ett bra citat som en forumsmoderator har skrivit "Du gör klokast i att sluta posta sådana här inlägg, misstänker starkt att vi har med ett Troll att göra."

Livet är inte alltid som man vill. men det går väll bra att gnälla på forum om hur jobbigt allt är..

Men TS har i detta fall rätt.

Man säljer, helt obehindrat, rent av trafikfarliga däck. Snålhet är dumhet i detta fall. Har man skaffat en prestandabil och ska slänga på feta däck får man bita i det sura äpplet och köpa riktiga däck.
Jag själv skulle aldrig vilja köra med ett budgetdäck på min 540, även om det svider att betala rätt mycket pengar för en uppsättning däck.

Alla kinadäck är inte dåliga, men läser man testerna så brukar det vara lite sämre på torrt väglag och åt helvete för jävla dåligt på vått väglag (om vi pratar sommardäck).

Kul att se hur folk kan lägga 10-15 tusen på fälgar och ännu mer pengar på styling hit och styling dit, men så köper man skitdäck för att spara pengar. Känns inte som prioriteringen ligger rätt där...

Nu kanske det inte bara gäller prestandabilar, men du kanske menar att bra däck till 17-19 eller t o m 20" kostar skjortan jämfört med skottkärrehjul till Toyota Aygo och liknande wink

Kör man 90 knyck på en ishal väg med en 540 och en 518 är det väl precis lika farligt med däck av låg kvalitet på båda bilarna?


5 089 Inlägg
28 februari 2011
#8
Tror inte det är speciellt mycket fel på däcken, föraren är nog största felet när saker händer...
Folk med "säkra" däck och abs på bilen tror att dom kan vara kungar på vägen och kan köra enligt hastigheterna, inte efter väglaget. Dom är värre i mina ögon än dom med dålig ekonomi och måste köpa dom biligare alternativen. Lär folk göra bil, sen kan man titta på däcken.

\Lindgren

711 Inlägg
28 februari 2011
#9
Andromeda skrev:
Nu kanske det inte bara gäller prestandabilar, men du kanske menar att bra däck till 17-19 eller t o m 20" kostar skjortan jämfört med skottkärrehjul till Toyota Aygo och liknande wink

Kör man 90 knyck på en ishal väg med en 540 och en 518 är det väl precis lika farligt med däck av låg kvalitet på båda bilarna?

Ja, jag syftade på det smile
Kör man 195-däck har man fan råd med de bästa, kör man 295-däck blir det lite knivigare.
Men det finns ett ganska stor skillnad på prestandadäck också.
Om man kollar på dackonline:s priser för 255/40/17 (bakdäck till min BMW), så ser det ut såhär:

Nokian Z G2 - 1190 kr
...
Bridgestone Potenza RE 050 A2 RFT - 2913 kr

Så visst finns det dyra däck där också.
Billigaste över huvud taget var ett däck av märket "TOP" med namn, hör och häpna "Top Quality". 704 riksdaler går det lös på.
Något mer kända Nankang säljer sitt NS-1 för 808kr - och det är ändå bara 400kr skillnad (per däck) för ett däck som klarar av vått väglag också...

Ordet dumsnål kommer väl till pass...

FLindgren skrev:
Tror inte det är speciellt mycket fel på däcken, föraren är nog största felet när saker händer...
Folk med "säkra" däck och abs på bilen tror att dom kan vara kungar på vägen och kan köra enligt hastigheterna, inte efter väglaget. Dom är värre i mina ögon än dom med dålig ekonomi och måste köpa dom biligare alternativen. Lär folk göra bil, sen kan man titta på däcken.

Så du menar att en 100%-ig skillnad (om jag inte minns fel, ska gräva efter källa) skillnad i bromssträcka på vått väglag är ett förarfel?
Senast redigerat av thelaughingmadman (28 februari 2011)


Muttley
28 februari 2011
#10
Varför bry sig ?. Olyckorna lär ju absolut inte bli färre om alla betalar 1000 kr per däck. De lär ju vara lika mycket olyckor vilket som.
De är enbart förare som är de riktigt stora problemet när de kommer till vinterolyckor.  Hade folk lärt sig avstånd och att titta långt framför sin bil istället för precis framför så hade vi säkerligen blivit av med de flesta olyckorna här i landet.

Kinadäcken tycker jag är bra har testat en del dock bara sommardäck.

Refined
1 770 Inlägg
28 februari 2011
#11
"är jag dessutom fick hem Kinesiska dubbdäck och började läsa på, verkar dom urusla, bäst på sommarväglag såg jag i en test"

Jag skulle vilja veta om det finns ett enda vinterdäck, oavsett märke och pris, som inte är bäst på sommarväglag!? I så fall undrar jag varför inte alla köper de däcken.

Och olyckor kommer ALLTID hända, även om alla skulle åkt runt på WRC spikdäck (jag föreställer mig på isiga/snöiga vägar och ej barasfalt)
Föraren kommer ALLTID vara det största problemet, oavsett vad du har för däck.

Ett splitter nytt dubbdäck utav bästa och dyraste modell har i vilket fall som helst en jävligt lång stoppsträcka på isbeläggning. Spelar nog inte så stor roland om vad det är för märke!

Vinterdäck, speciellt dubbdäck, inbillar bara föraren att tro att man är säker, men när det väl gäller så går det fort och då hjälper inte ens fina kvalitetsdäck.

Refined
1 770 Inlägg
28 februari 2011
#12
FLindgren skrev:
Tror inte det är speciellt mycket fel på däcken, föraren är nog största felet när saker händer...
Folk med "säkra" däck och abs på bilen tror att dom kan vara kungar på vägen och kan köra enligt hastigheterna, inte efter väglaget. Dom är värre i mina ögon än dom med dålig ekonomi och måste köpa dom biligare alternativen. Lär folk göra bil, sen kan man titta på däcken.

+1p

3 259 Inlägg
28 februari 2011
#13
Zwudda skrev:
"är jag dessutom fick hem Kinesiska dubbdäck och började läsa på, verkar dom urusla, bäst på sommarväglag såg jag i en test"

Jag skulle vilja veta om det finns ett enda vinterdäck, oavsett märke och pris, som inte är bäst på sommarväglag!? I så fall undrar jag varför inte alla köper de däcken.

Och olyckor kommer ALLTID hända, även om alla skulle åkt runt på WRC spikdäck (jag föreställer mig på isiga/snöiga vägar och ej barasfalt)
Föraren kommer ALLTID vara det största problemet, oavsett vad du har för däck.

Ett splitter nytt dubbdäck utav bästa och dyraste modell har i vilket fall som helst en jävligt lång stoppsträcka på isbeläggning. Spelar nog inte så stor roland om vad det är för märke!

Vinterdäck, speciellt dubbdäck, inbillar bara föraren att tro att man är säker, men när det väl gäller så går det fort och då hjälper inte ens fina kvalitetsdäck.

Som man brukar säga på jobbet "Vill du betala 1000kr extra för 2-4meter kortare bromsträcka när det handlar om ditt och dina medtrafikanters liv?" Ibland är det inte mer än det som krävs för att överleva och undvika en olycka! Visst ska man köra med förståndet, men långt ifrån alla kan/gör det! Dock kan alla köra mycket säkrare med bra däck än med dåliga däck!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

711 Inlägg
28 februari 2011
#14
http://www.automotorsport.se/news/10679 … terkallas/
Har hänt en bekant som hade Nankang 285 på sin BMW 540, själva slitbana lossnade i 100km/h+. Känns stadigt.

Men, 100% som jag sa tidigare var att ta i. Fick för mig den siffran någonstans.

http://www.teknikensvarld.se/files/1016 … k-2010.pdf
Testar följande däck
    * Bridgestone Potenza RE050A
    * Continental ContiSport Contact 3
    * GoodYear EfficientGrip
    * GoodYear OptiGrip
    * Kuhmo Ecsta LE Sport
    * Michelin Pilot Sport 3
    * Nankang AS-1
    * Pirelli Cinturato P7
    * Toyo Proxes C1S
    * Wanli S-1088
Gällande bromsegenskaper, 100km/h till stillastående. Sträcka i meter
Resultat: Torrt underlag
Däck              Sträcka
Continental     34,03
Michelin          34,46
Pirelli             34,91
Bridgestone    35,12
Good Year*    35,52
Toyo              35,97
Good Year**   36,12
Nankang         36,24
Kumho           36,37
Wanli              37,91

Resultat: Vått underlag
Good Year**   47,16
Continental     47,50
Good Year*     47,98
Pirelli              48,09
Michelin           48,21
Brigdestone     48,89
Kumho            49,40
Toyo               51,19
Nankang         52,06
Wanli              52,92

*Good Year EfficientGrip
**Good Year OptiGrip

Kinadäcken lägger sig långt ner på båda listorna.
Förvånande? Nej.

Dumsnålt att "spara" 400kr per däck? Ja.

Och visst, det skiljer sig bara 400kr för 4 meter, men tänk då att du även ska tänka på att de ska hålla i kurvorna också - i vått väglag.


281 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
#15
FLindgren skrev:
När man läser igenom dina andra inlägg och trådar du har skapat så hittade jag ett bra citat som en forumsmoderator har skrivit "Du gör klokast i att sluta posta sådana här inlägg, misstänker starkt att vi har med ett Troll att göra."

Livet är inte alltid som man vill. men det går väll bra att gnälla på forum om hur jobbigt allt är..

Eller du om du inte kan hålla dig till sakfrågan.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

281 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
#16
Vi fick först Meteor dubbdäck Made in China, som inte finns i test, pris-skillnaden till Pirellis Carving är löjligt liten och vi tog ett steg till, för 120:- till per däck får vi Hakka 7.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

231 Inlägg
1 mars 2011
#17
Andromeda skrev:
Så länge de är M/S-märkta så är de väl tyvärr fullständigt lagliga att använda som vinterdäck?

Det låter väldigt omständligt och godtyckligt att försöka sig på att skapa ett regelverk där en statlig myndighet måste testa alla däck noggrant som erbjuds på den svenska marknaden för att kunna utfärda en godkänt-stämpel på dom. 

Dessutom är fullt godkända dubbdäck lagliga som vinterdäck även om dubben är totalt nednötta. Dubbdäck utan dubb lär ju ha mycket sämre halkegenskaper än ett nytt medelklass dubbfritt däck. Skall polisen/besiktningen kolla sånt också?

Jag förstår problemet och hur du tänker, men det blir enormt svårt och omständligt att genomföra. JAg antar att du menar alla "Europa-däck" och inte bara Kina-däck.

Bara för att däcken är M/S märkta innebär detta absolut inte att dom är godkända som vinterdäck!
M/S är ett jävligt luddigt uttryck och kan likagärna stå för Mud7Sand.
Finns listor genom STRO där ALLA godkända vinterdäck finns med, där gör man bäst att kontrollera innan man beställer/köper.

Sen att kinadäck är i 95% värdelösa som vinterdäck (eller sommardäck när de regnar) vet alla vettiga däckhandlare och bör om man har nån ryggrad informera om detta när man säljer däck till någon.
Många utav tillverkarna blandar i plast o skit i gummit för att få ner priserna vilket helt förstör vattenegenskaperna för däcken bland annat.

2 982 Inlägg
1 mars 2011
#18
Notte skrev:
Det är illa nog att vi fått 2 standarder med dubbat och odubbat här för ev. lite bättre hälsa på Hornsgatan, så bilarna måste hålla olika hastigheter.
    När jag dessutom fick hem Kinesiska dubbdäck och började läsa på, verkar dom urusla, bäst på sommarväglag såg jag i en test, annars verkade de livsfarliga. Det har tydligen mkt med gummiblandning att göra om de har plast eller vad istället då mönstren är ganska lika.

    Som tur var passade inte fälgarna och mina gick i retur. Men jag ser att det säljs massvis, eller finns en massa till salu, många har nästan bara Kinadäck. Köpare har ofta inte tid att läsa på och de som köper blir väl en trafikfara, så hur kan det bromsas?

varför då beställa skitdäck överhuvudtaget. du eliminerar dina problem genom att beställa nordfrost/pireeli winter och liknande däckmärken.

VEM ÄR DU att bestämma hur folk vill lägga sina pengar på däck.

snarare folk som bör lära sig vara försiktigare och mer uppmärksamma i trafiken....
Senast redigerat av Rock-Star (1 mars 2011)


Hamster
817 Inlägg
1 mars 2011
#19
thelaughingmadman skrev:
Gällande bromsegenskaper, 100km/h till stillastående. Sträcka i meter
Resultat: Torrt underlag
Däck              Sträcka
Continental     34,03
Michelin          34,46
Pirelli             34,91
Bridgestone    35,12
Good Year*    35,52
Toyo              35,97
Good Year**   36,12
Nankang         36,24
Kumho           36,37
Wanli              37,91

Resultat: Vått underlag
Good Year**   47,16
Continental     47,50
Good Year*     47,98
Pirelli              48,09
Michelin           48,21
Brigdestone     48,89
Kumho            49,40
Toyo               51,19
Nankang         52,06
Wanli              52,92

*Good Year EfficientGrip
**Good Year OptiGrip

Kinadäcken lägger sig långt ner på båda listorna.
Förvånande? Nej.

Dumsnålt att "spara" 400kr per däck? Ja.

Och visst, det skiljer sig bara 400kr för 4 meter, men tänk då att du även ska tänka på att de ska hålla i kurvorna också - i vått väglag.

Om vi tittar i listan så är varken Toyo eller Kuhmo billiga skit däck men hamnar långt i bromssträcka ändå om man jämför mot t.ex goodyear.
Bara som en parantes.

Jag anser dock att ett bra däck kan vara skillnaden mellan liv och död MEN folk blir även ännu mer dumdristiga när dom har ett "klassvinnande" vinterdäck på bilen.
Så jag håller med FLindgren.


huh?
10 427 Inlägg
1 mars 2011
#20
Haha, sköna argument! Vad har ni för bevis för att folk kör som dårar just för att de har bra vinterdäck?



Sök