http://www.automotorsport.se/news/10679 … terkallas/Har hänt en bekant som hade Nankang 285 på sin BMW 540, själva slitbana lossnade i 100km/h+. Känns stadigt.
Men, 100% som jag sa tidigare var att ta i. Fick för mig den siffran någonstans.
http://www.teknikensvarld.se/files/1016 … k-2010.pdfTestar följande däck
* Bridgestone Potenza RE050A
* Continental ContiSport Contact 3
* GoodYear EfficientGrip
* GoodYear OptiGrip
* Kuhmo Ecsta LE Sport
* Michelin Pilot Sport 3
* Nankang AS-1
* Pirelli Cinturato P7
* Toyo Proxes C1S
* Wanli S-1088
Gällande bromsegenskaper, 100km/h till stillastående. Sträcka i meter
Resultat: Torrt underlag
Däck Sträcka
Continental 34,03
Michelin 34,46
Pirelli 34,91
Bridgestone 35,12
Good Year* 35,52
Toyo 35,97
Good Year** 36,12
Nankang 36,24
Kumho 36,37
Wanli 37,91
Resultat: Vått underlag
Good Year** 47,16
Continental 47,50
Good Year* 47,98
Pirelli 48,09
Michelin 48,21
Brigdestone 48,89
Kumho 49,40
Toyo 51,19
Nankang 52,06
Wanli 52,92
*Good Year EfficientGrip
**Good Year OptiGrip
Kinadäcken lägger sig långt ner på båda listorna.
Förvånande? Nej.
Dumsnålt att "spara" 400kr per däck? Ja.
Och visst, det skiljer sig bara 400kr för 4 meter, men tänk då att du även ska tänka på att de ska hålla i kurvorna också - i vått väglag.