Byta topppackning på 855 T5

Freddechr
1 mars 2011 · 34 Inlägg

Tjena, ska köpa en defekt bil. Det står att topp packningen är sönder, så är detta svårt att byta? Ska göra jobbet själv, med hjälp av en gammal mekaniker! Någon som har en guide på internet hur man byter den? Mycket tacksam för alla svar! Riktigt sugen att köpa den här bilen big_smile Är det enkelt att göra? Någon som gjort det förr? smile

Mvh Fredde!

Marlboroman
1 mars 2011 · 8 234 Inlägg

Har man aldrig bytt packning förr så är det inte så enkelt och man får räkna med att det tar tid. Nån guide på nätet tror jag inte att det finns, i alla fall inte på svenska. Däremot så kan man inhandla ett exemplar av Haynes handbok för 850, kan vara bra att ha i framtiden också efetrsom du antagligen kommer behöva fixa fler saker på den någon gång.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Freddechr
1 mars 2011 · 34 Inlägg

Marlboroman skrev:
Har man aldrig bytt packning förr så är det inte så enkelt och man får räkna med att det tar tid. Nån guide på nätet tror jag inte att det finns, i alla fall inte på svenska. Däremot så kan man inhandla ett exemplar av Haynes handbok för 850, kan vara bra att ha i framtiden också efetrsom du antagligen kommer behöva fixa fler saker på den någon gång.

Har till hjälp en som varit bilmekaniker i 50 år ^^ Tror du det är något för honom att byta den? Några som helt problem? (Han jobba på mercedes) Dem här motorerna kan väl inte vara mer komplicerade än merca motorer? (Har ej kontakt med honom förän 1vecka)

Chevrolet_racing Fullständigt galen
1 mars 2011 · 319 Inlägg

om han har jobbat som mekaniker i 50 år ska det nog inte vara några problems för honom wink
har själv plockat några toppar tycker det inte är direkt svårt smile men köp en Hayenes handbok där står det exakt hur man gör med bilder smile

Full gas spar tid!
Loud pipes saves lives!
Full choke och öppna spjäll!
N.O.S Cruisers Stockholm
Volkswagen Beach Buggy "Badkaret" (1969)
Freddechr
1 mars 2011 · 34 Inlägg

Chevrolet_racing skrev:
om han har jobbat som mekaniker i 50 år ska det nog inte vara några problems för honom wink
har själv plockat några toppar tycker det inte är direkt svårt smile men köp en Hayenes handbok där står det exakt hur man gör med bilder smile

http://www.haynes.se/Products/product_SV3213.htm

Är det också till dem med t5 motor? Vad kan det kosta att typ göra toppen rak, om den blivit skev eller vad som kunde hända? Pappa snacka om något sånt att toppen var i alluminium och kunde bli skev om den blev för varm, isf vad kostar det att göra den "rak" eller vad man ska kalla det?

Marlboroman
1 mars 2011 · 8 234 Inlägg

Freddechr skrev:
http://www.haynes.se/Products/product_SV3213.htm

Är det också till dem med t5 motor? Vad kan det kosta att typ göra toppen rak, om den blivit skev eller vad som kunde hända? Pappa snacka om något sånt att toppen var i alluminium och kunde bli skev om den blev för varm, isf vad kostar det att göra den "rak" eller vad man ska kalla det?

Ja, den är till dem med turbo också.

OM toppen skulle behöva planas så varierar priserna vilt beroende på vem som gör det och hur bra man känner dem. Allt från fikabröd och uppåt egentligen. Men det lär man ju mäta upp och kolla när man har toppen lös.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Chevrolet_racing Fullständigt galen
1 mars 2011 · 319 Inlägg

är inte så säker på om dem är för dem med T5 motorn men det är i stortsätt samma procedur det som skiljer är insug och grenrör typ så det ska inte vara några problem att använda den där boken smile

jo dem kan slå sig. är inte så säker på vad det kostar men nånstans ifrån 2000 och uppåt.

kan rekommendera bäcks motorslip om du bor i närheten av sundsvall eller enebybergs motorteknik om du bor i närheten av stockholm smile

Full gas spar tid!
Loud pipes saves lives!
Full choke och öppna spjäll!
N.O.S Cruisers Stockholm
Volkswagen Beach Buggy "Badkaret" (1969)
Freddechr
1 mars 2011 · 34 Inlägg

Marlboroman skrev:

Freddechr skrev:
http://www.haynes.se/Products/product_SV3213.htm

Är det också till dem med t5 motor? Vad kan det kosta att typ göra toppen rak, om den blivit skev eller vad som kunde hända? Pappa snacka om något sånt att toppen var i alluminium och kunde bli skev om den blev för varm, isf vad kostar det att göra den "rak" eller vad man ska kalla det?

Ja, den är till dem med turbo också.

OM toppen skulle behöva planas så varierar priserna vilt beroende på vem som gör det och hur bra man känner dem. Allt från fikabröd och uppåt egentligen. Men det lär man ju mäta upp och kolla när man har toppen lös.

Vad är en "vanlig" summa för det då? Inte för billigt inte för dyrt, då jag måste säga till min far som tror att det kommer bli skit dyrt att laga om den blivit skev smile

Tommy_P
1 mars 2011 · 396 Inlägg

jag gav 300 sist jag planade nåt tror jag

Senast redigerat av Tommy_P (1 mars 2011)

Marlboroman
1 mars 2011 · 8 234 Inlägg

Jag fick hjälp av en bekant sist jag behövde en topp planad och det kostade 200:-, så är det nån som vill ha över 500 för jobbet så är det bättre at fråga på nåt annat ställe.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Freddechr
1 mars 2011 · 34 Inlägg

Marlboroman skrev:
Jag fick hjälp av en bekant sist jag behövde en topp planad och det kostade 200:-, så är det nån som vill ha över 500 för jobbet så är det bättre at fråga på nåt annat ställe.

Okej smile Så en topppackning och planing (om det behövs) Bör kosta under 1000:- då alltså? Inget annat man bör byta när man ändå håller på?

Tommy_P
1 mars 2011 · 396 Inlägg

alla sträckbultarna är ju en bra investering om du inte vill höja risken att dra av nån vid återmontering. sen packningar till grenrör, insug etc. hydrauliska tryckarna är ju också smart att byta om bilen har ett par år på nacken och kanske också gått sina mil.

Rayya
1 mars 2011 · 876 Inlägg

Kamrem,vatten pump kan ju vara något när du ändå lossar skiten.

Volvo V70n "Likeface" (2001)
Freddechr
1 mars 2011 · 34 Inlägg

Rayya skrev:
Kamrem,vatten pump kan ju vara något när du ändå lossar skiten.

Du vet inte ungefär vad sånna kostar? (Blir min första bil) så har lite frågor, ni får ursäkta att jag är lite n00b så att säga smile

Marlboroman
1 mars 2011 · 8 234 Inlägg

Freddechr skrev:
Så en topppackning och planing (om det behövs) Bör kosta under 1000:- då alltså? Inget annat man bör byta när man ändå håller på?

Man hamnar lätt över 2000:- för alla packningar + bultar + lim som går åt. Passar man på att byta lyftare samtidigt får man lägga på 1700 ytterligare. Dessutom ska man ju byta kamrem om man är seriö och den går ju på några hundra den med.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Freddechr
1 mars 2011 · 34 Inlägg

Marlboroman skrev:

Freddechr skrev:
Så en topppackning och planing (om det behövs) Bör kosta under 1000:- då alltså? Inget annat man bör byta när man ändå håller på?

Man hamnar lätt över 2000:- för alla packningar + bultar + lim som går åt. Passar man på att byta lyftare samtidigt får man lägga på 1700 ytterligare. Dessutom ska man ju byta kamrem om man är seriö och den går ju på några hundra den med.

Men om jag ska byta topp packningen räcker det väl med topp packningen och "slipning" eller vad det hette? Jag kan väl återandvända bultarna?

Chevrolet_racing Fullständigt galen
1 mars 2011 · 319 Inlägg

om jag var du hade jag bytt bultarna med.
det räcker inte bara med topplockspackningen för du måste även ta loss grenrör och insug. det bästa är om du ska lämna in toppen är att lämna in den så "ren" som möjligt då du slipper kostnaderna för demontering och montering av allt som är ivägen.

Full gas spar tid!
Loud pipes saves lives!
Full choke och öppna spjäll!
N.O.S Cruisers Stockholm
Volkswagen Beach Buggy "Badkaret" (1969)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang