Gammal tråd, men jag kör på!
Jag tänkte dämpa min SUV, en bil från 2013, pga vägljud och buller. Den är OK i nuläget, men man vill ju alltid åka ännu tystare och skönare.
Om inte alla vet hur en suv ser ut så är kupen uppbyggd som på en kombibil, dvs helt öppen.
Jag köpte hem 9 kvadrat och det lär ju räcka för ett lager i varje dörr, sen vet jag inte vart resten av dämpningen gör mest nytta.
I vilken ordning av dämpandet tycker ni man slipper mest vägljud och buller?
Typ att dörrarna släpper genom mest väsen och att det därför minskar mest om man dämpar dessa, sen kommer taket på 2a plats, bagaget på 3e osv, hoppas att ni förstår frågan.
Takplåten känns tunn, regnet gör sig påmint när man kör på svenska "autobahn", som amatör utan kunskap i ämnet skulle jag lägga resterande matta där, rätt eller fel får ni avgöra.
Jag kollade en demo-video när dom dämpat en spann och släpper ner en plåtbit, kontra en spann som inte är dämpad, skillnaden är slående.
Kan jag förvänta mig denna kontrast i bilen mellan nuvarande odämpad bil, och när man dämpat 4 dörrar + tak?
Eller är någon annan del lämpligare att använda resterande mattta till utöver dörrarna? (fråga på fråga, jag vet)