Ellertz: Jag tror du missförstod mig lite, tyska plåtslagare är generellt helt klart i en annan klass än svenska dito. Vad jag menar är att det är mer självklart att en bil lagas där än i Sverige, och en tidigare skadad bil undviks inte på samma sätt som vi svenskar gör trots att den är ok lagad. Sedan finns där också mycket vrak även med tyska mått, det finns alltid någon som vill ha en billig *Märke Modell* att skryta med men struntar i att den ser ut som en banan undertill.
Sedan rullar det säkert en massa krockoffer i Sverige med, sedan talar jag inte direkt av egen erfarenhet även om jag hjälp till att importera någon bil. Det är snarare fars ord jag går efter, de hade som affärsidé att importera bilar "på besällning" långt innan privatimporten blivit populär och ägnade sig åt detta på 80 och 90-talet.
Noxxer: Hålla sig undan är inte riktigt rättvist, men jag har för mig man brukar se det så här:
-Motorer, E6x innan årsmodell 2005 hade den gamla M54-sexan som även satt i E46 och E39. Och inget fel på denna, det är en underbar och prisad maskin, men nyare N-serien är starkare och snålare och folk brukar därmed föredra denne.
-Elfel, inte heller riktigt rättvist. Det var mycket krångel i början, men detta är löst idag. Nya årsmodeller är alltså inte "bättre", det är ofta bara återförsäljarna som lärt sig hur de skall tackla problemen. Dock finns det fortfarande knepigheter som inte alltid kommer till rätta enligt ovan på tidiga exemplar, ser ni en tidig E6x utan att ögonbrynen (Den gula randen ovanför strålkastaren, inte själva Corona ringarna) lyser är det alltså inte trasiga dioder som ligger bakom utan bilen tänder dem helt enkelt inte...
-Kvalité, detta gäller egentligen tom 2007 då facelift kom. Men tidiga E6x sägs ha dålig inredningskvalité. Jag håller inte riktigt med, även om den faktiskt är lite sämre än E39 är den mer välbyggd än 99% av konkurrenterna. Och oljuden folk klagar på kommer ofta från listerna, smörjer man dessa med medel som innehåller silikon skapar det oljud. Löses genom att inte använda silikon eller vaxa lacken under listerna så det glider som det skall.
Men E39 är inte felfri, och framför allt verkar E60 ha ett riktigt bra rostskydd till skillnad mot sin föregångare som hade ett medelmåttigt sådant. Jag hade valt en E60 med M54 över en E39 med M54 ändå.