2512
Sök

Byta fjädrar fram på 740

1 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#1
Hej!
Blev tipsad av en polare att höra här om någon har en schysst steg för steg manual på hur man byter fjädrar fram på volvo 740 eller smått bara kan förklara? Måste fixa skiten i helgen å de kostar så sjukt mycket att lämna in den när jag har plats för att göra det själv smile
Ny här och har precis börjat kika runt, verkar finnas en hel del att lära!
//Mickan

huh?
10 427 Inlägg
2 mars 2011
#2
Nja, finns en seriös metod och en mindre seriös metod, här är den mindre seriösa:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/979086_zk64ek.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/979085_jtpyrs.jpg

Dvs att man lossar fjäderbenet i ovankant, drar ihop fjädrarna med fjäderkompressorer
och pressar ihop stötdämparen och "bänder" ut fjäderbenet utanför skärmkanten för att sedan lätt kunna
plocka ur fjädrar osv. Risk för att repa innerskärmarna och skärmkanterna dock, men
jag slapp iaf lossa spindellederna och styrstagen tongue


411 Inlägg
Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
2 juli 2011
#4
Nystedt88 skrev:
hur tryckte du in stötdämparen då?

Vadå tryckte in?

"Den kan vara bra att ha"

411 Inlägg
2 juli 2011
#5
han sa att at pressade in stötdämparen innan man kan få ut den ur hjulhuset?


Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
2 juli 2011
#6
Ja drar man ihop fjädern är det ju bara att trycka ihop den.

"Den kan vara bra att ha"

411 Inlägg
2 juli 2011
#7
okej ska testa på min imorn, får se hur det går


Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
2 juli 2011
#8
Ok, är en ganska enkel grej att göra om man har fjäderspännare. Är du rädd om bilen ska du nog skydda skärmkanterna bara. Jag brukar dock lossa styrleden så går det lättare när man ska bända ut fjäderbenet. ta bort oket och häng upp det i nåt. Kan hänga i slangen med men man bör hänga upp det för säkerhets skull. Sen lossar du krängningshämmarstaget, styrleden och muttrarna uppe i tornet och sen e d bara att bända ut det. Går det trögt kan du ta ett spett eller nåt mellan länkarm o chassi o hjälpa till med.

Lycka till!

"Den kan vara bra att ha"

411 Inlägg
Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
3 juli 2011
#10
Gött! smile

"Den kan vara bra att ha"

295 Inlägg
29 maj 2013
#11
steifan skrev:
Nja, finns en seriös metod och en mindre seriös metod, här är den mindre seriösa:

http://www1.garaget.org/gallery/archive … zk64ek.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive … jtpyrs.jpg

Dvs att man lossar fjäderbenet i ovankant, drar ihop fjädrarna med fjäderkompressorer
och pressar ihop stötdämparen och "bänder" ut fjäderbenet utanför skärmkanten för att sedan lätt kunna
plocka ur fjädrar osv. Risk för att repa innerskärmarna och skärmkanterna dock, men
jag slapp iaf lossa spindellederna och styrstagen tongue

Hejsan! big_smile

Hur fick du bort bromsoket?? Ska byta fjädrar på mig 740 och jag får inte bort bromsoket för att skruvarna som man lossar bromsoket med är helt runda?!?!?! Fattar inget! Eller är det så att det är  någon innan som har bytt skruvarna??

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%

Forummoderator
26 361 Inlägg
29 maj 2013
#12
Viktor- skrev:
steifan skrev:
Nja, finns en seriös metod och en mindre seriös metod, här är den mindre seriösa:

http://www1.garaget.org/gallery/archive … zk64ek.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive … jtpyrs.jpg

Dvs att man lossar fjäderbenet i ovankant, drar ihop fjädrarna med fjäderkompressorer
och pressar ihop stötdämparen och "bänder" ut fjäderbenet utanför skärmkanten för att sedan lätt kunna
plocka ur fjädrar osv. Risk för att repa innerskärmarna och skärmkanterna dock, men
jag slapp iaf lossa spindellederna och styrstagen tongue

Hejsan! big_smile

Hur fick du bort bromsoket?? Ska byta fjädrar på mig 740 och jag får inte bort bromsoket för att skruvarna som man lossar bromsoket med är helt runda?!?!?! Fattar inget! Eller är det så att det är  någon innan som har bytt skruvarna??

Eller så är dom helt slut, det vill säga runddragna?
Bifoga gärna bild så man ser att du verkligen är på rätt bultskallar också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

295 Inlägg
29 maj 2013
#13
Mack skrev:
Viktor- skrev:
steifan skrev:
Nja, finns en seriös metod och en mindre seriös metod, här är den mindre seriösa:

http://www1.garaget.org/gallery/archive … zk64ek.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive … jtpyrs.jpg

Dvs att man lossar fjäderbenet i ovankant, drar ihop fjädrarna med fjäderkompressorer
och pressar ihop stötdämparen och "bänder" ut fjäderbenet utanför skärmkanten för att sedan lätt kunna
plocka ur fjädrar osv. Risk för att repa innerskärmarna och skärmkanterna dock, men
jag slapp iaf lossa spindellederna och styrstagen tongue

Hejsan! big_smile

Hur fick du bort bromsoket?? Ska byta fjädrar på mig 740 och jag får inte bort bromsoket för att skruvarna som man lossar bromsoket med är helt runda?!?!?! Fattar inget! Eller är det så att det är  någon innan som har bytt skruvarna??

Eller så är dom helt slut, det vill säga runddragna?
Bifoga gärna bild så man ser att du verkligen är på rätt bultskallar också.

Här är två biler big_smile Det är skruvarna/muttrarna som håller fast oket, det konstiga är att alla fyra skruvar på både höger och vänster sida ser lika dana ut hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160057/160057-5972f38ca19e2612ecba68d2543f9525.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160057/160057-e6b61b7616dbf1f96455ca04edb186f0.jpg
Senast redigerat av Viktor- (29 maj 2013)

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%

Forummoderator
26 361 Inlägg
29 maj 2013
#14
Viktor- skrev:
Mack skrev:
Viktor- skrev:

Hejsan! big_smile

Hur fick du bort bromsoket?? Ska byta fjädrar på mig 740 och jag får inte bort bromsoket för att skruvarna som man lossar bromsoket med är helt runda?!?!?! Fattar inget! Eller är det så att det är  någon innan som har bytt skruvarna??

Eller så är dom helt slut, det vill säga runddragna?
Bifoga gärna bild så man ser att du verkligen är på rätt bultskallar också.

Här är två biler big_smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/161/160057/160057-5972f38ca19e2612ecba68d2543f9525.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/161/160057/160057-e6b61b7616dbf1f96455ca04edb186f0.jpg

Härliga..ok.
På med en jäkla massa rostlösning, så ska du kunna trycka dit ett par torx tror jag, om du bankar dit dem så de verkligen får grepp.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

295 Inlägg
29 maj 2013
#15
Mack skrev:
Viktor- skrev:
Mack skrev:

Eller så är dom helt slut, det vill säga runddragna?
Bifoga gärna bild så man ser att du verkligen är på rätt bultskallar också.

Här är två biler big_smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/161/160057/160057-5972f38ca19e2612ecba68d2543f9525.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/161/160057/160057-e6b61b7616dbf1f96455ca04edb186f0.jpg

Härliga..ok.
På med en jäkla massa rostlösning, så ska du kunna trycka dit ett par torx tror jag, om du bankar dit dem så de verkligen får grepp.

Vad brukar det vara för skruv till oken?? big_smile

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%

Forummoderator
26 361 Inlägg
29 maj 2013
#16
Viktor- skrev:
Mack skrev:

Härliga..ok.
På med en jäkla massa rostlösning, så ska du kunna trycka dit ett par torx tror jag, om du bankar dit dem så de verkligen får grepp.

Vad brukar det vara för skruv till oken?? big_smile

Brukar och brukar, men oftast tycker jag det är såna med vanliga skruvskallar, men ibland är det andra modeller.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

295 Inlägg
29 maj 2013
#17
Mack skrev:
Viktor- skrev:
Mack skrev:

Härliga..ok.
På med en jäkla massa rostlösning, så ska du kunna trycka dit ett par torx tror jag, om du bankar dit dem så de verkligen får grepp.

Vad brukar det vara för skruv till oken?? big_smile

Brukar och brukar, men oftast tycker jag det är såna med vanliga skruvskallar, men ibland är det andra modeller.

Tycker det är hel lustigt för att insekt storlek 10 är för stor och insekt 8 är för liten. Sen så har jag ingen insketsnyckel 9 så kunde inte testa med den sad Få se om jag får tag i en torks nummer 9 kanske big_smile

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%

1 230 Inlägg
29 maj 2013
#18
Det är insex! Testa tum.. Men på min 940 sitter det insex 10! Kansle inte är tillräckligt rent i hålet? Testa att slå dit en 10 med hammare smile
Senast redigerat av Zzoink (29 maj 2013)


Forummoderator
26 361 Inlägg
29 maj 2013
#19
Zzoink skrev:
Det är insekt! Testa tum.. Men på min 940 sitter det insekt 10! Kansle inte är tillräckligt rent i hålet? Testa att slå dit en 10 med hammare smile

Insex menar du? Haha..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

21 761 Inlägg
29 maj 2013
#20
Det heter insex och torx, vill dock inte kritisera. smile

De där skruvarna kan som sagt ha tummått med tanke på att varken insex 8 eller 10 verkar passa. Närmaste "vanliga" tummått är väl 3/8 i så fall, det är ca 9,5 mm. Sedan finns 11/32 (lite ovanligare vad jag vet) som är ca 8,7 mm. smile
Senast redigerat av Drönirettab (29 maj 2013)


Sök