4589
Sök

Dåliga tändspolar s40?

75 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#1
Hejsn, jag undrar ifall det kan vara tändspolarna som är dåliga på min volso s40 2.0T när den går lite ojämnt på tomgågen och även så rycker den vid 1-1700 rpm, som att den misständer. Över 1700 rpm så går den fint.

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 mars 2011
#2
kan det vara, eller hål på snorkeln mellan lmm och turbo eller så

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

75 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#3
Är det slangen som det är en liten böj på innan den går in vid lmm? Den är faktiskt lite dålig

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 mars 2011
#4
grov och lång som underarmen...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

75 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#5
Tror inte det ska vara något fel på den.

75 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#6
Bilen liksom, hostar på tomgång och mellan dom varven.

75 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#7
Det blir mest då just vid det tällfälle turbon börjar ladda.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
3 mars 2011
#8
Låter helt klart som taskig tändning. Börja med stift dock. Å kolla kablarna noga så det e inte e några skador på dom. Vilken modell har du den med 2 lösa spolar eller den som har spolarna rätt på 2 av stiften å kablar till dom andra??

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

75 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#9
Stiften är bytta, jag har modellen som 2 tändhattar är på spolarna.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
3 mars 2011
#10
BYtt till vad för stift??

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

75 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#11
Köpte några bosch som var rekomenderade för bilen.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
3 mars 2011
#12
Köp NGK det enda som funkar... Fattar inte ens varför det finns andra stift.. Å så kolla noga på dom tändhattarna som inte har spolar om det e några svarta märken på dom. Om du hittar ett svart märke där så har du ett överslag i kabeln å bblocket å då blir det ingen bra gnista.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

75 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#13
Borde den inte gå orent hela tiden på om det är stift eller kablar?

75 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#14
Ibland kan man ju åka mellan 1-1700 rpm utan att den rycker också.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
3 mars 2011
#15
Njae det e inte säkert sånnadär grejjer e gott luriga men om det hade vart jag som jobba på den så hade jag puttat i ett par ngk stift med en gång

INGA hokuspokes heller helt vanliga stift. kostar ju nästan inte nått heller så

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

75 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#16
Jag tror mer på tändspolarna än stiften eftersom dom var rekomenderade för denna bilen även. Dom kostade iaf 400.

One Man Clan
4 287 Inlägg
3 mars 2011
#17
OscNor skrev:
Jag tror mer på tändspolarna än stiften eftersom dom var rekomenderade för denna bilen även. Dom kostade iaf 400.

polarn hade samma fel som dig typ med chippad v70...med volvo org stift lirade de inte. han stoppa i platina å då lirade de.

Jag säger dock som ovanstående.. håll dig borta från hokuspokus å köp ngk på autoexperten för typ 25-40kr styck så lirar de.


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
3 mars 2011
#18
OscNor skrev:
Jag tror mer på tändspolarna än stiften eftersom dom var rekomenderade för denna bilen även. Dom kostade iaf 400.

Köp nya spolar då om du tror på det  Dom går nog lös på ca 2000 st å så bör du byta kablarna mellan spolaran å dom andra stiften med.

Sen när du märker att det inte hjälper kan du ju köpa ett par helt vanliga NGK stift för 160:- å va nöjd..

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 mars 2011
#19
JaggaChafen skrev:
OscNor skrev:
Jag tror mer på tändspolarna än stiften eftersom dom var rekomenderade för denna bilen även. Dom kostade iaf 400.

Köp nya spolar då om du tror på det  Dom går nog lös på ca 2000 st å så bör du byta kablarna mellan spolaran å dom andra stiften med.

Sen när du märker att det inte hjälper kan du ju köpa ett par helt vanliga NGK stift för 160:- å va nöjd..

Nu skall vi se...  tändspolarna spricker ofta, enkelt att kontrollera.  googla torpis och tändspole så hittar du bild.

Nu snackar du tändstift och S40 och svaret är att Bosch platina fungerar alltid, vilket INTE NGK-standard gör, så han har valt rätt där verkar det som.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
4 mars 2011
#20
Jag har då under mina 7 år som Volvomek aldrig bytt eller hört om någon som bytt spolar på en 40 men det e klart det kan ju va vanligt ändå

Å har iofs aldrig kört med nått annat än original stift men vet fera tillfällen med (50 som har bettett sig likadant å dom har funkat kalas efteråt med helt vanliga NGK stift.

Jag har dock bytt några kablar då själva tändhatten har haft  överslag mot toppen

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash


Sök