3233
Sök

Polisen skrev fel reg nr på fortkörningsboten

25 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
Hej! idag blev ja stoppad av laser i 84kmh på 70 väg då ja missa 70 skylten och trodde det var 90 pratar med polisen och skriver på erkännande på boten (2000kr) märker dock i efterhand att dom har skrivit fel reg nr, reg nummret dom skrev tillhör en mc men står personbil på boten kan man överklaga pga detta eller är det såpass litet fel att jag förlorar och får beta iaf?

jag säger bara en sak......FULL GAS I ALLA LÄGEN!!!

723 Inlägg
5 mars 2011
vad ska du överklaga? trodde din fråga var om du slipper betala om man tittar på topic..

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

25 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
min fråga är om jag kan överklaga i efterhand och ha någon chans att vinna med tanke på att dom skrev reg nr till en mc
Senast redigerat av Berg945 (5 mars 2011)

KHRacing
5 mars 2011
de har ju din underskrift, ditt erkännande & framförallt, ditt personnummer..  o du har ju legitimerat dig som föraren utav fordonet, tror inte direkt de bryr sig om det är en MC eller bil.. men  akta dig,, har du inte A-kort så kanske du får böter för det med.

25 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
ok misstänkte nästan att det inte spela någon roll men tack för svar

723 Inlägg
5 mars 2011
är det samma böter för mc och bil? När jag fick böter för att jag inte hade rätt avstånd för bilen framför fick jag 2000 i böter men mc hade fått 1000 för samma sak.

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

Muttley
5 mars 2011
Glimbrink skrev:
är det samma böter för mc och bil? När jag fick böter för att jag inte hade rätt avstånd för bilen framför fick jag 2000 i böter men mc hade fått 1000 för samma sak.

Mopeder och cyklar får 1000 kr.

http://korkortonline.se/fakta/boter/

Supraman
2 300 Inlägg
5 mars 2011
Vad jag vet så är en bot ogiltig om fel regnr står på den.
Finns någon som kan verifiera?

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

egen företagare
630 Inlägg
5 mars 2011
Stefan Varberg skrev:

Har fått för mig samma sak, hade en kompis som bytte ut alla tillverkarmärken till annan tillverkare (tex, nissan till Opel) vilket gjorde att alla p-lisor skrev fel, och han slapp betala vet jag...... men då var det ju rätt reg nummer dock fel bilmärke......

772 Inlägg
5 mars 2011
Alla uppgifter måste stämma på alla böter man får. Sen om dom ogiltig förklarar den eller bara ändrar regnumret det vet jag inte om dom gör. Troligen så stryks den bara, och det blir tjänstefel eller liknande.
Men ring och prata med dom för att få säkert svar.

519 Inlägg
5 mars 2011
Stefan Varberg skrev:

Jag fick en P-bot med fel registreringsnummer och det är ju bara till att riva den. Inte precis så att man kan få en "påminnelse". Men i det fallet så "legitimerar" de ju mig med registreringsnumret, så att jag skrev ju aldrig på något personnummer eller så...

679 Inlägg
5 mars 2011
Dom kan väl inte ge ut en bot om inte alla uppgifter stämmer ?, Ring och kolla ist så får du ett säkert svar

420 Inlägg
5 mars 2011
Du har ju erkänt att du kört för fort så det är ingen ide att överklaga.

killercow
5 mars 2011
blanda inte ihop p-böter med fortkörningsböter.

fortkörningsböter får en person
p-böter får ett fordon

Det är inte bilen som får fortkörningsböter utan personen. reg.nr är igentligen helt oviktigt.
Du har skrivit på ett erkännande och dom har dina uppgifter. vilken bil du sen har kört har inte med fortkörningsboten att göra.

519 Inlägg
5 mars 2011
killercow skrev:

p-böter får ett fordon

Det är inte bilen som får fortkörningsböter utan personen. reg.nr är igentligen helt oviktigt.
Du har skrivit på ett erkännande och dom har dina uppgifter. vilken bil du sen har kört har inte med fortkörningsboten att göra.

Om du kör för fort vid en hastighetskamera som är monterad efter väg så skickas boten till den som står som ägare på bilen. Då blir det också till "fordonet" för det är ju inte säkert att det är ägaren som kört för fort, denne kan ju ha lånat ut bilen?

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
5 mars 2011
Larschan skrev:
killercow skrev:

p-böter får ett fordon

Om du kör för fort vid en hastighetskamera som är monterad efter väg så skickas boten till den som står som ägare på bilen. Då blir det också till "fordonet" för det är ju inte säkert att det är ägaren som kört för fort, denne kan ju ha lånat ut bilen?

vart har du fått det ifrån?

vid mätning med fartkamera så mäter dom upp farten tar kort på bilen och föraren sen försöker dom jämföra bilden med ägarens körkortsbild
stämmer inte detta så går dom vidare och kollar alla som är skrivna på adressen +barn fru/man

får dom fortfarande ingen träff skickar dom en uppmaning om att ägaren ska berätta vem det är
gör denna inte det så läggs det ner

Kör fort så hinner inget hända...

killercow
5 mars 2011
Larschan skrev:
killercow skrev:

p-böter får ett fordon

Korten jämförs väl med korten i körkorts registret. dom skickar inte ut boten till ägaren av bilen utan till personen på kortet. är det inte ägaren på kortet så får inte ägaren boten. dock kontaktar dom säkert ägaren till bilen om de inte lyckas få fram själva vem det är på kortet.

killercow
5 mars 2011
Growe hann före sad

Vi har inte ägar-ansvar (än) i sverige när det gäller fortkörning förbi trafiksäkerhetskamera
Senast redigerat av killercow (5 mars 2011)

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
5 mars 2011
killercow skrev:
Growe hann före sad

Vi har inte ägar-ansvar (än) i sverige när det gäller fortkörning förbi trafiksäkerhetskamera

tack och lov smile

i england tar dom bara kort på nummerplåten bak istället
och där får ägaren böter

Kör fort så hinner inget hända...

Biltokig
310 Inlägg
5 mars 2011
jag hadde kollat upp boten i vilket fall, kanske kan bli strul om du hamnar i bråk med polisen längre fram och dom kollar upp detta och ser att du kört för fort på en hoj utan behörighet... inte lätt att reda ut det då, du har ju erkännt så det är nog kört men ring och kolla ändå!!

Harè bra

Sök