3244
Sök

Polisen skrev fel reg nr på fortkörningsboten

679 Inlägg
6 mars 2011
awbeemer skrev:
4% av alla bostads och bilinbrott löses upp enl brå. Fan man får knappt fängelse för misshandel och våldtäckt nuförtiden. Skulle påstå att de flesta som misshandla och våldtar går fria.
Men fortkörare, ja där ska man sätta dit varenda jävel....  Jag körde 82 på 50 väg, tvåfilig väg, nedförsbacke, 10.30 en tisdags morgon(självklart precis efter löning, då de vill ha erkännanden direkt), bör tilläggas att vägen vid denna tidpunkt varje dag är nästan helt otraffikerad.... Traffikpo-grisen står och GÖMMER sig bakom ett träd 290m längre fram. Trevligt: 4000:- böter, indraget kk i 2 mån. Då jag hade prövotid kvar innebar det även övriga kostnader på 4000:- (ny risk1(700), risk2(1900), teori(400) och uppkörning(1200)). Polisen hånflinar och blinkar mot kollegan i samma stil "som att ta godis från ett barn".
Jag kör sällan för fort och självklart är jag medveten om att jag gjorde fel MEN........
Kanske bättre om traffikpo-grisen fokuserar lite kring tättraffikerade områden istället för att försöka få upp "uppklaradebrotts%" genom att ställa sig där de VET att 90% av alla bilister kör minst 15km/h för fort.
Var polisen lägger sina resurser är för mig ett skämt....................
tack för mig smile

Håller helt och hållet med, Polisen jagar mopedister och fjortisar på stan är väl i princip det dom gör

1 489 Inlägg
6 mars 2011
awbeemer skrev:
4% av alla bostads och bilinbrott löses upp enl brå. Fan man får knappt fängelse för misshandel och våldtäckt nuförtiden. Skulle påstå att de flesta som misshandla och våldtar går fria.
Men fortkörare, ja där ska man sätta dit varenda jävel....  Jag körde 82 på 50 väg, tvåfilig väg, nedförsbacke, 10.30 en tisdags morgon(självklart precis efter löning, då de vill ha erkännanden direkt), bör tilläggas att vägen vid denna tidpunkt varje dag är nästan helt otraffikerad.... Traffikpo-grisen står och GÖMMER sig bakom ett träd 290m längre fram. Trevligt: 4000:- böter, indraget kk i 2 mån. Då jag hade prövotid kvar innebar det även övriga kostnader på 4000:- (ny risk1(700), risk2(1900), teori(400) och uppkörning(1200)). Polisen hånflinar och blinkar mot kollegan i samma stil "som att ta godis från ett barn".
Jag kör sällan för fort och självklart är jag medveten om att jag gjorde fel MEN........
Kanske bättre om traffikpo-grisen fokuserar lite kring tättraffikerade områden istället för att försöka få upp "uppklaradebrotts%" genom att ställa sig där de VET att 90% av alla bilister kör minst 15km/h för fort.
Var polisen lägger sina resurser är för mig ett skämt....................
tack för mig smile

Du vet ju att du gjort fel? Inte polisens fel att du hade prövotid och fick köra upp igen och betala dyra pengar, man ska ju köra lite försiktigare under tiden man har prövotid och gör man inte det och blir tagen så får man helt enkelt bita i det sura som sagt, ingen mening och lipa över det på ett forum ;-)

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter

5 198 Inlägg
6 mars 2011
awbeemer skrev:
Kanske bättre om traffikpo-grisen fokuserar lite kring tättraffikerade områden istället för att försöka få upp "uppklaradebrotts%" genom att ställa sig där de VET att 90% av alla bilister kör minst 15km/h för fort.Var polisen lägger sina resurser är för mig ett skämt....................
tack för mig smile

Och vad har det med saken att göra,,, samma regler och samma böter oavsett tid på månad.

Det är väl på såna sträckor dom ska stå,, just där folk kör för fort,, dom står där för att få ner hastigheten..
Senast redigerat av gamlingen (6 mars 2011)

5 198 Inlägg
6 mars 2011
Ni som gnäller på att dom inte tar fast andra än fortkörare... tänk då på att en fortkörare tar dom medan han kör. det är väldigt sällan dom tar en mördare eller nån annan våldsman under tiden tiden han begår brottet.Oftast då när polisen kommer på plats så har brottet redan skett.. ska dom då gå ut och ta närmaste person eller hur tänker ni ? Visst vittnen finns ,, men hur många gånger begår ett vittne mened. tex anmäler en våldtäkt bara för att tjejen inte fick som hon ville ?.. mao det krävs utredningar. en fortkörning finns oftast redan doumeterad när man blir stoppad.

42 Inlägg
6 mars 2011
Gamlingen mellan två jobb? Polis och ex-polis eller? Enda jag säger att jag tycker det läggs för mycket skattepengar på fartsyndare och för lite på viktigare saker.

5 198 Inlägg
6 mars 2011
awbeemer skrev:
Gamlingen mellan två jobb? Polis och ex-polis eller? Enda jag säger att jag tycker det läggs för mycket skattepengar på fartsyndare och för lite på viktigare saker.

ja det har du alldeles rätt i men dock måste ju även hastighetsövervakningen finnas.  Sen är det ju så att olika polis gör olika saker,, men man tycker ju pengarna ska hamna rätt..

killercow
6 mars 2011
RD_87 skrev:
Men "plåtpoliser" är ju ren jävla ondska och inget annat. Om dom var intresserade av trafiksäkerhet skulle kamerorna stå vid farliga korsningar, skolgårdar osv. Nu står dom tamejfan alltid på bästa omkörningsträckorna så man antingen får köra om som en idiot eller ligga bakom någon halvblind kärringjävel i 65 på 90-väg i en mindre evighet!
Med andra ord, trafiksäkerhetskameror borde byta namn till "statskassa-fyllarkameror! mad

Kollade med vägverket (som det hette då) varför dom inte slängde upp kameror vid skolor och tättbebyggt område där det skulle behövas. fick svaret att kommunerna ansvara för dessa vägar och säkerheten runt dessa och kommunerna sattsar på farthinder och "levande" kameror.

87 Inlägg
6 mars 2011
pzymon skrev:
Stefan Varberg skrev:
Vad jag vet så är en bot ogiltig om fel regnr står på den.
Finns någon som kan verifiera?

Har fått för mig samma sak, hade en kompis som bytte ut alla tillverkarmärken till annan tillverkare (tex, nissan till Opel) vilket gjorde att alla p-lisor skrev fel, och han slapp betala vet jag...... men då var det ju rätt reg nummer dock fel bilmärke......

funkar det fortfarande så isåfall va de ju jävligt smart smile

772 Inlägg
7 mars 2011
Growe skrev:
killercow skrev:
knasson skrev:
Om någon får inbrott eller skadegörelse på pärlan, då blir det ett jävla liv för att folk inte kan skilja på mitt å ditt, men så fort det körts för fort eller det handlar om annan överträdelse då ska det minnsan tänkas ut och smida planer på hur det ska gå att komma undan.  fattar inte varför, har man gjort fel så har man..

men kolla som sagt upp så det inte blir framtida strul pga fel reg nr

håller med. undra hur många som skulle hålla med en som startar en tråd om att överklaga om han åkt dit för ett bil-inbrott lol

skämt och sido om man ska vara lite allvarlig så finns det faktiskt en anledning till att polisen och myndigheter försöker bekämpa hastighets överträdelserna så hårt. Farten - dödar... 14km/h för fort har faktiskt inverkan på reaktions- och broms sträckan

farten dödar inte alls
det spelar ingen roll om du åker 30km/h eller 300km/h man dör iallfall inte
det är bara när man kör av som farten har någon inverkan men den största inverkan är olyckan
inte hastigheten

sen att hastiheten kortar ner lidandet är en helt annan sak
men farten dödar iallfall inte om man inte krockar

förövrigt har alla rätt att pröva sitt brott i domstol
finns ingen anledning att en enskild polisman ska agera domstol
oavsätt om det kostar skattepengar eller ej

det är så man gör ett rättsäkert samhälle
fast du kanske föredrar lite mer Kadafi stuk bara skjut alla som säger i mot

Hahah, kan inte låta bli. Detta måste vara dagens inlägg. smile
Är du seriös när du menar att farten inte dödar om du inte råkar ut för en olycka, eller skrev du på skämt. smile

Jag tror alla vet att farten inte dödar om du inte råkar ut för en olycka.
Precis som att ramla ner från 20våningen inte dödar, men när du slår i marken så dör du.

Det han menar är ju såklart att farten är väldigt avgörande om en olycka leder till allvarliga skador och dödsfall.
Det hela handlar om hur mkt rörelseenergi som måste omvandlas vid en eventuell krock. Och rörelseenergin är proportionell mot kvadraten på hastigheten.
Vilket betyder att om du kör i 50km/h så är inte krockvåldet dubbelt så mkt vid 100km/h utan 4 gånger så mkt som i 50km/h.

En frontalkrock i 70km/h är ofta max vad en människokropp klarar, och kör du du i 120km/h eller ännu mer så är risken att du dör 5ggr högre, vilket i teorin innebär att det leder till garanterad död.

”Det är inte farten i sig som orsakar skador och dödsfall vid en kollision, utan det hastiga stoppet. Hur svåra konsekvenserna blir av stoppet beror främst på hastigheten i kollisionsögonblicket. Om vi krockar front mot front med en annan bil, eller om vi kör in i ett träd, är hastigheten helt avgörande för hur det går med oss.

Den högsta gräns för vad människokroppen klarar vid en frontalkrock är ca 65 - 70 km/tim. Då är förutsättningen att man sitter i en modern bil och krockar med en lika stor bil - och att man använder bilbälte. Utan bilbälte har en människa svårt att klara kollisioner i hastigheter över 30 km/tim…” (Vägverket)

Sök