3403
Sök

Abs problem volvo 850, inga felkoder men abs lampan lyser fortfarande??

242 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#1
hejsan har problem med en volvo 850 93a som abs lampan lyser på.

när jag började fixa bilen hade den felkod på höger givare bak var trasig och många felkoder på höger fram.
höger fram va kuggkransen helt slut så jag har bytt drivknutt så nu är kuggkransen hel och jag har också bytt givarn bak så nu är alla felkoder borta men abs lampan lyser fortfarande och absen fungerar inte..

givarn bak är köpt på biltema och när man köper där får man ju med för båda sidorna men jag valda att endast andvända till höger bak. sedan var jag ute och körde en svänga och kollade felkoder och de va bara 1-1-1 så allt ska va grönt men lampan lyser fortfarande så jag gav upp för dagen och dagen efter när jag hade kört en sväng kollade jag felkoderna igen och nu va 3-1-4 tillbaks som är bruten krets höger bak tyckte ju så klart att de va jävligt konstigt så jag mätte givarn bak och det visade sig att den va helt död. jag satt ditt den andra givarn jag fått med och nollade felkoderna och läste av igen och då va de bara 1-1-1 igen men abs lampan lyser fortfarande och det är där jag är idag.

hur mycke får de skilja på givarna bak när man mätter upp dem ?

hur kollar man om abs pumpen funkar ?

kom gärna med alla tankar ni har över problemet så hoppas jag de kan lösas smile

Mvh Tim

Smålänning
7 883 Inlägg
5 mars 2011
#2
Byt bägge givarna till riktiga.

Nolla felkoderna.

Går inte det då får du mäta kablaget.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

47 Inlägg
9 mars 2011
#3
hej har precis samma fel, jag gjorde också som du (köpte biltemas givar och klippte av kabeln och skarvade) 
Snackade sedan med svärfar som är bilmeck, om vad det kunde vara som strulade.

då sa han att det var viktigt att det är exakt samma längd på kabeln från givaren och upp till skarven under baksätet anners blir det felsignal till abs enheten.

alltså det går inte att fuska! man båste byta båda sidorna samtidigt, men om det stämmer vet jag ej, har ej gjort det på min än. men det är ett tips

MVH johan


242 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
#4
Calibra_turbo skrev:
hej har precis samma fel, jag gjorde också som du (köpte biltemas givar och klippte av kabeln och skarvade) 
Snackade sedan med svärfar som är bilmeck, om vad det kunde vara som strulade.

då sa han att det var viktigt att det är exakt samma längd på kabeln från givaren och upp till skarven under baksätet anners blir det felsignal till abs enheten.

alltså det går inte att fuska! man båste byta båda sidorna samtidigt, men om det stämmer vet jag ej, har ej gjort det på min än. men det är ett tips

MVH johan

okej men jag klippte inga kablar jag bara drog ut dem ur kontakthuset med stiften och stoppa i dem i orginal kontakthuset.

får testa och byta för det ger typ 1,061 på orginal och 990 på biltemas när man mäter upp dem.

47 Inlägg
10 mars 2011
#5
okej, men det är viktigt att det är samma värde allafall, så prova med några andra än biltemas så blir det nog bra.

MVH johan



Sök