3791
Sök

Polo TD 250% effektöknings projekt plus chassi, broms etc!!!

Polo Rs-d. En gammal diesel byggs om till mer potent diesel. Målet är effektökning med minst 250%. Projektet där www.dieselclubsweden.se är drivare. Vill du lära dig mer om diesel eller ha... Visa mer

292 449 Visningar
Uppdaterades senast 1 januari 2015
Mercedes-Benz Diesel
167 Inlägg
4 oktober 2011
#521
fult öss barra skulle vara kull å se utifrån när du kör även enn top speed test ne ta ej i för mycket så nå går sönder barra

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3

Jackass
801 Inlägg
4 oktober 2011
#523
GO GO GO på fullt ladd och däckrök uta bara helvete, men se till att fixa flera kameror ifall det nu smäller wink

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

maskinist
585 Inlägg
4 oktober 2011
#524
jo jämfört med ditt så är de ingenting smile


563 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
#525
Utan att man har gått igenom och verkligen ansträngt sig för att bygga en tajt motor så är det ett högt laddtryck med 1.7.

Han inte filma igår då jag vart iväg på föräldra möte som drog ut på tiden.
Skall se om jag hinner idag och om vädret stämmer.

Thomas


20 Inlägg
5 oktober 2011
#526
Mja, vädret var väl inte de bästa idag va?


maskinist
585 Inlägg
5 oktober 2011
#527
mjo jag har bara höjt laddtrycket och chipat tändning och bränsle så visst de kanske är mycke så sätt men om man jämnför med dig så aa smile


1 Inlägg
7 oktober 2011
#528
I vintras ringde en Tomas Knutsson till mej och berättade att han höll på med ett projekt. Att bygga om en VW Polo TD Kombi till något mer avancerat än original. Och det var bråttom eftersom bilen skulle bli synbar på bilutställningen i Elmia vid påsk. Han är varken den förste eller siste som har idéer om att bygga om en bil, men jag lyssnade på vad han hade att säga. Han hade lite frågor som vi diskuterade om. Han ringde fler gånger och vi diskuterade lite mer. Och under tidens gång började man förstå att han verkligen höll på med något. Så vid ett tillfälle frågade han också om jag kunde tänka mig att testköra bilen. Fanns tiden så kunde jag tänka mej detta. Och här sitter jag nu med en erfarenhet rikare.

Jag hade ordnat ett datum på Kinnekulle Ring för test.
En något försenad Tomas kom till slut. Vi kom igång strax efter lunch.
Jag körde något varv med Tomas som passagerare. Uppfattningen jag hade var att den kändes väldigt osäker. Hur mycket ska man våga pressa den här bilen?
Men, ut med Tomas och lägga ca 10 varv. Känslan att bilen var mkt obalanserad fanns kvar, i synnerhet bakvagnen som inte var som den skulle.
Vi diskuterade det och jag fick också upplysningen om att bilen inte är byggd som  tävlingsbil. Vi justerade däcktryck som enda möjlighet. Körde ytterligare ca 10 varv. Kollade temp, testade inbromsning, gaspådrag osv. Jag började vänja mej lite mer vid hur bilen uppförde sig. Känslan av understyrning fanns där hela tiden. Inför körning nr 3 så kände jag att det är dags att pressa bilen, se vad den går för. Men med understyrning i tanken, vanliga gatudäck på, en växellåda som inte vill ha för hårda tag så fick jag ändå ta det lite "lugnt". Testade tidigare gaspådrag i kurvorna, korrigera understyrningen och nu började det gå klart bättre. Jag började också bli varm i kläderna, bättre temperatur i däcken och varvtiderna sjönk,

När man nu visste var man på ett ungefär hade bilen så kunde man köra på ett annat vis. Börja reflektera på vad det är jag kör. Och undan för undan så känner man att bilen kan "bli något".
Det jag tänker på som främsta åtgärder är ju väghållningen. Den är understyrd, men känns ändå väldigt stabil. Men med andra fjäderben osv. bör detta inte vara något problem. Nästa sak att arbeta med är motoreffekten. Den går jämt o fint men med lite hög avgastemp på slutet av rakan. Effektregistret är alldeles för kort. Den drog fint på 4500-5500 varv men inget mer.
Senare visade det sig att det suttit alldeles fel luftfilter i bilen, vilket kan förklara en hel del.

Så sammantaget, efter att fått hela historien om bilbygget, tycker jag att man lyckats bygga en förvånansvärt bra bil. Tomas är entusiastisk och energisk med sitt projekt, och det är också vad som krävs för sånt här. Det finns alla möjligheter att få denna bil till en potent och konkurrerande racebil i lämpligt reglemente, om man så vill. Det är intressant att följa utvecklingen av detta projekt och det har absolut gett mersmak att delta och testa bilen under tiden som den utvecklas.

Peter Lundgren - Testpilot

563 Inlägg
8 oktober 2011
Trådstartare
#529
Hej
Måste säga att det känns ganska konstigt att läsa detta för min del.
Hur känns det då för er andra.
Vi har byggt en bil, vi har gjort något utöver det vanliga det vet ni som läst tråden.
När jag pratade med Peter om hur vi ville göra så vart han ganska "avslagen" till en början.
Då man är så uppe i projektet blir man lätt partisk och ser inte alltid verkligheten.
Vi måste vara öppna för andras erfarenheter etc därför stod jag på mig.
Men bilen byggdes klart och provades.
Hade tiden funnits innan provkörningen på Kinnekulle så hade jag hittat felet men tyvärr så blev det som det blev.
Motor levererade bara 80hkr som mest och då i ett register på 1000varv.
Trots detta så kördes bilen.

Nu när motorn presterar 160hkr så görs en bedömning att bilen tar sig runt Ringen på ca 1min.
Det är mkt bra. Den blev så här bra tackvare er sponsorers insats.
Men...

Nu har vi byggt denna bilen klart för vägbruk med std artiklar map väghållning etc.
Det fungerar bilen ypperligt till.

Snart tar vi och sätter igång med "steg 2".
Nu skall vi optimera den för bana och racing.
Nu finns det inget krav på std prylar längre utan nu tar vi ett mer avancerat kliv in i racingensvärld.
Då är det guld med Peters erfarenhet.

Håll utskik efter tankarna kring detta.

Hur bra kan en polo diesel från 1993 igentligen bli???
Det finns stor potential att som Peter skriver att få till en riktigt bra bil.
Thomas
Senast redigerat av polo_td (8 oktober 2011)


Besserwisser
8 oktober 2011
#530
Mycket spännande planer, men visst ska den gå på gata även i framtiden? Det är så kul att följa projektet. smile Lycka till!

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
8 oktober 2011
#532
Hihi. Hur visste vi att du inte skulle nöja dig med steg 1 ? smile
Rock on för tusan ! Det är kul att se ditt metodiska och resonerande arbete med bilen !

Själv måste jag fixa ett eländigt trigger-fel innan min rullar ens igen.


563 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
#534
Hej
Nytt videoklipp 0-140Km/h

Nu har jag testat lite mer idag.
Luftfiltret håller emot lite men nu ser man lite bättre hur den går.

Nya videor uppladdade.

Nya videoklipp.
http://www.youtube.com/watch?v=PF1WgCkAOtI

Ett Bonus klipp:
http://www.youtube.com/watch?v=mtiv8o6yzS4

Thomas
Senast redigerat av polo_td (9 oktober 2011)


maskinist
585 Inlägg
9 oktober 2011
#535
vad är de som "vibrerar/skorar" i klippen? smile


maskinist
585 Inlägg
9 oktober 2011
#537
jahadu jo de kan jag förstå! men grym bil ni byggt ihop alltså! big_smile


563 Inlägg
maskinist
585 Inlägg
9 oktober 2011
#539
ja de kan jag tro! vet ni vad den väger? smile



Sök