I vintras ringde en Tomas Knutsson till mej och berättade att han höll på med ett projekt. Att bygga om en VW Polo TD Kombi till något mer avancerat än original. Och det var bråttom eftersom bilen skulle bli synbar på bilutställningen i Elmia vid påsk. Han är varken den förste eller siste som har idéer om att bygga om en bil, men jag lyssnade på vad han hade att säga. Han hade lite frågor som vi diskuterade om. Han ringde fler gånger och vi diskuterade lite mer. Och under tidens gång började man förstå att han verkligen höll på med något. Så vid ett tillfälle frågade han också om jag kunde tänka mig att testköra bilen. Fanns tiden så kunde jag tänka mej detta. Och här sitter jag nu med en erfarenhet rikare.
Jag hade ordnat ett datum på Kinnekulle Ring för test.
En något försenad Tomas kom till slut. Vi kom igång strax efter lunch.
Jag körde något varv med Tomas som passagerare. Uppfattningen jag hade var att den kändes väldigt osäker. Hur mycket ska man våga pressa den här bilen?
Men, ut med Tomas och lägga ca 10 varv. Känslan att bilen var mkt obalanserad fanns kvar, i synnerhet bakvagnen som inte var som den skulle.
Vi diskuterade det och jag fick också upplysningen om att bilen inte är byggd som tävlingsbil. Vi justerade däcktryck som enda möjlighet. Körde ytterligare ca 10 varv. Kollade temp, testade inbromsning, gaspådrag osv. Jag började vänja mej lite mer vid hur bilen uppförde sig. Känslan av understyrning fanns där hela tiden. Inför körning nr 3 så kände jag att det är dags att pressa bilen, se vad den går för. Men med understyrning i tanken, vanliga gatudäck på, en växellåda som inte vill ha för hårda tag så fick jag ändå ta det lite "lugnt". Testade tidigare gaspådrag i kurvorna, korrigera understyrningen och nu började det gå klart bättre. Jag började också bli varm i kläderna, bättre temperatur i däcken och varvtiderna sjönk,
När man nu visste var man på ett ungefär hade bilen så kunde man köra på ett annat vis. Börja reflektera på vad det är jag kör. Och undan för undan så känner man att bilen kan "bli något".
Det jag tänker på som främsta åtgärder är ju väghållningen. Den är understyrd, men känns ändå väldigt stabil. Men med andra fjäderben osv. bör detta inte vara något problem. Nästa sak att arbeta med är motoreffekten. Den går jämt o fint men med lite hög avgastemp på slutet av rakan. Effektregistret är alldeles för kort. Den drog fint på 4500-5500 varv men inget mer.
Senare visade det sig att det suttit alldeles fel luftfilter i bilen, vilket kan förklara en hel del.
Så sammantaget, efter att fått hela historien om bilbygget, tycker jag att man lyckats bygga en förvånansvärt bra bil. Tomas är entusiastisk och energisk med sitt projekt, och det är också vad som krävs för sånt här. Det finns alla möjligheter att få denna bil till en potent och konkurrerande racebil i lämpligt reglemente, om man så vill. Det är intressant att följa utvecklingen av detta projekt och det har absolut gett mersmak att delta och testa bilen under tiden som den utvecklas.
Peter Lundgren - Testpilot