3338
Sök

Ojämn tomgånt och ryckig gång (Volvo S40 T4 -98)

112 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
#1
Hejsan!

Jag har haft bilen i 1,5 månad nu, och för ungefär 14 dagar sen så hade jag inne bilen på verkstad (Bilia).
Pga att spännrullen till multiremmen lossade. Dom bytte då till en ny spännrulle, ny bult, och ny rem.
Dom påpekade då också att ABS-lampan lös (vilket jag vet om och ska åtgärda).
Och då menade dom på att motorlampan lyser pga det felet med ABS:en vilket jag har lite svårt att kunna förstå, jag trodde inte motorn och bromsarna gick på samma styrenhet, någon som vet något om det här?

Sen till det riktiga problemet. Efter att bilen varit på verkstad så började den gå lite oroligt, tomgången pendlade men försvann när bilen blev varm.
Sen efter 2 dagar blev den ännu värre, bluddrade och gick oroligt på tomgång, ibland vill den dö för mig, och går ryckigt, även när turbon kickar in vid 2500rpm, men efter 3000rpm så sticker den iväg, nästan som om turbon laddar max.

Jag har bytt tändstift två gånger. Kollat så jag har gnista, vilket jag har på alla fyra, men det låter som den misständer på en cylinder.
Satt dit originalluftfilter, testat att byta LMM, ingen skillnad.
Rengjort tomgångsmotorn och spjällhuset, kontrollerat alla slangar, och kan inte hitta felet.

Ska till verkstad med bilen imorgon och höra vad dom säger, men har inte pengar till det egentligen, kostar ju skjortan bara för en felsökning.

Så finns det någon vänlig själ där ute som vet vad det kan vara, det skulle verkligen uppskattas.

Mvh

Passat 1.8T -02 -- "Daily Driven"

51 Inlägg
8 mars 2011
#2
låter verkligen som att den antingen drar tjuvluft eller så är tomgångsmotorn kass. tror jag men är ej säker


112 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
#3
_tratten skrev:
låter verkligen som att den antingen drar tjuvluft eller så är tomgångsmotorn kass. tror jag men är ej säker

Jo, jag tyckte det med, men hittar ingen läcka, sprutar jag startgas å slangarna och anslutnigarna så gör det ingen skillnad, kopplar jag bort LMM och sprutar in startgas så dör bilen.

Men ska upp till Bilia imorgon och se vad det kostar att provtycka systemet.

Passat 1.8T -02 -- "Daily Driven"

Ehh vadå?
3 Inlägg
9 mars 2011
#4
Hmm.. låter som om det är tomgångsmotorn som tidigare skrivet..
eller kallstart ventilen som tror att motorn är varm när den är kall
och tvärtom.
Sedan är det inte alltid att motorn reagerar på startgasen och någon slang skulle vara
sprucken.

Stressfläkt! / Det enda rätta!

112 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
#5
Sandstrom_86 skrev:
Hmm.. låter som om det är tomgångsmotorn som tidigare skrivet..
eller kallstart ventilen som tror att motorn är varm när den är kall
och tvärtom.
Sedan är det inte alltid att motorn reagerar på startgasen och någon slang skulle vara
sprucken.

Tomgångsmotorn är rengjord och den såg inte så illa ut som vissa brukar göra, men det kan ju vara den ändå.
Kallstartsventilen har jag inte kollat, vart sitter den på S40?

Enligt killen på Bilia så tror han att bilen får för mycket soppa, därför den dör med startgasen.
Har nu monterat det öppna filtret igen och den går lite bättre, nu kan den ju suga i sig mer luft, lite lättare flöde så att säga.
Men ska kolla spridarna, kan ju vara så att en eller fler inte stänger helt utan att det droppar in bränsle hela tiden.

Eller någon annan som kan ha en aning?

Passat 1.8T -02 -- "Daily Driven"

112 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
#6
Så, har nu kollat lite närmare på det, och när tomgången sjunker väldigt lågt, så försvinner även nästan bromsarna helt, lite riskabelt att köra så.
Och eftersom bromsarna är vacumstyrda så borde det ju vara en vacumslang som läcker, det kanske inte är det enda felet men enklast att kolla upp, så ska försöka lokalisera vacumslangarna, bland alla dessa fördömda slangar tongue

Passat 1.8T -02 -- "Daily Driven"

112 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
#7
Nu har jag monterat in LTM i bilen, och här kommer ett videoklipp på det.

http://www.garaget.org/video/101602

Men på tomgång visar den bara -0,2 och när jag motorbromsar sjunker den ner till ca -0,8.
Något är fel, det har jag konstaterat iaf, och nu börjar jag glida in på att den drar tjuvluft igen, men kan inte hitta någon läcka någonstans.

Snälla, finns det en vänlig själ som vet något om detta, eller har varit med om något liknande själv?

Passat 1.8T -02 -- "Daily Driven"


Sök