Robino skrev:
Med anledning av de extremt högra bränslepriserna vi har fått (pga oron i mellanöstern) tänkte jag starta en diskussion om s.k. eco-driving, för att spara bränsle, spara pengar.
Jag läste precis
denna artikel på aftonbladets hemsida, där det längst ner står lite tips om hur man kör eco-driving.
Så kör du snålt:
Grundprincipen är att köra på högsta möjliga växel (och därmed lägsta varvtal). Hoppa därför över växlar. Från ettan till trean. Från trean till femman. Högsta växeln kan ligga i från 50 km/h.
Låt bilen rulla utan gaspådrag i kraftigt medlut (vid mycket kraftigt medlut kan det löna sig att lägga växeln i friläge) och använd medlutskraften för att komma uppför i motlut. Undvik att accelerera i motlut.
Jämnt tryck på gaspedalen. Så få inbromsningar med fotbroms och gaspådrag som möjligt.
Motorbromsa (släpp gaspedalen och växla ner) istället för att fotbromsa. Med motorbromsning stänger du av bränsletillförseln ner till 1 500 varv. Växla ner strax före 1 500 varv och behåll bränsleavstängningen.
Gasa aldrig med mer än halv gas och varva aldrig över 3 000 varv.
Måste du stanna mer än en minut, vid köbildning eller vid trafikljus, stäng av motorn.
Använd aldrig AC (luftkonditioneringen) annat än när det är absolut nödvändigt.
För automatväxlade bilar gäller det att köra mjukt och att växla upp så tidigt som möjligt.
Det finns 2 grejer som jag skulle vilja nämna, som jag kom på när jag läste detta. Det var:
"Måste du stanna...". Vad jag vet så drar det mer bränsle att starta en motor, än vad det gör på tomgång 3 minuter (vilket är vägverkets "maxtid" vid ett rödljus).
"Motorbromsa...". Vänligen lägg foten LÄTT på bromsen, så att bromsljusen tänds. Underlättar för trafikanterna bakom, som annars kan missa att du bromsar in ditt fordon.
Skriv gärna tips på hur man kan köra eco-driving.