2397
Sök

Rekordhöga bensinpriser (lär dig köra eco-driving)

241 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
Med anledning av de extremt högra bränslepriserna vi har fått (pga oron i mellanöstern) tänkte jag starta en diskussion om s.k. eco-driving, för att spara bränsle, spara pengar.

Jag läste precis denna artikel på aftonbladets hemsida, där det längst ner står lite tips om hur man kör eco-driving.
Så kör du snålt:
Grundprincipen är att köra på högsta möjliga växel (och därmed lägsta varvtal). Hoppa därför över växlar. Från ettan till trean. Från trean till femman. Högsta växeln kan ligga i från 50 km/h.
Låt bilen rulla utan gaspådrag i kraftigt medlut (vid mycket kraftigt medlut kan det löna sig att lägga växeln i friläge) och använd medlutskraften för att komma uppför i motlut. Undvik att accelerera i motlut.
Jämnt tryck på gaspedalen. Så få inbromsningar med fotbroms och gaspådrag som möjligt.
Motorbromsa (släpp gaspedalen och växla ner) istället för att fotbromsa. Med motorbromsning stänger du av bränsletillförseln ner till 1 500 varv. Växla ner strax före 1 500 varv och behåll bränsleavstängningen.
Gasa aldrig med mer än halv gas och varva aldrig över 3 000 varv.
Måste du stanna mer än en minut, vid köbildning eller vid trafikljus, stäng av motorn.
Använd aldrig AC (luftkonditioneringen) annat än när det är absolut nödvändigt.
För automatväxlade bilar gäller det att köra mjukt och att växla upp så tidigt som möjligt.

Det finns 2 grejer som jag skulle vilja nämna, som jag kom på när jag läste detta. Det var:
"Måste du stanna...". Vad jag vet så drar det mer bränsle att starta en motor, än vad det gör på tomgång 3 minuter (vilket är vägverkets "maxtid" vid ett rödljus).
"Motorbromsa...". Vänligen lägg foten LÄTT på bromsen, så att bromsljusen tänds. Underlättar för trafikanterna bakom, som annars kan missa att du bromsar in ditt fordon.

Skriv gärna tips på hur man kan köra eco-driving.
Senast redigerat av Robino (8 mars 2011)

1 944 Inlägg
8 mars 2011
Robino skrev:
Med anledning av de extremt högra bränslepriserna vi har fått (pga oron i mellanöstern) tänkte jag starta en diskussion om s.k. eco-driving, för att spara bränsle, spara pengar.

Jag läste precis denna artikel på aftonbladets hemsida, där det längst ner står lite tips om hur man kör eco-driving.
Så kör du snålt:
Grundprincipen är att köra på högsta möjliga växel (och därmed lägsta varvtal). Hoppa därför över växlar. Från ettan till trean. Från trean till femman. Högsta växeln kan ligga i från 50 km/h.
Låt bilen rulla utan gaspådrag i kraftigt medlut (vid mycket kraftigt medlut kan det löna sig att lägga växeln i friläge) och använd medlutskraften för att komma uppför i motlut. Undvik att accelerera i motlut.
Jämnt tryck på gaspedalen. Så få inbromsningar med fotbroms och gaspådrag som möjligt.
Motorbromsa (släpp gaspedalen och växla ner) istället för att fotbromsa. Med motorbromsning stänger du av bränsletillförseln ner till 1 500 varv. Växla ner strax före 1 500 varv och behåll bränsleavstängningen.
Måste du stanna mer än en minut, vid köbildning eller vid trafikljus, stäng av motorn.
För automatväxlade bilar gäller det att köra mjukt och att växla upp så tidigt som möjligt.

Det finns 2 grejer som jag skulle vilja nämna, som jag kom på när jag läste detta. Det var:
"Måste du stanna...". Vad jag vet så drar det mer bränsle att starta en motor, än vad det gör på tomgång 3 minuter (vilket är vägverkets "maxtid" vid ett rödljus).
"Motorbromsa...". Vänligen lägg foten LÄTT på bromsen, så att bromsljusen tänds. Underlättar för trafikanterna bakom, som annars kan missa att du bromsar in ditt fordon.

ta cykeln wink

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

241 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
b0nd3n skrev:
ta cykeln wink

Jag tjärnar bra, så jag har råd att köra. Jag betalar hellre mycket för bensinen än cyklar/går/åker kollektivt.

1 944 Inlägg
8 mars 2011
Robino skrev:
b0nd3n skrev:
ta cykeln wink

Jag tjärnar bra, så jag har råd att köra. Jag betalar hellre mycket för bensinen än cyklar/går/åker kollektivt.

haha, ja tar oxå hellre bilen wink

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 mars 2011
Ecodriving? Fånigt, desto dyrare bensin desto större skäl att njuta av körningen!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 827 Inlägg
8 mars 2011
Robino skrev:

Så kör du snålt:

Fel. Det drar inte mer soppa att stanna/starta en motor än att ha den igång, det är en myt.

Motorbromsar man saktar man inte in såpass kraftigt att man måste visa sina medtrafikanter, snarare blir det omvänd effekt om någon tror man bromsar normalt när man i själva verket bara motorbromsar.

Sist men inte minst måste jag påpeka angående detta med att hoppa över växlar, kanske bra för förbrukningen men förödande för dina synkringar i växellådan. Vill du gärna hoppa över växlar så se till att åtminstone glida igenom växeln, du måste inte släppa upp kopplingen. Samma sak gäller vid inbromsning, istället för att gå från femman till tvåan direkt så jobba igenom växlarna ordentligt, det sparar på lådan något oerhört!

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

1 435 Inlägg
8 mars 2011
Rquired skrev:
Ecodriving? Fånigt, desto dyrare bensin desto större skäl att njuta av körningen!

Känner likadant, speciellt nu när man kör 540i/6 smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 mars 2011
Rquired skrev:

Precis! smile

Långkörning med släp väntar mig i helgen, känns såå skönt när bilen drar 2.2l/milen med släp tongue

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 mars 2011
te_wik skrev:
Rquired skrev:

Precis! smile

Långkörning med släp väntar mig i helgen, känns såå skönt när bilen drar 2.2l/milen med släp tongue

Mvh Tommy

Skall erkänna att jag då och då upprepar mantrat "Diesel är djävulens bränsle" för att hålla mig ifrån sådan bilar, för säga vad man vill om dem det är trots allt halva förbrukningen till samma eller något lägre literpris. Och upplever en modern turbodiesel som mindre känslig vid belastning än (mindre) bensinmotorer oavsett överladdning eller ej, kort och gott ett släp påverkar mindre.

Blir ändå nyfiken på vilken bil det är du skall köra som dricker 2.2L/milen? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 435 Inlägg
8 mars 2011
"Varva aldrig över 3000 varv" Känns skönt att 540in varvar 2500 på sexan i 150 km/h big_smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 mars 2011
Rquired skrev:
te_wik skrev:
Rquired skrev:

Precis! smile

Mvh Tommy

Skall erkänna att jag då och då upprepar mantrat "Diesel är djävulens bränsle" för att hålla mig ifrån sådan bilar, för säga vad man vill om dem det är trots allt halva förbrukningen till samma eller något lägre literpris. Och upplever en modern turbodiesel som mindre känslig vid belastning än (mindre) bensinmotorer oavsett överladdning eller ej, kort och gott ett släp påverkar mindre.

Blir ändå nyfiken på vilken bil det är du skall köra som dricker 2.2L/milen? smile

Fordj*veln... haha. I och för sig var det drygt -30 då jag sist uppmätte förbrukningen med släp, så det gör ju sitt. Men kring två liter får man ändå räkna med när man har ett stort kåpasläp efter bilen.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

8 887 Inlägg
8 mars 2011
Citerar ur första inlägget :Skriv gärna tips på hur man kan köra eco-driving.
och dom inläggen som hitintills är postade har inte tillfört tråden något så vi får hoppas att efterkommande gör det dvs vi håller oss till ämnet.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 mars 2011
Alpinabiturbo skrev:
"Varva aldrig över 3000 varv" Känns skönt att 540in varvar 2500 på sexan i 150 km/h big_smile

3000rpm verkar vara den magiska gränsen för de flesta bilar. Som ett exempel drog farsans Skoda Fabia 2001 (eller var det 2003) 0.6l/mil blandad körning om man inte körde över 3000rmp, tror den nådde just drygt 3000rpm vid 95-100km/h om jag minns rätt. Över det = 0.85.

Mvh Tommy

Sök