3187
Sök

Är det ett bra val att köpa en saab 9-3 från 2004 och frammåt?

186 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
Hej. Kikar efter en ny bil i prisklassen upp till max 80 000kr. Har framförallt kollat in saab 9-3, då jag tycker det verkar som om man får mkt utrustning och bil för pengarna. Dom jag kollat på är framförallt från 04, och har mellan 10-14000 mil på mätaren.
Har ni några tips på vad man ska se efter på dessa? Är dom kända för att krångla, eller är det ett relativt bekymmersfriande val?

Och är det någon speciell modell man ska kolla efter? Finns ju massor av olika alternativ, och då menar jag inte motorn.

Ge mig lite mer kött på benen om denna bil.

Mvh

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
9 mars 2011
Bra val! Hade jag haft råd så hade jag hellre haft en SS än det jag har nu lol.

De få verstadsjobb som vi får in omfattar oftast fjädrar som är av fram, balansaxeltransmissions haverier och kopplingsslir.
Mycket mer än så är det inte. Jag har förmodligen glömt något, så fyll gärna i om det är något annat som man känner till.
Om du väljer den 6-växlade så får du vara beredd på att många har ett kraftigt oljud (rassel) i växellådan. Det är igentligen helt ofarligt, men det är väldigt irriterande.

Dessa symptomer går igentligen inte att föutse eller bromsa. Det går sönder när det går sönder.
Men jag skulle hellre köpa bilen av en äldre herre än någon i min egna ålder.

Angående modellval så skulle jag alla dagar i veckan slå på stort och välja en fullutrustad Aero. Något annat känns inte aktuellt i en såpass modern bil.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

2 271 Inlägg
186 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
Okej tack för dessa svar. Skulle absolut helst vilja ha en aero, men försäkringskostnader och annat gör det inte aktuellt. Men sen finns det ju massor av andra modeller. Linear, sport, vector osv. Fattar egentligen inte skillnaden.
Ska läsa igenom den länken också!

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
15 mars 2011
addea1 skrev:
Okej tack för dessa svar. Skulle absolut helst vilja ha en aero, men försäkringskostnader och annat gör det inte aktuellt. Men sen finns det ju massor av andra modeller. Linear, sport, vector osv. Fattar egentligen inte skillnaden.
Ska läsa igenom den länken också!

Är faktiskt inte så stor skillnad på försäkringen mellan aero och t.ex en vector. För mig var skillnaden 200kr om året.. smile  Ska sälja min AERO nu så passa på.. smile dock inte för 80k, men kan vara värt att skrapa ihop lite till.. smile Men håller nog med föregående talare... ska du ha en saab, så måste det vara en AERO. Dock får jag inte behålla min då frugan gnäller på förbrukningen... sad Så därför ska den säljas...

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

Sök