4018
Sök

Köpråd: mercedes för ca 7-12 tusen (bensin)

606 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
#1
ska sälja min bil å tänker köpa en merca efter det så jag sitter och funderar lite på vad jag ska köpa för nått... har funderat på en c 180/200 men vet inte riktigt ;O vad tycker ni jag ska satsa på ?!

Kan det lagas ska det lagas! :)

mk4_andreas
10 mars 2011
#2
En merca 300e bra bilar relativt billiga med:-)

LillNaisarn
10 mars 2011
#3
Skulle hellre satsa på W124 230E, då har du relativt billig förbrukning på bensinen också jämnfört med 300:an.

1 570 Inlägg
10 mars 2011
#4
Hellre en lite fräschare 190 än w202 c-klass. För de pengarna får man bara vrak.

Forummoderator
18 044 Inlägg
10 mars 2011
#5
Ohh! Mersa! Nu snackar vi! Ska du åka billigt och bra är det 190E Eller W124 230E som gäller. 200E är väl trött och drar lika mycket som 230. En 300E är duktigt snabb men drar för det mesta sjuka mängder bensin som för övrigt idag kostar 14.08 på Statoil per liter...

Budgetalternativ är W123 (76-85) med diesel. Gärna 300D. Ingen skatt på 81 och äldre. Går inte att ta död på heller. 5-cylindrig.

En W126 S-klass 280SE kan vara kul oxå. Lite törstig så klart men man åker som en kung!

Tittar du på W124 Diesel så är skatten för hög! Min 300D -93 kostar närmare 6 lappar per år! Jag kör den för att jag gillar diesel. En 300D drar ca 0,75. Ofta automat. En frisk 200D klarar sig på 0,5-0,6. Manuell.

Har haft mååånga mersor... Se ett test av min MB 200D -94 på:
http://www.garaget.org/video/68992
Senast redigerat av Dieselsmurfen (10 mars 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

90 Inlägg
10 mars 2011
#6
som tidigare nämnt så skulle jag välja mellan en 190E eller 230E... billiga i drift och drift säkra...


Forummoderator
18 044 Inlägg
10 mars 2011
#7
xantee skrev:
som tidigare nämnt så skulle jag välja mellan en 190E eller 230E... billiga i drift och drift säkra...

Dessutom: Det förekommer bilar med 4-petad låda. Köp inte. Lådan är för övrigt inget under av smidighet. En automat gör bilen rättvisa men de drar mer. Justera lådans växlingspunkter tar 20 sekunder...

190 med förgasarmaskin är inte bra. förgasaren är känd för att bli/vara sliten.

Hade en 560SEL och den drog bensin! Låt dig inte lockas av vrak till vrakpris.

Kolla värmen i W124. Bägge sidor ska fungera felfritt och ställer du klimatorratten på 20-22 grader ska du inte behöva röra den alls. Någonsin. Är en sida "fucked up" gör det inget. Man bryggar andra sidan på under en halvtimma så fungerar allt men det är chans till prut här då!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 624 Inlägg
10 mars 2011
#8
190E är grymt fina bilar.. går sjukt långt utan problem om man sköter service osv smile


90 Inlägg
10 mars 2011
#9
Dieselsmurfen skrev:
xantee skrev:
som tidigare nämnt så skulle jag välja mellan en 190E eller 230E... billiga i drift och drift säkra...

Dessutom: Det förekommer bilar med 4-petad låda. Köp inte. Lådan är för övrigt inget under av smidighet. En automat gör bilen rättvisa men de drar mer. Justera lådans växlingspunkter tar 20 sekunder...

190 med förgasarmaskin är inte bra. förgasaren är känd för att bli/vara sliten.

Hade en 560SEL och den drog bensin! Låt dig inte lockas av vrak till vrakpris.

Kolla värmen i W124. Bägge sidor ska fungera felfritt och ställer du klimatorratten på 20-22 grader ska du inte behöva röra den alls. Någonsin. Är en sida "fucked up" gör det inget. Man bryggar andra sidan på under en halvtimma så fungerar allt men det är chans till prut här då!

med tanke på det så öppna huven och öppna säkringsboxen och skruva lite på säkringarna så att du vet att de får ordentlig kontakt... och kolla sedan alla el-funktioner..


Forummoderator
18 044 Inlägg
10 mars 2011
#10
xantee skrev:
Dieselsmurfen skrev:
xantee skrev:
som tidigare nämnt så skulle jag välja mellan en 190E eller 230E... billiga i drift och drift säkra...

Dessutom: Det förekommer bilar med 4-petad låda. Köp inte. Lådan är för övrigt inget under av smidighet. En automat gör bilen rättvisa men de drar mer. Justera lådans växlingspunkter tar 20 sekunder...

190 med förgasarmaskin är inte bra. förgasaren är känd för att bli/vara sliten.

Hade en 560SEL och den drog bensin! Låt dig inte lockas av vrak till vrakpris.

Kolla värmen i W124. Bägge sidor ska fungera felfritt och ställer du klimatorratten på 20-22 grader ska du inte behöva röra den alls. Någonsin. Är en sida "fucked up" gör det inget. Man bryggar andra sidan på under en halvtimma så fungerar allt men det är chans till prut här då!

med tanke på det så öppna huven och öppna säkringsboxen och skruva lite på säkringarna så att du vet att de får ordentlig kontakt... och kolla sedan alla el-funktioner..

Ja..? Elen brukar verkligen inte ge upp på dessa trotjänare! Men allt ska kollas så klart! Torkaren på både 190 och W124 ska kollas. Den kan föra lite väsen. Smörja upp brukar räcka men prutmån här! Saknas MB-märket i grillen är det lätt att byta men dra av en 5-hundring.

Ofta har de eltaklucka. Den ska fungera! Brukar sällan ge upp. Instrumentbelysningen brukar det vara lite si och så med. Går att byta utan alltför mycket besvär.

Ska du titta på en bil med automatlåda ska den växla mjukt och fint under normal körning. Gasen i botten så ska den växla hårt. Helt normalt. Den får inte tveka eller slira vid svenssonkörning.

ROST! Mersor rostar tyvärr sjukt mycket.

Det är svårt att känna skillnad på en som gått 20 tmil och en som rullat 50 tmil. Kolla bes-papper/historik.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

90 Inlägg
10 mars 2011
#11
passa på att lyfta på mattorna och kolla under om den läcker in vatten.. OBS!!! kan vara lite knepigt att få tillbaka mattan på förarsidan..



Sök