2187
Sök

Dålig ladd golf 2 -90

17 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
#1
Hej.

Min sambos Golf 2 har börjat ladda dåligt. Den ligger på stadiga 11,98 - 12,0V vid tomgång och ökar ej vid högre varv.
Detta är andra generatorn jag provar, har även köpt nytt batteri(biltema ifs) och dragit om elen från generator - batteri  med nya kablar och skor. Men laddar aldrig över 12V.

Någon som har någon ide? Dålig jord?

V70 2,5t AWD

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
10 mars 2011
#2
lyser batterilampan i instrumentet med tändningen påslagen?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Forummoderator
18 009 Inlägg
10 mars 2011
#3
Mät på Gen vid tomgång. Mät på batt + vid tomgång. Skillnad?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

17 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
#4
NITROUS skrev:
lyser batterilampan i instrumentet med tändningen påslagen?

Dieselsmurfen skrev:
Mät på Gen vid tomgång. Mät på batt + vid tomgång. Skillnad?

Ja, batterilampan lyser med tändning på men slocknar när motorn startas.


Mätningen på generatorn gav 12,10 och batteriet 12,05 nu.

V70 2,5t AWD

Forummoderator
18 009 Inlägg
10 mars 2011
#5
Skumt! Är remmen spänd!

Är det så att bilen helt enkelt inte startar när du kört några dagar utan "yttre laddning"?

Beg generator? Låter långsökt men...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

17 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
#6
Dieselsmurfen skrev:
Skumt! Är remmen spänd!

Är det så att bilen helt enkelt inte startar när du kört några dagar utan "yttre laddning"?

Beg generator? Låter långsökt men...

Remmen är ok.

Precis så är det. Kan köra några mil och stänger jag av bilen då har den laddat ur och vägrar starta.

Båda generatorerna jag provat har jag köpt begagnade från skrot.

V70 2,5t AWD

17 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
#7
Swedenrockers skrev:
Mät DCV med multimeter mellan batteriets minuspol och chassie på generatorn, mät DCV mellan batteriets pluspol och B+ på generatorn. På så sätt så får du fram eventuella spänningsfall direkt. Har du spänningsfall på minussidan testa att sätta en startkabel mellan minuspol och generatorchassie. och mät sedan laddspänningen igen. Har du samma regulator eller är de två olika? Är det samma testa att byta den.

Testat allt detta. inget över 12V. Provade sätta en startkabel på batteriets - till generatorn. inget annorlunda resultat. sad

V70 2,5t AWD

17 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
#8
Problemet är nu funnet och åtgärdat. smile

Remmen som jag trodde var OK var ej tillräckligt spänd. Jag fick dock spänna den 3 ggr för att den slakna på tomgången hela tiden. Nu verkar den nästan sitta lite för tajt men det får gå så länge.

Nu laddar han trevliga 13,5 på tomgången och 13 när jag har full fläkt, helljus och högsta speed på torkarna. big_smile

V70 2,5t AWD

Forummoderator
18 009 Inlägg
10 mars 2011
#9
dutt3n skrev:
Problemet är nu funnet och åtgärdat. smile

Remmen som jag trodde var OK var ej tillräckligt spänd. Jag fick dock spänna den 3 ggr för att den slakna på tomgången hela tiden. Nu verkar den nästan sitta lite för tajt men det får gå så länge.

Nu laddar han trevliga 13,5 på tomgången och 13 när jag har full fläkt, helljus och högsta speed på torkarna. big_smile

Antar att batteriet är lite halvslut så det duger säkert. Gott att du hittade felet!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök