4043
Sök

Kammen stummar när jag drar fast den!

124 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
#1
Okej lika bra ja tar det här från början..   

bygger en B230 Isbilsmotor, planade toppen(531) och (ganska trött och hade druckit några öl)
planade jag också 0,2mm av ovansidan av toppen, ja vet en dum ide, ingen vet varför ja gjorde det!   Hur som helst byggde egna skimsplattor av rostfritt, va på en plåtverkstad och fick tag i 0,2mm plåt, felet är lite bara att den plåten är ca 0,19mm.

Nu när jag fått hem kammen jag beställt och ska skruva dit den, så såklart stummar den en aning på alla fästen, hade tagit en ny topp om jag inte hade fått den så jävulst bra portad, har lagt ner ett antal timmar på portningen..

Fråga 1  Vad ska det vara för spel mellan kammen och fästena? ska det vara 0,0001mm eller så?
             kan det vara nått man ska tänka på omkring det?

Fråga 2  Vad borde vara det bästa sättet att slipa in kammen mot anläggningsytorna? fint fint slippasta och 
             snurra kammen  , eller har någon nån annan ide?

Fråga 3  snabbt svar på den bara, vilket är det optimala åtdragningsmomentet?

Tacksam för alla svar smile // Jerre

Ja gillar att tillverka mina egna delar till bilar :)

926 Inlägg
10 mars 2011
#2
Va fan har setat och skrivit i den tråden som låg under avancerat, men nu har någon tagit bort den under tiden jag skrev. bara att börja skriva igen................

Var det någonting som verkligen skulle ligga under avancerat så var det den här tråden!

Ja, det var inte bra.
Börja med att kasta plåtarna, det blir inte tillräckligt exakt. Du kan aldrig få dom tillräckligt exakt från gång till gång. Fungerar inte tillräckligt säkert.

Ett gammalt motorhantverk är att skava in lager.
Lägg i kammen i toppen, utan ventiler,
Måla ett överfall med tusch på insidan
Lägg försiktigt på överfallett där det ska sitta.
Vrid försiktigt kammen.
Läs av vart kammen har nött bort färgen.
Ska nu bort dör kammen har nött.
Repetera tills all tusch är kvar, trots att du snurrar kammen.
Är du riktigt flink i fräsmaskinen så kan du arborra bort dom första 15/100 mm och skav bort det sista.
När du är klar ska du kolla med plastigage och mäta upp ca 2-3/100 mm spel mellan kam och överfall.
Nu när det bara att repetera på dom överfallen som är kvar.
Se till att placeringen av överfallen blir rätt! Viktigt

Mats
Senast redigerat av mats757 (10 mars 2011)

124 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
#3
mats757 skrev:
Va fan har setat och skrivit i den tråden som låg under avancerat, men nu har någon tagit bort den under tiden jag skrev. bara att börja skriva igen................

Var det någonting som verkligen skulle ligga under avancerat så var det den här tråden!

Ja, det var inte bra.
Börja med att kasta plåtarna, det blir inte tillräckligt exakt. Du kan aldrig få dom tillräckligt exakt från gång till gång. Fungerar inte tillräckligt säkert.

Ett gammalt motorhantverk är att skava in lager.
Lägg i kammen i toppen, utan ventiler,
Måla ett överfall med tusch på insidan
Lägg försiktigt på överfallett där det ska sitta.
Vrid försiktigt kammen.
Läs av vart kammen har nött bort färgen.
Ska nu bort dör kammen har nött.
Repetera tills all tusch är kvar, trots att du snurrar kammen.
Är du riktigt flink i fräsmaskinen så kan du arborra bort dom första 15/100 mm och skav bort det sista.
När du är klar ska du kolla med plastigage och mäta upp ca 2-3/100 mm spel mellan kam och överfall.
Nu när det bara att repetera på dom överfallen som är kvar.
Se till att placeringen av överfallen blir rätt! Viktigt

Mats

Det där me tusch va en klassisk ide ja glömde bort! bra du sa det!
men ja kan inte tro att plåtarna bör kastas, jag har kirurgist skapat de underverken, och man pressar dom ju inte direkt plattare när man drar om och om igen? eller?  momentet ska väl ligga runt 2kilo kan ja väl tro och det är ju inte så farligt för plåten.

farsan kom just å påminde mej om att vi har en liten honare, de kan ju bli perfekt när man ska ta ur hålen ett par hundradelar, mätade mej till att de va ca 5-7 hundradelar för tight, och du tror på ca 2-3 hundradelars spel?
tackar för svaret! smile

Ja gillar att tillverka mina egna delar till bilar :)

10 287 Inlägg
11 mars 2011
#4
Håller med dig. Dock uppstod förvirringen pga trådskaparens korspostning. Nu flyttar vi den aktiva tråden till Avancerat där den hör hemma.

Göran
Moderator


mats757 skrev:
Var det någonting som verkligen skulle ligga under avancerat så var det den här tråden!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

926 Inlägg
11 mars 2011
#5
OpelAscona skrev:
mats757 skrev:
Va fan har setat och skrivit i den tråden som låg under avancerat, men nu har någon tagit bort den under tiden jag skrev. bara att börja skriva igen................

Var det någonting som verkligen skulle ligga under avancerat så var det den här tråden!

Ja, det var inte bra.
Börja med att kasta plåtarna, det blir inte tillräckligt exakt. Du kan aldrig få dom tillräckligt exakt från gång till gång. Fungerar inte tillräckligt säkert.

Ett gammalt motorhantverk är att skava in lager.
Lägg i kammen i toppen, utan ventiler,
Måla ett överfall med tusch på insidan
Lägg försiktigt på överfallett där det ska sitta.
Vrid försiktigt kammen.
Läs av vart kammen har nött bort färgen.
Ska nu bort dör kammen har nött.
Repetera tills all tusch är kvar, trots att du snurrar kammen.
Är du riktigt flink i fräsmaskinen så kan du arborra bort dom första 15/100 mm och skav bort det sista.
När du är klar ska du kolla med plastigage och mäta upp ca 2-3/100 mm spel mellan kam och överfall.
Nu när det bara att repetera på dom överfallen som är kvar.
Se till att placeringen av överfallen blir rätt! Viktigt

Mats

Det där me tusch va en klassisk ide ja glömde bort! bra du sa det!
men ja kan inte tro att plåtarna bör kastas, jag har kirurgist skapat de underverken, och man pressar dom ju inte direkt plattare när man drar om och om igen? eller?  momentet ska väl ligga runt 2kilo kan ja väl tro och det är ju inte så farligt för plåten.

farsan kom just å påminde mej om att vi har en liten honare, de kan ju bli perfekt när man ska ta ur hålen ett par hundradelar, mätade mej till att de va ca 5-7 hundradelar för tight, och du tror på ca 2-3 hundradelars spel?
tackar för svaret! smile

Honar du hålet så finns risken att kammaxellinjen inte blir fullständigt rak. Det är inte många 1/100 att vingla på, Skavet du bara överfallen så kommer linjen att bli lika rak som förut
Lyckas du få fast plåtarna så att dom aldrig lossnar igen från överfallen, så kanske det går. Men varje enskild plåt kommer att göra ett "Fotavtryck" i toppen, vilket kan motsvara 1-2/100mm blir det där olika från gång till gång är det stor risk att det skär när du drar åt kammen. Kan mycket väl hända redan första gången du monterar kammen.
Kom ihåg att dra exakt moment varje gång när du provar frigången. Till och med gjutgärnsgrejer ändrar sig ändrar sig flera hundradelar beroende på hur hår man drar åt. typ vevstakar och ramlager. Kamöverfallen är ännu kännsligare.

Så jag tror inte på plåtarna!

Mats

124 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#6
mats757 skrev:
OpelAscona skrev:
mats757 skrev:
Va fan har setat och skrivit i den tråden som låg under avancerat, men nu har någon tagit bort den under tiden jag skrev. bara att börja skriva igen................

Var det någonting som verkligen skulle ligga under avancerat så var det den här tråden!

Ja, det var inte bra.
Börja med att kasta plåtarna, det blir inte tillräckligt exakt. Du kan aldrig få dom tillräckligt exakt från gång till gång. Fungerar inte tillräckligt säkert.

Ett gammalt motorhantverk är att skava in lager.
Lägg i kammen i toppen, utan ventiler,
Måla ett överfall med tusch på insidan
Lägg försiktigt på överfallett där det ska sitta.
Vrid försiktigt kammen.
Läs av vart kammen har nött bort färgen.
Ska nu bort dör kammen har nött.
Repetera tills all tusch är kvar, trots att du snurrar kammen.
Är du riktigt flink i fräsmaskinen så kan du arborra bort dom första 15/100 mm och skav bort det sista.
När du är klar ska du kolla med plastigage och mäta upp ca 2-3/100 mm spel mellan kam och överfall.
Nu när det bara att repetera på dom överfallen som är kvar.
Se till att placeringen av överfallen blir rätt! Viktigt

Mats

Det där me tusch va en klassisk ide ja glömde bort! bra du sa det!
men ja kan inte tro att plåtarna bör kastas, jag har kirurgist skapat de underverken, och man pressar dom ju inte direkt plattare när man drar om och om igen? eller?  momentet ska väl ligga runt 2kilo kan ja väl tro och det är ju inte så farligt för plåten.

farsan kom just å påminde mej om att vi har en liten honare, de kan ju bli perfekt när man ska ta ur hålen ett par hundradelar, mätade mej till att de va ca 5-7 hundradelar för tight, och du tror på ca 2-3 hundradelars spel?
tackar för svaret! smile

Honar du hålet så finns risken att kammaxellinjen inte blir fullständigt rak. Det är inte många 1/100 att vingla på, Skavet du bara överfallen så kommer linjen att bli lika rak som förut
Lyckas du få fast plåtarna så att dom aldrig lossnar igen från överfallen, så kanske det går. Men varje enskild plåt kommer att göra ett "Fotavtryck" i toppen, vilket kan motsvara 1-2/100mm blir det där olika från gång till gång är det stor risk att det skär när du drar åt kammen. Kan mycket väl hända redan första gången du monterar kammen.
Kom ihåg att dra exakt moment varje gång när du provar frigången. Till och med gjutgärnsgrejer ändrar sig ändrar sig flera hundradelar beroende på hur hår man drar åt. typ vevstakar och ramlager. Kamöverfallen är ännu kännsligare.

Så jag tror inte på plåtarna!

Mats

haha du hatar mina plåtar! :p  nämen dom är exakt skurna efter överfallen, men 0,5mm  in från kamsidan, annars vet ja inte va man ska göra? annars måste de ju bara bli en ny topp, och de orkar ja fan inte, de borde gå få till. jo är noga med momenten när ja passar dit kammen, drar ca 2 kilo.

Ja gillar att tillverka mina egna delar till bilar :)


Sök