Motodyner skrev:
Hehe har koll på det där har ägt många cayennes från både Irak, serbien, italien, sverige mm och kollat upp den med porsche centers dataregister, litauisk såld bil och servad när den ska. Fått chassinumret mailat/fotat och mailat till mig från säljaren.
Inte för att skrämma upp dig, för det är ju mycket möjligt att den bilen är helt schysst. Bor ju vanliga människor i precis alla länder.
Däremot så förfalskas chassinummer och ja, allt möjligt. Enda gången jag köpt en helt ny bil var när jag bodde i centralamerika. Maken till skruvade och fulfixade bilar hade jag aldrig sett, så där avstod jag begagnatmarknaden.
Köpa bil i Usa. Jag hade nog åkt dit själv och letat. Har köpt bil i Usa och det funkar väl ungefär som här. Exporterade den till Sverige via Costa Rica, så jag vet tyvärr inte riktigt hur det funka i Usa med själva exporten. Jag körde bara över gränsen till Mexico och vidare söderut.
Köper själv ingen bil utan att se på den, men det är ju en personlig åsikt.
Kan vara bra att ha kontakt med någon shipping agency, som fixar alla papper åt dig, även om det nog inte är överdrivet svårt om du är på plats.
Vid import till Sverige så betalar du moms och tullavgift på köpesumman+transport.
Det är enkelt när du har den i Sverige, delvis för att man fattar vart man skall.
Kolla minst bilen i Carfax, man kan hitta en del nyttigt där.
Dessutom, om det är riktigt dyra bilar vi pratar om, så kan det vara värt att tänka på att momsen inte är 25% i alla EU-länder.