3380
Sök

Importråd: Ferrari från USA via EBAY

1 199 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#1
Under lite slösurfande på ebay såg jag ju att man faktiskt kan få en supersportbil för nästan inga pengar alls. Kärade väl ner mig en en Ferrari från mitten av 80-talet för ca 30 000USD. Vilket omräknat i kronor inte blir speciellet mycket, utan nämligen strax under 200 000SEK. Bilen såg verkligen fin ut på bilderna och hade inte gått mer än 11K miles. Nyligen genomgången grundligt av auktoriserad verkstad.

Kostar väl en 40 000kr att få hem bilen tll Sverige antar jag, samlarvärde har den garanterat, då det är en specialutgåva av just denna modell.


Är det verkligen möjligt att få en riktigt fin Ferrari för ca 240 000kr? Vad bör man tänka på vid bilköp via Ebay, är det någon här som gjort ett sådant köp tidigare?


335 Inlägg
11 mars 2011
#2
glöm nu inte svensk moms och tull också..  den rent ekonomiska biten..  sen är de ju allt annat också..

men kika med något importföretag, dom kan säker hjälpa dig mot en slant..


KHRacing
11 mars 2011
#3
kostar under 10k för en container från Japan o hit,,, så det borde inte kosta mera från USA ?

335 Inlägg
12 mars 2011
#4
minst 30k för container från USA...


Saabifierad
2 031 Inlägg
12 mars 2011
#5
Tänk på ärligheten. Vi säger att bilen har en skuren motor och säljaren skriver att motorn fungerar utmärkt. Då har du tagit hem en bil för 240.000 kronor som inte fungerar och fixa en ny motor är troligtvis knepigt, det enda du kan göra är att ge säljaren ett negativt omdömme. Alla är inte ärliga på ebay.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

120 Inlägg
12 mars 2011
#6
Jag satt faktiskt i samma tankar just i veckan ang. en Ferrari 550 Maranello som jag hittade på autotrader.com för 50000 dollar.
Men sen pratade jag med en kollega på jobbet och han var osäker på om momsen man ska betala är på bilens inköpspris eller på bilens pris när den såldes ny? Han hade hört om nån som tog en bil från england till cypern och råkade ut för det så hur ligger det till nån som vet??? isåfall är det ju ofantliga momssummor vi pratar om ang. Ferrarin, mer än inköpspriset så det kan väl inte stämma??
Det som kan kosta oxå är ju om den behövet konverteras på nåt sätt här i sverige, ferrari är ju ferrari.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
Forummoderator
18 044 Inlägg
12 mars 2011
#8
Ring Tullen! De är mycket hjälpsamma och hjälpt mig ofta med import av diverse konstiga grejer... Sen hade jag nog satt mig på ett plan för att kolla in bilen! Den KAN ju vara skrot!!!

Ring nåt större shippingföretag och hör vad de ska ha för transport!

Du ska ha shippingterms FOB (Free OnBoard) Dvs säljaren kör ner bilen till hamnen. Du står för försäkring av bilen efter det. Inte gratis!!!

Avgifter/skatter och annat strul beror på vilken Stat du fraktar från. Ring Tullen!!!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

120 Inlägg
12 mars 2011
#9
jaja först ska jag hämta hem en cayenne från Litauen big_smile

Forummoderator
18 044 Inlägg
12 mars 2011
#10
Motodyner skrev:
jaja först ska jag hämta hem en cayenne från Litauen big_smile

Lycka till! Avundsjuk på det!!! Risken att den redan har en svensk nummerplåt i registret är väl lite väl stor? Du tittar väl på en "S"?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

120 Inlägg
12 mars 2011
#11
Hehe har koll på det där har ägt många cayennes från både Irak, serbien, italien, sverige mm och kollat upp den med porsche centers dataregister, litauisk såld bil och servad när den ska. Fått chassinumret mailat/fotat och mailat till mig från säljaren. smile

120 Inlägg
12 mars 2011
#12
Turbo...

678 Inlägg
12 mars 2011
#13
Motodyner skrev:
Hehe har koll på det där har ägt många cayennes från både Irak, serbien, italien, sverige mm och kollat upp den med porsche centers dataregister, litauisk såld bil och servad när den ska. Fått chassinumret mailat/fotat och mailat till mig från säljaren. smile

Hur mkt sparar man att köpa bil från dom länderna?

Forummoderator
18 044 Inlägg
12 mars 2011
#14
Motodyner skrev:
Turbo...

Jaha... Avundsjukan tittar fram fast min 300C drar ju inget eftersom det inte är någon motor i den, 6:a  (under 1.0 l/mil) och folk vrider nacken ur sig efter den. Men en SRT-8 hade ju varit kul...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

223 Inlägg
12 mars 2011
#15
Motodyner skrev:
Hehe har koll på det där har ägt många cayennes från både Irak, serbien, italien, sverige mm och kollat upp den med porsche centers dataregister, litauisk såld bil och servad när den ska. Fått chassinumret mailat/fotat och mailat till mig från säljaren. smile

Inte för att skrämma upp dig, för det är ju mycket möjligt att den bilen är helt schysst. Bor ju vanliga människor i precis alla länder.
Däremot så förfalskas chassinummer och ja, allt möjligt. Enda gången jag köpt en helt ny bil var när jag bodde i centralamerika. Maken till skruvade och fulfixade bilar hade jag aldrig sett, så där avstod jag begagnatmarknaden.

Köpa bil i Usa. Jag hade nog åkt dit själv och letat. Har köpt bil i Usa och det funkar väl ungefär som här. Exporterade den till Sverige via Costa Rica, så jag vet tyvärr inte riktigt hur det funka i Usa med själva exporten. Jag körde bara över gränsen till Mexico och vidare söderut.
Köper själv ingen bil utan att se på den, men det är ju en personlig åsikt.
Kan vara bra att ha kontakt med någon shipping agency, som fixar alla papper åt dig, även om det nog inte är överdrivet svårt om du är på plats.
Vid import till Sverige så betalar du moms och tullavgift på köpesumman+transport.
Det är enkelt när du har den i Sverige, delvis för att man fattar vart man skall.

Kolla minst bilen i Carfax, man kan hitta en del nyttigt där.
Dessutom, om det är riktigt dyra bilar vi pratar om, så kan det vara värt att tänka på att momsen inte är 25% i alla EU-länder.
Senast redigerat av slowSwede (12 mars 2011)


4 Inlägg
20 mars 2011
#16
Kolla nordfrakt tex, på deras hemsida går det att göra (eller gick iaf) en överslagsräkning på totalkostnaden.


1 199 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
#17
Har kollat där, och måste säga att det känns faktiskt överkommligt att köpa en Ferrari i staterna just nu. Dock kan man ju undra hur service och renoveringskostnaderna är här i Sverige!


212 Inlägg
25 mars 2011
#18
master_lars skrev:
Har kollat där, och måste säga att det känns faktiskt överkommligt att köpa en Ferrari i staterna just nu. Dock kan man ju undra hur service och renoveringskostnaderna är här i Sverige!

Beror på modell, Farsan hade en 328GTS och den var helt ok i servicekostnader. Har för mig att det var kamremsbyte var 24:e månad eller 6 tusen mil.
Kostade dock bara runt 6000:- att göra bytet, mao billigt.

Många Ferrari-modeller måste du lyfta motorn för ett kamremsbyte = dyrt.


4 Inlägg
3 april 2011
#19
Måste man fråga har man inte råd Lars!


1 199 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
#20
Emil, råd kan man visst ha, men kanske inte vill göra bort sig allt för mycket vid ett sådant köp och därför ber om råd av andras erfarenheter. Så man slipper begå dundermistag själv.



Sök