Om det hänger mellan exakt dessa två bilar med utrustning etc så hade jag alla dagar i veckan valt 9-5an pga vectorpaketet och 2.3 motorn som ger större möjligheter för vässning i framtiden. Plus att det sitter äkta saabmotor från södertälje i 9-5an om det spelar någon roll. Miltalet pekar ju också för 9-5ans fördel.
Hade 9-3an haft lite mer utrustning och större motor så hade jag hellre valt den. 1.8t-motorn är ju egentligen samma motor som resten av 2.0 spisarna, den heter 1.8 bara för att symbolisera den lägre effekten. Ifall du "chippar" den så får du samma effekt som 2.0t så någon maskinell skillnad är det inte mellan de två.
När det gäller 9-5an så ska man lyssna efter rasslande ljud från motorns högra sida (från färdriktningen sett). Kamkedjan kan nämligen rassla. Fast det borde absolut inte vara aktuellt på en vagn som rullat 5700 mil. Fråga ifall vevhusventilationen är uppdaterad till senaste variant. 2003 hade saab fått hyffsad koll på detta och oilsludge drabbar inte 9-5or från 03 och uppåt lika ofta som innan. Även detta borde inte vara så aktuellt på denna vagn som rullat så få mil.
Lycka till!
För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.