2669
Sök

Vad skulle ni välja- Saab 9-3ss 2004 1.8t sportlinear eller saab 9-5 2.3t vector? snabba svar :) Köper bil ikväll

stahre
11 mars 2011
Trådstartare
Hej. Är så i valet och kvalet om vad jag ska köpa för bil. Har två stycken alternativ. En saab 9-5 2.3t vector sedan från 03 med 5700 mil/ en ägare.
Och en saab 9-3 1.8t sportlinear sedan från 2004 med 10 000 mil/ 4 ägare.

Det det hänger på är att jag tycker 9-3 är på gränsen i storlek för mig, blir verkligen på gränsen i förarsätet. Är 194cm lång o väger 100kg. Gillar ju utseenedet mkt mer på 9-3an, och 9-5an har ju sina bekymmer, men den har bättre utrustning.

Va ska man göra? Båda ligger i samma prisläge.

Ps. Ska åka iväg o kolla på båda snart...
Senast redigerat av stahre (11 mars 2011)

1 298 Inlägg
11 mars 2011
Om det hänger mellan exakt dessa två bilar med utrustning etc så hade jag alla dagar i veckan valt 9-5an pga vectorpaketet och 2.3 motorn som ger större möjligheter för vässning i framtiden. Plus att det sitter äkta saabmotor från södertälje i 9-5an om det spelar någon roll. Miltalet pekar ju också för 9-5ans fördel.

Hade 9-3an haft lite mer utrustning och större motor så hade jag hellre valt den. 1.8t-motorn är ju egentligen samma motor som resten av 2.0 spisarna, den heter 1.8 bara för att symbolisera den lägre effekten. Ifall du "chippar" den så får du samma effekt som 2.0t så någon maskinell skillnad är det inte mellan de två.

När det gäller 9-5an så ska man lyssna efter rasslande ljud från motorns högra sida (från färdriktningen sett). Kamkedjan kan nämligen rassla. Fast det borde absolut inte vara aktuellt på en vagn som rullat 5700 mil. Fråga ifall vevhusventilationen är uppdaterad till senaste variant. 2003 hade saab fått hyffsad koll på detta och oilsludge drabbar inte 9-5or från 03 och uppåt lika ofta som innan. Även detta borde inte vara så aktuellt på denna vagn som rullat så få mil.

Lycka till!

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

64 Inlägg
11 mars 2011
Jag hade valt 9-5an. Stabil bil med bra motor.

50 Inlägg
11 mars 2011
Torbo skrev:
Jag hade valt 9-5an. Stabil bil med bra motor.

håller med Torbo 9-5

stahre
11 mars 2011
Trådstartare
Tack! nu har jag vart o köpt den, som jag trodde ser den helt ny ut, framförallt invändigt, lukat typ nytt nästan.
Kändes som om den rullat ut från fabriken precis så tror jag gjort ett bra köp. En äldre gubbe som va ingenjör, känns som om den inte vart speciellt hårt körd.
Tack för alla svar, känns som jag gjorde rätt!

1 298 Inlägg
11 mars 2011
stahre skrev:
Tack! nu har jag vart o köpt den, som jag trodde ser den helt ny ut, framförallt invändigt, lukat typ nytt nästan.
Kändes som om den rullat ut från fabriken precis så tror jag gjort ett bra köp. En äldre gubbe som va ingenjör, känns som om den inte vart speciellt hårt körd.
Tack för alla svar, känns som jag gjorde rätt!

Va kul! smile Lägg upp lite bilder på den!

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
11 mars 2011
Grattis till din nya Saab! big_smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

stahre
11 mars 2011
Trådstartare
Har inga bilder förutom dom som låg på blocket. Lägger dom på min profil så kan ni kika!

stahre
11 mars 2011
Trådstartare
Tackar! nu finns det lite bilder big_smile

...!!!???
257 Inlägg
11 mars 2011
Riktigt snygg!!
Får man fråga hyr mycket du fick ge för den? smile

stahre
11 mars 2011
Trådstartare
Det är hemligt wink lagom tror jag, lite prutmån.

stahre
11 mars 2011
Trådstartare
En sak till bara, under frontspoilern sitter en liten "frontläpp", har en liten liten skada. Undrar om det finns några sådana att köpa? Har googlat men hittar inte speciellt mkt.

8 883 Inlägg
12 mars 2011
stahre skrev:
Har inga bilder förutom dom som låg på blocket. Lägger dom på min profil så kan ni kika!

Tänk på upphovsrätten när du publicerar bilder, har du tagit bilderna själv är det Ok annars får du snält ta bort dom.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

stahre
12 mars 2011
Trådstartare
Har tillstånd från personen som tagit dom att använda dom

Sök