3164
Sök

Volvo 940 LTT bluddrar vid gaspådrag efter chiptrimning

322 Inlägg
12 mars 2011
#21
om de spikar o bilen tokbackar tändningen tror du inte de rycker i bilen om de slutar o tända typ?big_smile

44 Inlägg
12 mars 2011
#22
driftking199 skrev:
om de spikar o bilen tokbackar tändningen tror du inte de rycker i bilen om de slutar o tända typ?big_smile

Det kan fan inte va det för man hör inga tendenser till spikningar alls, utan precis innan laddtrycket ska skjuta på så slår den ifrån precis som insugsslangen skulle suga ihop sig vilket den omöjligt kan göra då jag stadgat upp den... Det kan inte bero på ett dåligt chip? Har även sett att jag har rester av ett Turbo+ paket, eller ah... elen sitter kvar alla vakumslangar är klippta, frågan är om elen som sitter kvar kan ställa till med något?


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
12 mars 2011
#23
fjanteliten skrev:
driftking199 skrev:
om de spikar o bilen tokbackar tändningen tror du inte de rycker i bilen om de slutar o tända typ?big_smile

Det kan fan inte va det för man hör inga tendenser till spikningar alls, utan precis innan laddtrycket ska skjuta på så slår den ifrån precis som insugsslangen skulle suga ihop sig vilket den omöjligt kan göra då jag stadgat upp den... Det kan inte bero på ett dåligt chip? Har även sett att jag har rester av ett Turbo+ paket, eller ah... elen sitter kvar alla vakumslangar är klippta, frågan är om elen som sitter kvar kan ställa till med något?

låter som om bilen inte får bränsle.
det som gör så att bilen slår till när laddtrycket byggs upp och den tappar allt är tryckvakten som "räddar" pumpen ifrån överhettning


44 Inlägg
12 mars 2011
#24
Men jag kan ju köra "lugnt" alltså inte trycka gasen i botten utan köra lite långsammare å låta bilen bygga laddtryck långsamt...? Borde inte pumpen säga ifrån då också eller är den så känslig?


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
12 mars 2011
#25
fjanteliten skrev:
Men jag kan ju köra "lugnt" alltså inte trycka gasen i botten utan köra lite långsammare å låta bilen bygga laddtryck långsamt...? Borde inte pumpen säga ifrån då också eller är den så känslig?

en polare har samma problem som dig fast med en saab 9000.
man kan köra lugnt och ladda 1.4 bar utan att den slår ifrån.
men trycker man plattan vid lägre varv än 3500 slår tryckvakten ifrån redan vid 1 bar
Senast redigerat av mk2_power (12 mars 2011)


44 Inlägg
12 mars 2011
#26
precis samma här... jävla lustigt... känns precis som att chippet är felmappat eller nåt :S


46 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
#27
Skickade tillbaks chipet till han jag beställde ifrån så fick han kolla på det, och det visade sig att det var skadat, så det är nog posten som inte har varit försiktiga!

Fick nytt chip idag, och det funkade utmärkt, nu går den gött som fan med nytt chip + lite extra i ladd! big_smile

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
4 586 Inlägg
25 maj 2014
#29
Har nog samma på min 940 har bytt allt i tändningväg utan att jag fått bilen att gå rent

Inga felkoder hittades

Trodde bilen var orginal men såg att någon hade pillat vid boxen. På chippet stog det 940 bränsle

Kan det även vara chippet här med som strular ?

Laddar inte mer än original


2 452 Inlägg
26 maj 2014
#30
med gul lapp eller vit lapp ,vit lapp så står det säkert volvo 940 o sen under bränsle då kommer det från jocke lundgren,gul lapp o det står i rad 940 bränsle så kommer det från bigfish...är bara öppen luftspärr som är öppen på dem.

döden kommer tillbaka

4 586 Inlägg
26 maj 2014
#31
turbodeath skrev:
med gul lapp eller vit lapp ,vit lapp så står det säkert volvo 940 o sen under bränsle då kommer det från jocke lundgren,gul lapp o det står i rad 940 bränsle så kommer det från bigfish...är bara öppen luftspärr som är öppen på dem.

Det är detta du pratar om. Kan det vara så enkelt att chippet krånglar ?

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24718/24718-b7f388a61226ed5a9b9144677929bdf5.jpg
Senast redigerat av jocke_gronberg (26 maj 2014)


2 452 Inlägg
26 maj 2014
#32
svar ja....det kommer från bigfish det chipet,så ja det krånglar jocke...vet fler här som haft problem med chip från han...

döden kommer tillbaka

4 586 Inlägg
26 maj 2014
#33
turbodeath skrev:
svar ja....det kommer från bigfish det chipet,så ja det krånglar jocke...vet fler här som haft problem med chip från han...

Ska kolla tändningsboxen med. Misstänkte att det var ett sådan chip. Får väl beställt något som är bättre

har inget orginalchip att byta tillbaka till så får köra lungt
Senast redigerat av jocke_gronberg (26 maj 2014)


4 586 Inlägg
5 juni 2014
#34
Bytt chip problemet löst


2 452 Inlägg
5 juni 2014
#35
gott nu går bilen som den skall med....alltid underbart eller vad säger du...?

döden kommer tillbaka

4 586 Inlägg
5 juni 2014
#36
turbodeath skrev:
gott nu går bilen som den skall med....alltid underbart eller vad säger du...?

japp fint. Tog och drog upp lite mer ladd också

Tack turbodeath för chippet big_smile
Senast redigerat av jocke_gronberg (5 juni 2014)


2 452 Inlägg
5 juni 2014
#37
vad tog du upp laddet till nu,då du nu är av med alla ryckningar?

döden kommer tillbaka

4 586 Inlägg
6 juni 2014
#38
turbodeath skrev:
vad tog du upp laddet till nu,då du nu är av med alla ryckningar?

Sitter tryckklocka ifrån en fulltryckare så vet ej vart laddet ligger nu. Ska skaffa mig en mätare och kolla men över 1.0 bar är det garanterat inte

Kanske någon enstaka gång så rycker den men man ska ju aldrig segdra en turbomotor utan växla ner

Kommer montera nytt rotor/fördelarlock då det gamla inte är så fint

vet även att många bilar är känsliga för vilka stift man kör. 850 turbon gick sämre på volvo orginal stift
Senast redigerat av jocke_gronberg (6 juni 2014)


2 452 Inlägg
6 juni 2014
#39
jo tack vet att volvo orginal stiften inte funkar för mig fick köpa dom som kostade lite mer,men dom funkar...för mig.

döden kommer tillbaka

4 586 Inlägg
6 juni 2014
#40
turbodeath skrev:
jo tack vet att volvo orginal stiften inte funkar för mig fick köpa dom som kostade lite mer,men dom funkar...för mig.

vilka stift ska man köra med ?



Sök