2492
Sök

Japsdämpare/ sportdämpare på orginal avgasystem.

614 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
Har en fråga.

Om man skulle montera en sportdämpare på sitt orginala avgasystem.

Anledningen till att jag undrar är för att jag vill bygga om mitt avgasystem lite på min 855a och då hade jag först tänkt mig att ta bort en av ljuddämparna och ersätta denna med en sportdämpare men när jag börja kolla på det så såg jag att det ej var så enkelt eftersom den dämparen som jag i såna fall skulle ta bort sitter snett och då behöver jag skarva om med lite sneskurna rör och så vidare. Absolut inte som är omöjligt men det gör grejen lite jobbigare bara.

Därav min fråga.
Senast redigerat av rybbe (13 mars 2011)

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

653 Inlägg
13 mars 2011
Du måste mena att du ska byta ut den bakre mot en sportdämpare/japs?

Smoke tires not drugs

827 Inlägg
13 mars 2011
köp bara två stycken 90 böjar o ersätt den stora bakre...

du får knappast MER ljud med en extra ljud"DÄMPARE"... rybbsta förfan
Senast redigerat av Andree (13 mars 2011)

614 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
sk8ville skrev:
Du måste mena att du ska byta ut den bakre mot en sportdämpare/japs?

Ja det bästa vore ju antagligen att byta ut den bakre ljuddämparen mot en annan sportdämpare, kanske inte är så krånglit bara när jag kolla på det snabbt så såg jag att den bakre ljuddämparen är fyrkantig, plus att rörena inte går in på samma ställe.

Haha läste mitt inlägg här för igen nu.. vet inte riktigt hur jag tänkte när jag skrev det. Blev nog lite dumt. Hade precis vaknat och hade huvudvärk och bakfylla:D

Men någon som vet ifall det finns några färdiga kitt ifall man skulle ta bort bakre ljuddämparen? eller är det en halvsats som gäller då?

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

614 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
Felplacerad skrev:
Det kommer inte låta roligare/högre med ytterligare en dämpare.

För övrigt vet jag inte hur du skulle få plats med en sportdämpare utöver mittdämpare och slutdämpare ?
Nu vet jag ju inte hur det ser ut på 800 serien, men det låter inte troligt hmm

Nja platsen som funnits i såna fall är att kapa slutröret. efter sista ljuddämparen och sätta dit en sportdämpare efter det.

Men som sagt tänkte inte riktigt när jag skrev detta inlägg så blev lite fel big_smile

614 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Felplacerad skrev:
rybbe skrev:
Felplacerad skrev:
Det kommer inte låta roligare/högre med ytterligare en dämpare.

För övrigt vet jag inte hur du skulle få plats med en sportdämpare utöver mittdämpare och slutdämpare ?
Nu vet jag ju inte hur det ser ut på 800 serien, men det låter inte troligt hmm

Nja platsen som funnits i såna fall är att kapa slutröret. efter sista ljuddämparen och sätta dit en sportdämpare efter det.

Men som sagt tänkte inte riktigt när jag skrev detta inlägg så blev lite fel big_smile

Om du bara tar bort bakre och fortfarande har en gigantisk mittdämpare kommer du inte få ut så mycket ljud i alla fall. Om ekonomin tillåter är det bättre att köpa en komplett halvsats och sedan ta bort mittdämparen på den. Blir alltid ett renare och finare ljud ju längre bak du har den avgörande dämparen (enligt mina erfarenheter)

Eller bygga om ditt med rördelar. Då ta bort båda dämparna och sätta en sportdämpare bak.

Jo det är klart halvsats är ju naturligtvis ett bättre altenativ.  Problemet är bara att jag hade inte tänkt lägga ner några större pengar på denna bil igentligen big_smile Men sen slutar det ju alltid som det slutar. Har redan investerat i sänkfjädrar och 17" fälgar till han så att inte lägga några pengar på den har jag väl redan brutit big_smile Finns det några bra ställen där man kan shoppa en halvsats typ 2,5 tum kanske?

614 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Felplacerad skrev:
rybbe skrev:
Felplacerad skrev:

Om du bara tar bort bakre och fortfarande har en gigantisk mittdämpare kommer du inte få ut så mycket ljud i alla fall. Om ekonomin tillåter är det bättre att köpa en komplett halvsats och sedan ta bort mittdämparen på den. Blir alltid ett renare och finare ljud ju längre bak du har den avgörande dämparen (enligt mina erfarenheter)

Eller bygga om ditt med rördelar. Då ta bort båda dämparna och sätta en sportdämpare bak.

Jo det är klart halvsats är ju naturligtvis ett bättre altenativ.  Problemet är bara att jag hade inte tänkt lägga ner några större pengar på denna bil igentligen big_smile Men sen slutar det ju alltid som det slutar. Har redan investerat i sänkfjädrar och 17" fälgar till han så att inte lägga några pengar på den har jag väl redan brutit big_smile Finns det några bra ställen där man kan shoppa en halvsats typ 2,5 tum kanske?

Tyvärr blir det gärna "dyrt" när man ger sig på avgassystem. Köp ett öppet luftfilter istället. Så kan du ju fixa avgassystemet när det finns pengar till det. Nu brukar jag inte råda folk till att köra med öppna filter men köp ett torrfilter och se till så att det sitter monterat fast och ordentligt. Är ju ingen jättedyr bil vi pratar om så.       *no offence* självklart.

Haha jo precis tack för dina råd. Grejen är väl igentligen att pengar är inte problemet. drar ut 19 tusen skattat och klart varje månad så så dåligt tjänar jag inte big_smile men volvo köpte jag mer som en bil jag bara skulle köra med inte lägga pengar på:D sen har det ju blivit så att jag kostat på han en del pengar redan. det spårar alltid ur.

A nej precis som du säger avgassystem är tyvärr sällan billigt. Köpte komplett 3" JT system till min 900 T16 förra hösten på speedparts och det gick runt 4000 om jag inte minns fel. Sen var jag ju bara tvungen att montera 3" downpipe med och bara den gick ju på 1200 kr big_smile.

Men aja.. Får se kanske kostar på volvon en halvsats ifall big_smile får se vad jag kan hitta. Ska slänga på han ett insats sportfilter ochså tänkte jag. Kanske var det du mena?
Ska ju byta det förbannade övre motorfästet på den idag. Det är väl som tur var inte så jätte dyrt.

614 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Felplacerad skrev:
rybbe skrev:
Felplacerad skrev:

Tyvärr blir det gärna "dyrt" när man ger sig på avgassystem. Köp ett öppet luftfilter istället. Så kan du ju fixa avgassystemet när det finns pengar till det. Nu brukar jag inte råda folk till att köra med öppna filter men köp ett torrfilter och se till så att det sitter monterat fast och ordentligt. Är ju ingen jättedyr bil vi pratar om så.       *no offence* självklart.

Haha jo precis tack för dina råd. Grejen är väl igentligen att pengar är inte problemet. drar ut 19 tusen skattat och klart varje månad så så dåligt tjänar jag inte big_smile men volvo köpte jag mer som en bil jag bara skulle köra med inte lägga pengar på:D sen har det ju blivit så att jag kostat på han en del pengar redan. det spårar alltid ur.

A nej precis som du säger avgassystem är tyvärr sällan billigt. Köpte komplett 3" JT system till min 900 T16 förra hösten på speedparts och det gick runt 4000 om jag inte minns fel. Sen var jag ju bara tvungen att montera 3" downpipe med och bara den gick ju på 1200 kr big_smile.

Men aja.. Får se kanske kostar på volvon en halvsats ifall big_smile får se vad jag kan hitta. Ska slänga på han ett insats sportfilter ochså tänkte jag. Kanske var det du mena?
Ska ju byta det förbannade övre motorfästet på den idag. Det är väl som tur var inte så jätte dyrt.

Om du bara ska ha den som bruksbil tycker jag du ska låta han vara som han är, haha. Spara pengarna till om något skulle gå sönder på den istället smile Nej jag syftade på öppet filter. Femma utan turbo låter faktiskt riktigt trevligt med öppet filter. Ett sportluftfilter (insatsfilter) ger inte ett högre/trevligare ljud. Men som sagt lägg pengarna på Saaben istället wink

Hahah ja jag vet jag kan hålla med dig att är det bara en bruksbil så ska man låta den vara men som alltid så spårar det där tänkandet ur för mig big_smile

Aja som sagt får se hur jag gör big_smile..
Man vet aldrig hur det går nu den 25 när nästa lön kommer big_smile

124 Inlägg
17 mars 2011
Har du mer krökar ju mer "bryter" du ljudet vid krökarna så du vet.
Ska du bygga ett avgassystem snälla använd inte en stup-ränna eller ventilationsrör som vissa använder...

614 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
Taweri skrev:
Har du mer krökar ju mer "bryter" du ljudet vid krökarna så du vet.
Ska du bygga ett avgassystem snälla använd inte en stup-ränna eller ventilationsrör som vissa använder...

haha nej du det kan jag lova dig.
Är inte en kille som kör en kapad sunkig 740 och lyssnar på eddie meduza lixom big_smile

124 Inlägg
16 januari 2012
Du kan alltid pröva med en konserveringsburk?
Ger dig ca 25-45 hästar beroende på om de är kikärter eller bönor, själv kör jag med en burk Chiliconcarne från Felix, hetar till riktigt ska du se ;D

Team Breehäng
1 623 Inlägg
16 januari 2012
Taweri skrev:
Ger dig ca 25-45 hästar beroende på om de är kikärter eller bönor, själv kör jag med en burk Chiliconcarne från Felix, hetar till riktigt ska du se ;D

Hahaha lollollollol

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

124 Inlägg
18 januari 2012
-BASmannen- skrev:
Taweri skrev:

Hahaha lollollollol

Kul att någon tyckte om min dåliga humor big_smilebig_smile

Evildan
18 januari 2012
Taweri skrev:
-BASmannen- skrev:
Taweri skrev:

Hahaha lollollollol

Kul att någon tyckte om min dåliga humor big_smilebig_smile

En påse Grillchips under huven ger även det några extra Hk?
eller sätter man den tomma påsen uppsprättad framför just grillen för att minska luftgenomströmningen och luftmotståndet?

Sök