3721
Sök

Oljetryckslampan varnar V70

234 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Har en polare som kör V70 där helt plötsligt oljetryckslampan varnade.

Han stannade omedelbart och kollade så det var olja i och allt var i sin ordning.

Han pratade med en bilkunnig som visste att detta kunde bero på ett vanligt fel på just hans v70 från -00 nånstans.

Att det är ett filter som sätter igen och att man kan fixa det genom att slå ur oljan och i med ny olja ihop med nåt sorts medel och köra på tomgång i 15 min. Efter körning 200mil så tappar man ur oljan igen och i med ny så ska det vara fixat.

Tänkte bara kolla om denna personen min polare har snackat med vet vad han snackar om eller om han är ute och cyklar?

Gärna förslag på vad det kan vara och hur man åtgärdar om det är så att personen han snackat med har fel.

Mvh Jonas

Some people just need a high five...
In the face....
With a chair!

8 250 Inlägg
14 mars 2011
Personen din polare pratat med begriper nog inget och vill bara sälja nåt som kommer att leda till ett ras om han följer dem rekommendationerna. Exakt vad det kan bero på är lite svårt, men antingen fel på oljetrycksgivaren, igensatt vevhusventilation eller defekt fjäder i oljepumpen.

Varningar. 36
1 200 Inlägg
14 mars 2011
Brukar inte v70 kunna varna för oljan om oljan är för tunn också?

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

234 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Så ett oljebyte är på sin plats då antar jag. Kan man testa givaren på något sätt?

In the face....
With a chair!

234 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
jag tänkte jag börjar med att köra på tomgång med oljestickan ur och se om det pyser när jag drar ut den eller ryker. kolla efter klegg vid oljestickan och locket med. Jag misstänker att det är v70s klassiska vevhusventilationsproblem.

In the face....
With a chair!

Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
14 mars 2011
Antagligen igensatt vevhusvent eller för tunn olja smile

Tja!

234 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
för tunn olja kan ju visserligen bero på just att vevhusventilationen är igensatt vad jag har förstått? så jag är nog på rätt spår trots allt smile

In the face....
With a chair!

234 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
Jag har nu tittat på bilen och det finns ingenting som tyder på att det skulle vara varken oljan eller vevhusvent. Lampan har nämligen slocknat igen efter att jag vart och grävt lite. Funderar på om jag kommit åt oljetrycksgivaren och att det kan vara den som är problemet?

Vart sitter oljetrycksgivaren och hur kan man testa den? Känns jobbigt att byta den om man inte är säker på att den är knas? Tack för all hjälp hittills!

In the face....
With a chair!

5 Inlägg
20 mars 2011
kolla vevhusventilation. och visst kan du "spola motorn" genom rengöringsmedel + några täta oljebyten. men då ska ju inte lampan lysa när du kör. annars kan de va igensatta kanaler eller dålig pump

4 822 Inlägg
20 mars 2011
oljetrycksgivaren sitter mitt på blocket i jämnhöjd med startmotorn.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
20 mars 2011
Den sitter under insuget.

Såhär ser den ut:
http://i585.photobucket.com/albums/ss296/Dennis_999/IMG_0897.jpg
Här ser du den nere i vänstra hörnet.
http://i585.photobucket.com/albums/ss296/Dennis_999/IMG_0900.jpg

Tja!

234 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
ofan! då var jag ju på rätt kabel! smile jag drog ut kabeln och drog dit den igen ett par gånger sen slocknade lampan. Får se hur det eskalerar. Om det vart täppt så hade ju inte lampan slocknat va?

In the face....
With a chair!

234 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
Han hade lite för mycket olja i med vilket inte kan va bra väl? kan det göra att lampan jävlas?

In the face....
With a chair!

1 758 Inlägg
20 mars 2011
Ett ganska hett tips är ju att faktiskt mäta oljetrycket...

234 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
ehum... lite pinsamt blev det ju nu. Varför kommer den kommentaren som nummer 14? HAHAHA

In the face....
With a chair!

Sök