4304
Sök

Vad får man ge för en E36 m3 3.2L ?

731 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#21
Kmarcus skrev:
Jag har inte läst om någon M3 e36 där motorn rasat. Vanosen kan däremot spöka lite, oftast bara som lite oljud. En utbytes vanos kostar idag ca 4000 vilket inte jag tycker är jättemycket.

Kopplingarna är inga monster så dom brukar inte vara i jättefint skick. Något man bör uppgradera om man byter.

Kör man diffen på fel olja så skär lamellerna ihop. Diffverkan avtar och en renovering kostar ca 2200.

Tycker inte de låter speciellt farligt faktiskt.


Forummoderator
10 576 Inlägg
17 mars 2011
#22
hardrox skrev:
Nu är de bara en tanke men i mina ögon köper man inte en M3a utan bilintresse, och ingår de inte i bilintresset att ta hand om sin pärla?

Hur tar man hand om en M3 då?  Nyvaxad under skynke i garaget eller jaga tider på "ringen"?

Jag har svårt att tro att de billigaste bilarna bara stått nyvaxade under skynket i garaget utan har nog fått sin del av intresse visat vid höga varvtal och rykande däck.

Man märker ju inte att vattenpumpen är kass förens den går sönder, ingenting man byter bara för det är kul, i synnerhet inte på äldre bilar.

Hur som helst så bör man nog vara lite extra uppmärksam vid köp av lite sportigare bilar, i synnerhet om de är billiga

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

731 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#23
torpis skrev:
hardrox skrev:
Nu är de bara en tanke men i mina ögon köper man inte en M3a utan bilintresse, och ingår de inte i bilintresset att ta hand om sin pärla?

Hur tar man hand om en M3 då?  Nyvaxad under skynke i garaget eller jaga tider på "ringen"?

Jag har svårt att tro att de billigaste bilarna bara stått nyvaxade under skynket i garaget utan har nog fått sin del av intresse visat vid höga varvtal och rykande däck.

Man märker ju inte att vattenpumpen är kass förens den går sönder, ingenting man byter bara för det är kul, i synnerhet inte på äldre bilar.

Hur som helst så bör man nog vara lite extra uppmärksam vid köp av lite sportigare bilar, i synnerhet om de är billiga

Har man lite koll på tempmätarn hinner man slå av innan den gått på röda markeringen.

Men jag tror jag är nöjd med svaren i tråden nu smile

Mvh Hardrox


854 Inlägg
17 mars 2011
#24
torpis skrev:
hardrox skrev:
Nu är de bara en tanke men i mina ögon köper man inte en M3a utan bilintresse, och ingår de inte i bilintresset att ta hand om sin pärla?

Hur tar man hand om en M3 då?  Nyvaxad under skynke i garaget eller jaga tider på "ringen"?

Jag har svårt att tro att de billigaste bilarna bara stått nyvaxade under skynket i garaget utan har nog fått sin del av intresse visat vid höga varvtal och rykande däck.

Man märker ju inte att vattenpumpen är kass förens den går sönder, ingenting man byter bara för det är kul, i synnerhet inte på äldre bilar.

Hur som helst så bör man nog vara lite extra uppmärksam vid köp av lite sportigare bilar, i synnerhet om de är billiga

Bilen är i stort sätt byggd för att jaga tider på ringen så ser inte varför den inte skulle klara av att bli behandlad därefter. Visst sliter man på bilen när man pressar den hårt men jag tror inte motorn är den svaga punkten.

Om inte jag minns fel så är det bara BMW med vattenpumpen i plast, eller "skovelhjulet" i plast som gick sönder. Detta har jag för mig satt på vissa/alla m50, därav att de brukar haverera. Är inte så påläst där men någon annan kan säkert fylla i. Jag har som sagt inte hört om några stora problem med s50-motorn.

Tror inte man behöver vara mer uppmärksam vid köp bara för att det är en M3. Motorn och bilen i övrigt är dimensionerad för att kunna lekas med. Men visst, även slitdelar till en M3 tar slut vid hårdkörning så det är nog ingen skillnad där mot andra bilar.

Körde min svarta M3 på bana hela förra året, dryga 21k mil och jag tror inte jag växlade innan 7000 varv någon gång. Var inga problem att hålla på 30 min i sträck i 25-30 grader. Med andra ord tröttnade jag innan bilen. Varför dessa bilar är så populära är just för att de tåls att pressas hårt och är pålitliga även under hårdkörning.


731 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#25
Kmarcus skrev:
torpis skrev:
hardrox skrev:
Nu är de bara en tanke men i mina ögon köper man inte en M3a utan bilintresse, och ingår de inte i bilintresset att ta hand om sin pärla?

Hur tar man hand om en M3 då?  Nyvaxad under skynke i garaget eller jaga tider på "ringen"?

Jag har svårt att tro att de billigaste bilarna bara stått nyvaxade under skynket i garaget utan har nog fått sin del av intresse visat vid höga varvtal och rykande däck.

Man märker ju inte att vattenpumpen är kass förens den går sönder, ingenting man byter bara för det är kul, i synnerhet inte på äldre bilar.

Hur som helst så bör man nog vara lite extra uppmärksam vid köp av lite sportigare bilar, i synnerhet om de är billiga

Bilen är i stort sätt byggd för att jaga tider på ringen så ser inte varför den inte skulle klara av att bli behandlad därefter. Visst sliter man på bilen när man pressar den hårt men jag tror inte motorn är den svaga punkten.

Om inte jag minns fel så är det bara BMW med vattenpumpen i plast, eller "skovelhjulet" i plast som gick sönder. Detta har jag för mig satt på vissa/alla m50, därav att de brukar haverera. Är inte så påläst där men någon annan kan säkert fylla i. Jag har som sagt inte hört om några stora problem med s50-motorn.

Tror inte man behöver vara mer uppmärksam vid köp bara för att det är en M3. Motorn och bilen i övrigt är dimensionerad för att kunna lekas med. Men visst, även slitdelar till en M3 tar slut vid hårdkörning så det är nog ingen skillnad där mot andra bilar.

Körde min svarta M3 på bana hela förra året, dryga 21k mil och jag tror inte jag växlade innan 7000 varv någon gång. Var inga problem att hålla på 30 min i sträck i 25-30 grader. Med andra ord tröttnade jag innan bilen. Varför dessa bilar är så populära är just för att de tåls att pressas hårt och är pålitliga även under hårdkörning.

Misstänkte det.. big_smile

Tack!


///M-Power
1 032 Inlägg
2 maj 2011
#26
En Bmw E36 M3 3.2L kostar mer än 3.0L. Men 3.2:an är väldigt mycket bättre. T.ex. den har 35hk mer, 275km/h i toppfart då 3.0:an bara har 250km/h osv. Som sagt den kostar ju mer, men det är det värt tycker jag smile


Rejsa ?
2 959 Inlägg
2 maj 2011
#27
Noooneeee skrev:
En Bmw E36 M3 3.2L kostar mer än 3.0L. Men 3.2:an är väldigt mycket bättre. T.ex. den har 35hk mer, 275km/h i toppfart då 3.0:an bara har 250km/h osv. Som sagt den kostar ju mer, men det är det värt tycker jag smile

Kan upplysa om att båda är spärrade till 250 Km/h
Prestandamässigt i verkligheten är det ytterst lite som skiljer.

Autotech

21 Inlägg
2 maj 2011
#28
Kan meddela att 3,0an är mer på toppen, 3,2an har mer över hela registret, har dock inte sett papperna, men visst ska man ha en fin M3 så kan man få leta, min chef letade i 6 månader innan han hittade en. den var i utmärkt skick, det är den mmange har här på garaget nu. men visst dom börjar ta slut på marknaden.

21 Inlägg
2 maj 2011
#29
finns en hel del 3,2 or till salu här på garaget, bara att leta och åka och kolla på dom tongue

731 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
#30
Tack för alla svar!
Behåller min bil, beställs turbo prylar nu i veckan så får vi se vart vi hamnar. Men mer än en m3a blir det nog allt!



Sök