3645
Sök

Vw golf2 -89 som ej hoppar igång, FELKODHJÄLP BEHÖVES!!!

70 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#1
Hallå! Skulle brumma iväg med bilen igår, och ja kom cirka 200 meter innan den tvärdog.
Har kollat ikväll och bilen får både soppa och gnista.. så nu står jag med tummen mitt i handen och undrar vad fan kan vara fel?
Bilen har gått felfritt fram tills nu!

Som rubriken lyder, jag får fram felkoden 2-1-2-2 när jag kikade precis.
Bilen startar inte men har gnita, komp och får soppa, dock överflödigt med soppa så den dränker sig själv.
Tar jag då ur kabeln som sitter till förgasaren/insprutet (vilket jag tror är nån sorts choke??) så hoppar bilen igång men dör efter några sekunder pga. dåligt med soppa.
Prövar jag med kabeln i så får den för mycket (stiften är helt genomvåta efter en provstart med kabeln i)

Så idag så drog jag snilleblixten att försöka få fram en felkod, och jag lyckades efter några om och men, men felkoden visar 2-1-2-2, och jag har letat och letat men inte hittat något resultat.

Någon som är kunnig inom detta?




Alla tips och ideer är välkomna!
Senast redigerat av angstrom (22 mars 2011)


2 046 Inlägg
16 mars 2011
#2
kan ju va startmotorn?

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

70 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#3
kannebanne skrev:
kan ju va startmotorn?

vad kan vara fel med den?


2 046 Inlägg
16 mars 2011
#4
nä de kan inte va den för den får gnista och om startmotorn inte funkar så skulle den ju inte fått gnista, min farbror hade en sån golf. likadan motor och hans dog också.. fast de va motorn som hade skurit ( vad jag fick reda på )

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

70 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#5
Hmm.. de låter mindre skoj. Tror verkligen inte att min har skurit dock..


2 046 Inlägg
16 mars 2011
#6
jo jag vet ju inte.. haha, har den rykt eller något på sistonde?

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

70 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#7
Nej nej, den luktade bara bensin som attan när den stannade.


Forummoderator
18 013 Inlägg
16 mars 2011
#8
angstrom skrev:
Hallå! Skulle brumma iväg med bilen igår, och ja kom cirka 200 meter innan den tvärdog.
Har kollat ikväll och bilen får både soppa och gnista.. så nu står jag med tummen mitt i handen och undrar vad fan kan vara fel?
Bilen har gått felfritt fram tills nu!


Alla tips och ideer är välkomna!

Hej! Jag antar att du menar din Golf 1.8 CL -90? Framgår inte av rubrik...
Att den som du säger "tvärdog" så känns det som nån givare spökar? Borde väl finnas en kamaxelgivare?

Mvh
Alex
Senast redigerat av Dieselsmurfen (16 mars 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 046 Inlägg
16 mars 2011
#9
hmm, ingen aning om jag ska va ärlig, eller, har du rensat förgasaren ? kan ju va skit i den ?

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

70 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#10
Dieselsmurfen skrev:
angstrom skrev:
Hallå! Skulle brumma iväg med bilen igår, och ja kom cirka 200 meter innan den tvärdog.
Har kollat ikväll och bilen får både soppa och gnista.. så nu står jag med tummen mitt i handen och undrar vad fan kan vara fel?
Bilen har gått felfritt fram tills nu!


Alla tips och ideer är välkomna!

Hej! Jag antar att du menar din Golf 1.8 CL -90? Framgår inte av rubrik...
Att den som du säger "tvärdog" så känns det som nån givare spökar? Borde väl finnas en kamaxelgivare?

Mvh
Alex

Precis, min röda fara vill inte hoppa igång av okänd anledning.
Kollade snabbt förut och tändningen verkar inte alls stämma..


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
17 mars 2011
#11
årsmodell 90, då är det "förgasarinsprut" monojet om jag inte har fel?

kollat att kamremmen inte gått av? alla slangar sitter där dom ska?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

70 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#12
NITROUS skrev:
årsmodell 90, då är det "förgasarinsprut" monojet om jag inte har fel?

kollat att kamremmen inte gått av? alla slangar sitter där dom ska?

Stämmer bra, såhär ser det ut: (OBS LÅNAD BILD):
https://www1.garaget.org/archive/119/118308/150918/150918-2218799.jpg

Kamremmen är hel & fin, och har kollat alla slangar... Dock verkar som sagt inte tändningen stämma överrens med resten, och hur den nu skall ha justerats så pass mycket under en vanlig körning verkar väldigt konstigt (?)


Forummoderator
18 013 Inlägg
17 mars 2011
#13
Det var värst vilken fin maskin!

Men: Har du tagit en titt under fördelarlocket? Tänkte på rotorn så den sitter och har kontakt...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
17 mars 2011
#14
hur menar du att tändningen inte stämmer?

kollat med stroblampa?

är den helt livlös?

kört med startgas?

luktar den soppa vid startförsök?isf dra ut kontakten till spridaren, ur med stiften och kör några varv på starten.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

70 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#15
Alltså hur fördelarn skickar ut till stiften i samband med hur kolvarna står

kollat med stroblampa? Vad är det?

är den helt livlös? Nej den tänder till emellanåt

kört med startgas? Nej

kopplade ur soppapumpen å tog bort stiften igår och körde runt den, då flåsa den ur sig en del soppa, men inget överdrivet.

Den har kontakt ja, men rotorn ska peka åt ett håll när man måttar in hur kammen står.. och den står helt tvärtom..

Se om du fattar min bild:

http://img6.imagebanana.com/img/jsegxmv4/problem.jpg
Senast redigerat av angstrom (17 mars 2011)


311 Inlägg
17 mars 2011
#16
Kolla så inte kamremmen kuggat över.
Kolla verkstadshandbok eller internet om hur kamremmen och remskivorna/dreven ska vara inställd.
Låter som att den kanske har rappat över...
Kamremmen kan se ganska fin ut även om den kuggat över.


70 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#17
Kamremmen verkar vara väldigt slapp!
Men måste få bort hjulen där fläktremmen sitter, och dom är ju nästan omöjliga att få bort (?)


311 Inlägg
17 mars 2011
#18
Kamremmen ska vara hårt spänd, om den är slapp har den garanterat kuggat över.
Skruvarna kan sitta ganska bra på remskivorna, men tyvärr måste dom bort sad
Om du inte har det, skaffa en instruktion på hur man ställer in kamremmen.
Kolla även kamremspännaren (rullen som spänner upp kamremmen), kan ju vara den som släppt/skurit men i vilket fall som helst måste du kolla hur kamremmen står.


70 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
#19
Har en del att kolla upp i helgen! Återkommer!
Tack för svaren grabbar, håll tummarna för framgång!


70 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
#20
Tatt bort kamremmen och nollställt alla hjul å satt tillbaka den..
Men de verkar som att den dränker sig själv i soppa... några tipps?



Sök