SCHTiCKY skrev:
Okej.
Ja klart, ska kolla upp mycket innan jag gör något bilköp.
Vad är det för andra skillnader på en 2,3 eller 2,0:a? Är det effektmässigt?
Den enda 9-3 som erbjuds med 2,3 är Viggen, 225 hk/342 nm jämfört med Aerons 205/280. Samma turbo i bilarna.
Viggen är ovanlig och dyr, räkna med 20-30k utöver vad en Aero kostar i fint skick för en fin original Viggen utan alltför många mil.
Lägger du dig runt 30k bör du inte titta på Aero heller. En Aero i den prisklassen skulle jag inte ta i med tång
Tro mig, jag letade i två månader innan jag hittade en bra, det finns mycket sönderkört skit där ute.
För 30k gör du rätt i att satsa på en fin rostfri med T5, alltså en 98-vissa 00 med röd tändkassett.
-99 fanns även en "9-3 sport". Det var en vanlig 9-3 utan speciell inredning eller exteriörpaket med en T5-motor med 200 hk. Den dyker inte upp så där jätteofta på Blocket, men är ju lite vassare än den vanliga 185-hästarn. Tyvärr är de som sagt ofta sparsamt utrustade och har inte alltid skinn och kan ha den billigaste varianten av kjolpaket osv.
Mitt tips är att räkna med att spara undan en del pengar utifall reparationer skulle dyka upp. Finns väl inget tråkigare än att lägga alla pengar på en bil som man sedan får ha stå för att man inte har råd att reparera direkt om det skulle bli något.