2972
Sök

Köpråd Saab 9-3 2,0 Turbo. År 2000

18 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
#21
Okej. smile Ja klart, ska kolla upp mycket innan jag gör något bilköp.

Vad är det för andra skillnader på en 2,3 eller 2,0:a? Är det effektmässigt?

680 Inlägg
18 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
#23
demk skrev:
du kan få köpa min är till salu

Hur mycket ska du ha för han?

18 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
#25
demk skrev:
har gått 19600 typ 58 000

Okej, det är tyvärr 30 000 mer än vad jag tänkt lägga på första bil. smile
Men fin var den.

Vad säger besiktningen om dina baklysen btw?

680 Inlägg
18 mars 2011
#26
vet ej har inte de kvar ,,ja en aero för under 30000 blir nog svårt


18 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
#27
demk skrev:
vet ej har inte de kvar ,,ja en aero för under 30000 blir nog svårt

Okej, ja det blir ju det.
Har hittat en, som jag ska iväg och kolla på nu på Söndag.

1 298 Inlägg
18 mars 2011
#28
SCHTiCKY skrev:
Okej. smile Ja klart, ska kolla upp mycket innan jag gör något bilköp.

Vad är det för andra skillnader på en 2,3 eller 2,0:a? Är det effektmässigt?

Ja viggen har ju några hästar extra. Men ger nog mest vrid med lite mer slaglängd kan jag tänka mig. smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
18 mars 2011
#29
Turborasen/ökade kamkedje slitaget på T7orna beror väll TILL STOR DEL på oil sludge. Dvs lågfriktionskolvar/ringar som läcker ut tryck från cylindern till vevhuset och försämrar oljans kvalitet. Har oljebyterna varit täta (1000mil) och annars välservade så BÖR dom hålla som tänkt.

Att köpa en Aero bara för att slippa ett ev turboras är väll lite fel tankesätt. Aero är en mycket fin bil med sköna stolar och häärlig motorkarraktär men dom kostar mer i inköp och ägande (försäkring och ev nån krona på skatten).

Är du så rädd för ras/byte av kamkedja skall du köpa en äldre (T5) som inte gått långt och är välservad.

Har i uppdrag att sälja en vit 9-3 3d 2.0t 154hk (T5) åt min farfar om du är intresserad

Rock'n Roll

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 mars 2011
#30
SCHTiCKY skrev:
Jag snackade med far min idag, och han sa att det är rätt rejält mycket dyrare och äga en Aero eller Viggen.
Stämmer det här?

Verkar ju som om jag kommer behöva fråga varenda 9-3 ägare efter att kolla färgen på sin tänd kassett. wink

Försäkringen. Det är enda skillnaden. Är det som för mig gissar jag på 20% dyrare. Alltså 5000/år för en vanlig 185 hk blir 6000 på en Aero.


Rumpmas
3 860 Inlägg
18 mars 2011
#31
TenZer skrev:
Turborasen/ökade kamkedje slitaget på T7orna beror väll TILL STOR DEL på oil sludge. Dvs lågfriktionskolvar/ringar som läcker ut tryck från cylindern till vevhuset och försämrar oljans kvalitet. Har oljebyterna varit täta (1000mil) och annars välservade så BÖR dom hålla som tänkt.

Att köpa en Aero bara för att slippa ett ev turboras är väll lite fel tankesätt. Aero är en mycket fin bil med sköna stolar och häärlig motorkarraktär men dom kostar mer i inköp och ägande (försäkring och ev nån krona på skatten).

Är du så rädd för ras/byte av kamkedja skall du köpa en äldre (T5) som inte gått långt och är välservad.

Har i uppdrag att sälja en vit 9-3 3d 2.0t 154hk (T5) åt min farfar om du är intresserad

Det är så rätt tänkt det kan bli. STCS är fyllt av otaliga medlemmar som fått byta sina GT17-agg långt före 15k mil, oavsett trim eller ej, lättryckare som fulltryck. 15t-turbon i Aeron är väldigt sällsynt att den går sönder.

Men jag håller med om att turbon inte är det enda man bör titta på för en hållbar bil, mycket mer kan ju gå sönder. Skillnaden mellan välskött och bruksskött kan betyda många dyra reparationer.


Rumpmas
3 860 Inlägg
18 mars 2011
#32
SCHTiCKY skrev:
Okej. smile Ja klart, ska kolla upp mycket innan jag gör något bilköp.

Vad är det för andra skillnader på en 2,3 eller 2,0:a? Är det effektmässigt?

Den enda 9-3 som erbjuds med 2,3 är Viggen, 225 hk/342 nm jämfört med Aerons 205/280. Samma turbo i bilarna.

Viggen är ovanlig och dyr, räkna med 20-30k utöver vad en Aero kostar i fint skick för en fin original Viggen utan alltför många mil.

Lägger du dig runt 30k bör du inte titta på Aero heller. En Aero i den prisklassen skulle jag inte ta i med tång wink
Tro mig, jag letade i två månader innan jag hittade en bra, det finns mycket sönderkört skit där ute.

För 30k gör du rätt i att satsa på en fin rostfri med T5, alltså en 98-vissa 00 med röd tändkassett.

-99 fanns även en "9-3 sport". Det var en vanlig 9-3 utan speciell inredning eller exteriörpaket med en T5-motor med 200 hk. Den dyker inte upp så där jätteofta på Blocket, men är ju lite vassare än den vanliga 185-hästarn. Tyvärr är de som sagt ofta sparsamt utrustade och har inte alltid skinn och kan ha den billigaste varianten av kjolpaket osv.

Mitt tips är att räkna med att spara undan en del pengar utifall reparationer skulle dyka upp. Finns väl inget tråkigare än att lägga alla pengar på en bil som man sedan får ha stå för att man inte har råd att reparera direkt om det skulle bli något.
Senast redigerat av Andromeda (18 mars 2011)


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
18 mars 2011
#33
Sen kommer en viggen alltid att vara en viggen, lite speciell!

jag rekommenderar dig att titta efter 98-99 185hk och 154hk 2000, då alla dessa är den bästa motorn!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

18 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
#34
Okej, tack alla för era tips! Blev en liten lässtund såhär mot morgons-kvisten.

18 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
#35
TenZer skrev:
Turborasen/ökade kamkedje slitaget på T7orna beror väll TILL STOR DEL på oil sludge. Dvs lågfriktionskolvar/ringar som läcker ut tryck från cylindern till vevhuset och försämrar oljans kvalitet. Har oljebyterna varit täta (1000mil) och annars välservade så BÖR dom hålla som tänkt.

Att köpa en Aero bara för att slippa ett ev turboras är väll lite fel tankesätt. Aero är en mycket fin bil med sköna stolar och häärlig motorkarraktär men dom kostar mer i inköp och ägande (försäkring och ev nån krona på skatten).

Är du så rädd för ras/byte av kamkedja skall du köpa en äldre (T5) som inte gått långt och är välservad.

Har i uppdrag att sälja en vit 9-3 3d 2.0t 154hk (T5) åt min farfar om du är intresserad

Kan du pm:a lite info om den och bilder kan skickas kanske?

18 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
#36
Hörni, hur är det med Saab 900 2,0T?
Är det samma problem där?

Den jag är intresserad av är en årsmodell 95:a som är aningen trimmad och stylad.
Sen så har han bland annat en förstärkt växellåda.

Här är länken. http://www.bytbil.com/bilar/saab/900/3v … YAxMAAA__!

Är det något som verkar shady?

Vore extremt tacksam för svar!
MVH

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
20 mars 2011
#37
SCHTiCKY skrev:
Hörni, hur är det med Saab 900 2,0T?
Är det samma problem där?

Den jag är intresserad av är en årsmodell 95:a som är aningen trimmad och stylad.
Sen så har han bland annat en förstärkt växellåda.

Här är länken. http://www.bytbil.com/bilar/saab/900/3v … YAxMAAA__!

Är det något som verkar shady?

Vore extremt tacksam för svar!
MVH

ng900 har precis som 9-3 till tidigt 00 Trionic 5 dvs inte problemen med oil sludge. Men 900an är en sämre bil. Enligt många bilen som aldrig skulle byggts, satsa på en tidig 9-3 om du är rädd för ras eller kanske en med sugmotor eftersom du hakat upp dig på turboras.

29 000 är åt h*lvette för mycket pengar för den där
Senast redigerat av TenZer (20 mars 2011)

Rock'n Roll

18 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
#38
"sugmotor" hur menar du?
Tack för tips för övrigt.
MVH

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
21 mars 2011
#39
SCHTiCKY skrev:
"sugmotor" hur menar du?
Tack för tips för övrigt.
MVH

Sugmotor är en motor utan överladdning, dvs ingen turbo eller kompressor. Jag är inte för att köpa en Saab utan turbo men är du så rädd för ett turboras som du verkar hade jag köpt en utan turbo.

Jag tycker fortfarande du skall köpa en tidigare 9-3 2.0t med trionic 5 (röd tändkassett). Lagom mycket effekt för dig som är ny i trafiken men absolut inte tråkig. Skottsäker motor som du lätt skrämmer upp i 250hk när du tröttnar på att "bara" glida runt med 154, stort, fint, lättstuvat bagage men lite trång på bredden i kupen.

Man skall inte fundera så mycket, gå på känsla och ha med någon med förnuft och kunskap. Hittills har inte jag gjort bort mig med den strategin iaf tongue

Rock'n Roll

18 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
#40
Hehe okej, jo klart att rädd för turboras är jag. Man vill ju aldrig lägga hårt förtjänad kosing på saker som man hade kunnat undvika igenom att gjort ett annat bilval liksom. tongue

Men turbo hade ju varit ett plus då jag har fått låna en kompis 9-3 2,0T ett par gånger och dom drar ju så fint!


Sök