för 5 timmar sedan
Trådstartare
Tjenare.
Har precis lagt på kamremmen för första gången på min nyrenoverade B5234T motor från Volvo 850 utan VVT drev.
Däremot så blev jag inte helt nöjd, tycker att remmen mellan kamaxeldreven är lite slapp... Någon med erfarenhet som vet om detta är normalt? Eller tightar den till sig om man snurrar den ett par varv?
Är det någon som vet eller har Volvos beskrivning på hur man installerar kamremmen för första gången?
Jag gjorde enligt följande:
Kamaxlarna är låsta med verktyg i bakkant, vevaxeln är låst med verktyget som man trycker in i ett hål bak i blocket. Så allt är nollat.
Installerade kamaxeldreven med 2st skruvar var utan att dra åt dom så iprincip kan dreven röra sig en hel del.
Jag drog på remmen, runt vevaxeln -> runt insugsdrevet -> runt avgasdrevet ->runt spännaren -> och sist runt vattenpumpen.
Drog ur sprinten ur hyudraulspännaren (båda dreven fortfarande lösa) knackade försiktigt ett par gånger på remmen mellan kamaxeldreven, och knackade sedan försiktigt ett par gånger på remmen mellan avgasdrev och vattenpumpen, därefter drog jag åt alla skruvar på kamaxeldreven så dom var låsta.
När detta var klart så tyckte jag remmen kändes lite slapp mellan dreven insug och avgas, så vågade inte släppa på kamaxellåsningarna och dra runt motorn...
Nu har jag aldrig inspekterat eller bytt en kamrem på en Volvo 850 tidigare så vet ju inte riktigt om den ska vara tight där uppe mellan dreven eller om det ska finnas liiite slack där?
Sen funderar jag också vad kamdrevs markeringarna är bra för... För det finns ju inte en chans att dom linar upp med "hacken" i kamremskåpan... Även om man ställer det rätt när man börjar så är ju dreven fria att röra sig under dit sättning av remmen liksom? Eller gör jag helt fel?
Eller är det enklaste att bara släppa lite på avgasdrevetsskruvar och manuellt röra den nån millimeter moturs så att remmen tightar till sig mellan dreven?
Tacksam för era tankar kring det hela eller om någon har en officiell instruktion på hur man gör.
Mvh