2475
Sök

Elfel citroen zx

44 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#1
Hej!

fel 1. Jag har en citroen zx där kupefläkten är HELT död alltså inget liv i den överhuvudtaget! Kan det vara en säkring? jag vet nämligen inte vilken säkring som går till vad på bilen eftersom det inte står någonstans?  Kan vara ett relä till kupefläkten, vart sitter det isåfall?

fel 2. Det luktar glycol i bilen när man har värmen på och jag antar alltså att det är värmepaketet som läcker, hur kommer man åt det? delar värmepaketet samma vatten som kylaren till motorn?

fel 3. Vindrutetorkaren fungerar perfekt men spolningen är helt död, alltså pumpen låter inte ens, kan det vara en säkring och vart sitter den isåfall? eller kan det vara ett relä? vart sitter relät isåfall?

Föresten finns det säkringar på fler ställen än de under ratten?

Hoppas på många bra svar!
Senast redigerat av hortel (18 mars 2011)

44 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
#2
Nu har jag dragit kräm direkt till fläkten och då fungerar det perfekt så vad fan kan det vara för fel? har googlat som en idiot efter relä till kupefläkten men hittar inget alls

Forummoderator
18 003 Inlägg
19 mars 2011
#3
hortel skrev:
Hej!

fel 1. Jag har en citroen zx där kupefläkten är HELT död alltså inget liv i den överhuvudtaget! Kan det vara en säkring? jag vet nämligen inte vilken säkring som går till vad på bilen eftersom det inte står någonstans?  Kan vara ett relä till kupefläkten, vart sitter det isåfall?

fel 2. Det luktar glycol i bilen när man har värmen på och jag antar alltså att det är värmepaketet som läcker, hur kommer man åt det? delar värmepaketet samma vatten som kylaren till motorn?

fel 3. Vindrutetorkaren fungerar perfekt men spolningen är helt död, alltså pumpen låter inte ens, kan det vara en säkring och vart sitter den isåfall? eller kan det vara ett relä? vart sitter relät isåfall?

Föresten finns det säkringar på fler ställen än de under ratten?

Hoppas på många bra svar!

1. Fläkten jobbar med motstånd på de olika lägena. När det ger upp brukar den bara gå på fullt. Med tanke på att fransoserna inte alltid gör som alla andra kanske den i ditt fall lägger av helt..?

2. Värmekran, paketet, nån slang... Paketet är för det mesta inte kul att byta men du kan ha tur!

Mvh
Alex

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Elektriker
718 Inlägg
20 mars 2011
#4
Skulle börja med säkringarna ja, helt klart lättast:P
Å haru inte koll så får du slita ut dom en efter en och kolla om dem är hela=) Helst med ett instrument men ska ju gå att se med ögat a.
Förhoppningsvis hittar du en trasig att byta ut, å då kan de ju va bra å skriva upp vilken de va smile
De andra frågorna har ja inge koll på:P Mer än att pumpen å fläkten säkert kan gå på samma.
När det gäller franska bilar ska man va glad om man bara har ett elfel...

Som att kasta vatten i sjön.

44 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
#5
Jag tycker inte bilen känns särskilt komplicerad! känns lika enkel i konstruktionen som exempelvis en mazda 323. Det står bosch på många elsaker iaf!

Jag har kollat alla särkingar osv.

Tvivlare
2 266 Inlägg
21 mars 2011
#6
Är fläktsäkringen hel så hade jag provat att byta motståndet.

Glykoldoften kan vara läckande värmepaket. Vått i bilen? Imma på rutorna?

Spolarpumpen kan mycket väl ha gett upp, vanligt fel på många bilar.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Forummoderator
18 003 Inlägg
21 mars 2011
#7
MantaRobin skrev:
Är fläktsäkringen hel så hade jag provat att byta motståndet.

Sitter det inte en termosäkring på motståndet?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Tvivlare
2 266 Inlägg
21 mars 2011
#8
Dieselsmurfen skrev:
MantaRobin skrev:
Är fläktsäkringen hel så hade jag provat att byta motståndet.

Sitter det inte en termosäkring på motståndet?

vågar inte svara för just den modellen, dom ser vi ju inte så ofta på jobbet längre... roll

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

44 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
#9
Är det någon som vet om den har motstånd någonstans mellan reglage och sladd till fläkten? jag var hos en citroen gubbe som trodde det så dubbelkollar här bara.

Tvivlare
2 266 Inlägg
21 mars 2011
#10
hortel skrev:
Är det någon som vet om den har motstånd någonstans mellan reglage och sladd till fläkten? jag var hos en citroen gubbe som trodde det så dubbelkollar här bara.

mest troligen är det så, ja smile de flesta bilar har det så. Brukar sitta i närheten av fläktmotorn.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

44 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
#11
Alltså det kommer kräm om man mäter men ändå fungerar den inte så jag köpte ett nytt motstånd och det fungerar ändå inte!

Är det någon som vet varför motståndet sitter ''innuti'' fläkten? den sitter bara där utan någon anslutning så den kan ju lika gärna sitta i bagagutrymmet eller varför inte uppe på taket hehe. Börjar bli irriterad på detta nu!

Forummoderator
18 003 Inlägg
30 mars 2011
#12
hortel skrev:
Alltså det kommer kräm om man mäter men ändå fungerar den inte så jag köpte ett nytt motstånd och det fungerar ändå inte!

Är det någon som vet varför motståndet sitter ''innuti'' fläkten? den sitter bara där utan någon anslutning så den kan ju lika gärna sitta i bagagutrymmet eller varför inte uppe på taket hehe. Börjar bli irriterad på detta nu!

Nu refererar jag bara vad jag har hört:
"Termosäkringen sitter på motståndskortet"

Lite mer praktiskt då:
- Har knappen spänning in? Ut?
- Kolla säkring igen! Mät! Kommer spänning fram till Säkring?

Prova på http://www.citroenakuten.com/ annars.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

44 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
#13
Som jag skrev! om jag mäter närmast fläkten så kommer det kräm!

44 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
#14
Sladden som man stoppar in i fläkten får ungefär 2,25 volt. hur mycke ska det komma? för stoppar jag i kablar direkt från batteri i fläkten så kör den ju för fullt!

Forummoderator
18 003 Inlägg
31 mars 2011
#15
Har du provat att ta loss fläktreglaget och koppla förbi det?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

44 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
#16
ne det har jag inte men reglaget borde väl fungera om det är noll kräm vid 0 på reglaget och mer vid exempel nr5?

hur många volt brukar det vara till fläkten? tycker det låter lite med 2,20?


Sök