3747
Sök

Turbokonvertera Volvo 440 GLT?

Chefmekaniker
20 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#1
Är sugen på att turbokonvertera en 440 GLT som jag fått ärva av en släkting, och undrar nu hur svårt det är? Har relativ erfarenhet av motorer..

357 Inlägg
17 mars 2011
#2
Hur seriöst bygge hade du tänkt dig?


Chefmekaniker
20 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#3
Mest som en busbil, absolut ingen besiktning och rätt låg budget!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
17 mars 2011
#4
vad har du för tillgång till kunskap och verktyg? tidigare erfarenheter? krav på hållbarhet?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Med.lem
3 759 Inlägg
17 mars 2011
#5
Du behöver en turbo och lite rör.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Med.lem
3 759 Inlägg
17 mars 2011
#6
Och nån oljeslang om man ska vara petnoga.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Chefmekaniker
20 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#7
NITROUS skrev:
vad har du för tillgång till kunskap och verktyg? tidigare erfarenheter? krav på hållbarhet?

Tillgång till mycket kunskap genom kontakter och mycket verktyg, bland annat TIG och MAG svetsar.. Inga tidigare erfarenheter av turbobyggen och låga krav på hållbarhet!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
17 mars 2011
#8
tja isåfall....

migga ihop ett grenrör, finns svartstålsrör på bla PPF. (440 har väl inte samma grenrör som b230?)

13c turbo från volvoturbo exempelvis

oljerör/slang från valfri hydraulikfirma

vet inte hur stora spridare motorn har, så vet inte hur länge dom hänger med, men ställbar progressiv BTR är ju givet för snikturbo, alt tillskottsspridare.

DP snider man lätt ihop med ex feltemas rörkrökar

IC inte nödvändigt för låga ladd ( 0.3-0,5) men har du ligger så blir det ju inte direkt sämre.

där har du en billig grund iallafall.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

16 Inlägg
17 mars 2011
#9
Dom finns ju som turbo så enklast är väll att plocka grenrör, tryckrör och lite sånna prylar från en sån


Chefmekaniker
20 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#10
A_Johansson skrev:
Dom finns ju som turbo så enklast är väll att plocka grenrör, tryckrör och lite sånna prylar från en sån

Juste, tänkte jag inte änns på! Men säg att jag skulle få tag i en turbo, grenrör och tryckrör från en sådan, hur mycket jobb är det sen att få till allt på bilen?

16 Inlägg
17 mars 2011
#11
Du ska ju ha lite olja till och från turbon.. sen så är det ju bränsle och kanske tändning som ska lösas


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
17 mars 2011
#12
då är nog det enklaste att ta komplett motor samt boxar och flytta över, då är det större chans att det håller också.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Chefmekaniker
20 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#13
fan, kändes ju dyrt att köpa en hel 440 Turbo motor..

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
17 mars 2011
#14
du kommer troligtvis inte billigare undan om du bygger själv.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

16 Inlägg
Chefmekaniker
20 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#16
hmm, vad tror du man får en 440 turbo motor för då? är ju svårt att slänga in en äldre volvo turbomotor i den p.g.a. framhjulsdriften eller?..


Sök