Rquired skrev:
azid skrev:
Rquired skrev:
Varken Saab eller Alfa Romeo är det pålitliga eller ekonomiska alternativet, men den sistnämnda är inte var mans bil i Sverige. Alfa Romeo Spider (=Cabriolet) är definitionen av "Ett snyggt, speciellt utseende" med betoning på det sista. Med 4cyl. 2.0TS både snål och hyfsat ekonomisk, en rolig bil är aldrig det billigaste valet men ok en Alfa kostar ytterligare lite till med bjuder på enorm charm.
http://ii.alatest.com/product/600x400/7 … 6-05-0.jpgAlfa SpiderKolla upp försäkringen som kan bli lite dyrare på en del, sedan håller Alfa lite sämre än medelbilen och kostar mer än medelbilen att äga men det är bra bilar som håller bra mycket bättre än vad svenskar generellt tror.
Och just på grund av att de flesta svenskar tror italienska bilar är skräp så har Alfa Romeo dåligt andrahandsvärde vilket är guld värt för dig som då eventuellt köper en i andra hand. Som sagt inte billigast, inte pålitligast men jag tror du har väldigt svårt att hitta en bil som är roligare, har mer charm eller är lika ovanlig och uppseendeväckande som dessa italienare.
Som ett alternativ svarar jag dock Bmw Z3, skitrolig kvalitétsbil som dock inte är särskilt ovanlig.
Att varken alfa eller Saab skulle vara bra bilar ekonomiskt är nått som du gjärna får förklara ingående. Av min erfarenhet är det inte sant nånstans, men överbevisa mig gjärna.
-Dyra delar
-Dyrt underhåll (Främst Alfa)
-Sämre driftsäkerhet än genomsnittsbilen (Se nedan)
-Tveksam driftsäkerhet (Alfa: Kamremsbrott, Saab: Oilsludge, turbon (2.0t), växellådan.)
-Tveksam kvalité (Båda: Mängder av småfel, Alfa´s gnekande framvagn och ng´s handbroms tex)
-Dåligt, nej inte ens det, till och med uselt andrahandsvärde.
-Hög bränsleförbrukning (Beror på motoralternativ, främst Alfa V6 men Saab Turbo är inte snål när den brukas)
Främst dyra delar i kombination med sämre driftsäkerhet och kvalité än medelbilen är orsaken, men allt ovan bidrar till en bil som är dyrare i drift än det som får anses vara en "vanlig" bil. Att sedan motorstarka Saab och Alfa (I sällskap med de flesta bilar visserligen) i ett attraktivt format som cabriolet ofta är dyra i försäkring gör inte saken bättre.
-Dyra delar? Vad jämnför du med då?
-Dyrt underhåll. Saaben är väldigt billig att serva. Dyraste service ligger runt 6k kronor. Vad kostar den billigaste till bmw?
Alfans problem är väll vevlager och problem med smörjining. Hittar inget om bristande kammremar efter ett snabbt sök på nätet. Det handlar nog mest om missnöjjet om den korta intervallen.
Saab har en erkänt kass turbo (gt17s52) ja men den kan ju avhjälpas med att man köper en aero med en välfylld servicebok. Av dom 4 9-5or jag haft med massa olika mil och årsmodeller så har jag aldrig haft problem med växelådan, har bara hört om folk som haft problem med att få i backen och fasnade växlar i vissa lägen, men dom bilarna afärdar jag som sönderkört skit efter jag sett bilarna som personerna gnäller på. Oilslugde har fler bilar problem med.
Alfan kan jag inte utala mig om men det enda som stör i min uppfattning i Saaben är siden och fästkåporna till backspeglarna som lider av kvaliteproblem
Alfan har dåligt andrahandsvärde ja, Saaben är dock bättre. Man kan se det som att man får väldigt mycke bil för mindre pengar.
V6an drar bensin ja, det gör den vilken bil den än sitter i men 2,0 är väldigt billig även i stadskörning
Att Saab turbo skulle dra en massa bensin håller jag inte med om. En bil på 1680kilo och 185hk med turbo som drar 1,1 i stan och 0,7 lång är inte dyrt i mina ögon
Jag tog 2 exempel på försäkringar.
Det första, en Saab 900 2,3 cab 95a 4980kronor helår helförsäk.
En Saab 900 2,3 coupe 96a 5400kronor helår helfösäk.
Det andra.
Saab 9-3 aero cab 04a 7530 helår helförsäk
Saab 9-3 aero sedan 05a 7617 helår helförsäk
Så nej det stämmer inte att det skulle vara jättedyrt med cab.
Av alfa fanns det inte några cab bilar inom budget tillsalu.