2461
Sök

Vilken bil om ett år till studenten

2 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
#1
Om ca ett år tar jag studenten och jag har under en viss tid sparat till en egen bil och tänker köpa en egen bil till min egna student. Jag har räknat att ihop med mina egna pengar, samt bidrag från nära och kära att jag kommer att ha 70 000kr i slutet och jag tänker redan nu titta på vad är det närmaste jag kan komma till en "dröm"-bil.

Så jag hoppas inom detta år kan jag få hjälp av er att hitta rätt.

Det jag letar efter i en bil är:

Att det är en sedan, cab eller coupé.

Ett snyggt, speciellt utseende.

Låg förbrukning. helst ej över 1 liter i staden.

Billig i försäkring (Helst helförsäkring, sedan halvförsäkring.)

Bra kvalitet, och utifall något går sönder att det ej kostar en förmögenhet.

Och i slutet att det är en bil som man inte ser ofta andra köra.




Är det omöjligt:/ att hitta något som stämmer in på dessa kriterier. Hjälp mig att hitta det närmaste till denna dröm-bil som gör min student till ngt extra.
Senast redigerat av Scubbe (19 mars 2011)

Aldrig nöjd
804 Inlägg
20 mars 2011
#2
Alfa Romeo GTV V6 eller Fiat Coupé stämmer in på alla dina krav (eller, ja, vet inte hur problemfri Alfan är) men ligger långt under budget.

Livet är för kort för att äga Volvo.

876 Inlägg
20 mars 2011
#3
Masquerade skrev:
Alfa Romeo GTV V6 eller Fiat Coupé stämmer in på alla dina krav (eller, ja, vet inte hur problemfri Alfan är) men ligger långt under budget.

Alfa Romeo är ju inte det första man tänker på vad gäller problemfria bilar. Huruvida det stämmer i verkligheten vet jag inte. Och reservdels priserna har jag inte heller koll på men har en känsla av att dem är dyrare än gensomsnittet.

Om jag drar mig till minnes så var det väll något tjall med svenska Alfa generalagenten för nått tag sen så reservdelar kunde vara svårt att få tag i. Har för mig det stod i Auto Motor & Sport i höstas/vintras.


4 150 Inlägg
20 mars 2011
#4
Jag skulle säga en saab 900/9-3 cab.  tycker saab 9-3 är riktigt snygg som cab men det är ju såklart en smaksak. Ett annat alternativ är volvo c70.

Tycker inte cab bilar är speciellt vanliga överhuvudtaget i sverige men c70 lr saab cab kan jag tycka passar in på dina kriterier och bör ligga inom din prisklass.

Försäkringen på dom kan jag inget alls om så det låter jag vara osagt.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 mars 2011
#5
Varken Saab eller Alfa Romeo är det pålitliga eller ekonomiska alternativet, men den sistnämnda är inte var mans bil i Sverige. Alfa Romeo Spider (=Cabriolet) är definitionen av "Ett snyggt, speciellt utseende" med betoning på det sista. Med 4cyl. 2.0TS både snål och hyfsat ekonomisk, en rolig bil är aldrig det billigaste valet men ok en Alfa kostar ytterligare lite till med bjuder på enorm charm.

http://ii.alatest.com/product/600x400/7/f/Alfa-Romeo-Spider-1996-05-0.jpg
Alfa Spider

Kolla upp försäkringen som kan bli lite dyrare på en del, sedan håller Alfa lite sämre än medelbilen och kostar mer än medelbilen att äga men det är bra bilar som håller bra mycket bättre än vad svenskar generellt tror.

Och just på grund av att de flesta svenskar tror italienska bilar är skräp så har Alfa Romeo dåligt andrahandsvärde vilket är guld värt för dig som då eventuellt köper en i andra hand. Som sagt inte billigast, inte pålitligast men jag tror du har väldigt svårt att hitta en bil som är roligare, har mer charm eller är lika ovanlig och uppseendeväckande som dessa italienare. smile

Som ett alternativ svarar jag dock Bmw Z3, skitrolig kvalitétsbil som dock inte är särskilt ovanlig.
Senast redigerat av Rquired (20 mars 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

876 Inlägg
20 mars 2011
#6
med en budgetgräns på en 70.000 så får du knappt en Z3 med lite tur kan du få något annat än den lilla 1,8 som tydligen ska vara riktigt dålig. Akta dig även för automatlådan. Det är den infon pappa har fått nu när han letar efter någon körglad sommarbil.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 mars 2011
#7
lindell90 skrev:
med en budgetgräns på en 70.000 så får du knappt en Z3 med lite tur kan du få något annat än den lilla 1,8 som tydligen ska vara riktigt dålig. Akta dig även för automatlådan. Det är den infon pappa har fått nu när han letar efter någon körglad sommarbil.

Både M43 och drivlinorna har ett mycket gott rykte, sedan kan man tycka vad man vill om det är för lite effekt eller ej (Det är det). Det låter som om någon tittat på TopGear när James May kör en utsliten Z3 köpt för ca 30.000:- genom Irak, han klagar frisk på lådan men det är kanske inte så konstigt i det läget?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
20 mars 2011
#8
Rquired skrev:
Varken Saab eller Alfa Romeo är det pålitliga eller ekonomiska alternativet, men den sistnämnda är inte var mans bil i Sverige. Alfa Romeo Spider (=Cabriolet) är definitionen av "Ett snyggt, speciellt utseende" med betoning på det sista. Med 4cyl. 2.0TS både snål och hyfsat ekonomisk, en rolig bil är aldrig det billigaste valet men ok en Alfa kostar ytterligare lite till med bjuder på enorm charm.

http://ii.alatest.com/product/600x400/7 … 6-05-0.jpg
Alfa Spider

Kolla upp försäkringen som kan bli lite dyrare på en del, sedan håller Alfa lite sämre än medelbilen och kostar mer än medelbilen att äga men det är bra bilar som håller bra mycket bättre än vad svenskar generellt tror.

Och just på grund av att de flesta svenskar tror italienska bilar är skräp så har Alfa Romeo dåligt andrahandsvärde vilket är guld värt för dig som då eventuellt köper en i andra hand. Som sagt inte billigast, inte pålitligast men jag tror du har väldigt svårt att hitta en bil som är roligare, har mer charm eller är lika ovanlig och uppseendeväckande som dessa italienare. smile

Som ett alternativ svarar jag dock Bmw Z3, skitrolig kvalitétsbil som dock inte är särskilt ovanlig.

Att varken alfa eller Saab skulle vara bra  bilar ekonomiskt är nått som du gjärna får förklara ingående. Av min erfarenhet är det inte sant nånstans, men överbevisa mig gjärna.

2slow

4 150 Inlägg
20 mars 2011
#9
Rquired skrev:
Varken Saab eller Alfa Romeo är det pålitliga eller ekonomiska alternativet, men den sistnämnda är inte var mans bil i Sverige. Alfa Romeo Spider (=Cabriolet) är definitionen av "Ett snyggt, speciellt utseende" med betoning på det sista. Med 4cyl. 2.0TS både snål och hyfsat ekonomisk, en rolig bil är aldrig det billigaste valet men ok en Alfa kostar ytterligare lite till med bjuder på enorm charm.

http://ii.alatest.com/product/600x400/7 … 6-05-0.jpg
Alfa Spider

Kolla upp försäkringen som kan bli lite dyrare på en del, sedan håller Alfa lite sämre än medelbilen och kostar mer än medelbilen att äga men det är bra bilar som håller bra mycket bättre än vad svenskar generellt tror.

Och just på grund av att de flesta svenskar tror italienska bilar är skräp så har Alfa Romeo dåligt andrahandsvärde vilket är guld värt för dig som då eventuellt köper en i andra hand. Som sagt inte billigast, inte pålitligast men jag tror du har väldigt svårt att hitta en bil som är roligare, har mer charm eller är lika ovanlig och uppseendeväckande som dessa italienare. smile

Som ett alternativ svarar jag dock Bmw Z3, skitrolig kvalitétsbil som dock inte är särskilt ovanlig.

Vad är vanliga fel på 9-3 cab?

Jag är inte särskillt insatt i dom, har aldrig ägt ngn själv osv men dom borde väll inte vara särskilt mkt mer problem med än standard 9-3?



Något som jag tycker är bra mycket fräckare än alla nya cab bilar är ju en Mg lr triumph. Är nog tyvärr lite sisådär med pålitlighet i dom dock men bra mkt finare än en ny bil. Dom har mera själ imo:)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 mars 2011
#10
azid skrev:
Rquired skrev:
Varken Saab eller Alfa Romeo är det pålitliga eller ekonomiska alternativet, men den sistnämnda är inte var mans bil i Sverige. Alfa Romeo Spider (=Cabriolet) är definitionen av "Ett snyggt, speciellt utseende" med betoning på det sista. Med 4cyl. 2.0TS både snål och hyfsat ekonomisk, en rolig bil är aldrig det billigaste valet men ok en Alfa kostar ytterligare lite till med bjuder på enorm charm.

http://ii.alatest.com/product/600x400/7 … 6-05-0.jpg
Alfa Spider

Kolla upp försäkringen som kan bli lite dyrare på en del, sedan håller Alfa lite sämre än medelbilen och kostar mer än medelbilen att äga men det är bra bilar som håller bra mycket bättre än vad svenskar generellt tror.

Och just på grund av att de flesta svenskar tror italienska bilar är skräp så har Alfa Romeo dåligt andrahandsvärde vilket är guld värt för dig som då eventuellt köper en i andra hand. Som sagt inte billigast, inte pålitligast men jag tror du har väldigt svårt att hitta en bil som är roligare, har mer charm eller är lika ovanlig och uppseendeväckande som dessa italienare. smile

Som ett alternativ svarar jag dock Bmw Z3, skitrolig kvalitétsbil som dock inte är särskilt ovanlig.

Att varken alfa eller Saab skulle vara bra  bilar ekonomiskt är nått som du gjärna får förklara ingående. Av min erfarenhet är det inte sant nånstans, men överbevisa mig gjärna.

-Dyra delar
-Dyrt underhåll (Främst Alfa)
-Sämre driftsäkerhet än genomsnittsbilen (Se nedan)
-Tveksam driftsäkerhet (Alfa: Kamremsbrott, Saab: Oilsludge, turbon (2.0t), växellådan.)
-Tveksam kvalité (Båda: Mängder av småfel, Alfa´s gnekande framvagn och ng´s handbroms tex)
-Dåligt, nej inte ens det, till och med uselt andrahandsvärde.
-Hög bränsleförbrukning (Beror på motoralternativ, främst Alfa V6 men Saab Turbo är inte snål när den brukas)

Främst dyra delar i kombination med sämre driftsäkerhet och kvalité än medelbilen är orsaken, men allt ovan bidrar till en bil som är dyrare i drift än det som får anses vara en "vanlig" bil. Att sedan motorstarka Saab och Alfa (I sällskap med de flesta bilar visserligen) i ett attraktivt format som cabriolet ofta är dyra i försäkring gör inte saken bättre.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

876 Inlägg
20 mars 2011
#11
Rquired skrev:
lindell90 skrev:
med en budgetgräns på en 70.000 så får du knappt en Z3 med lite tur kan du få något annat än den lilla 1,8 som tydligen ska vara riktigt dålig. Akta dig även för automatlådan. Det är den infon pappa har fått nu när han letar efter någon körglad sommarbil.

Både M43 och drivlinorna har ett mycket gott rykte, sedan kan man tycka vad man vill om det är för lite effekt eller ej (Det är det). Det låter som om någon tittat på TopGear när James May kör en utsliten Z3 köpt för ca 30.000:- genom Irak, han klagar frisk på lådan men det är kanske inte så konstigt i det läget?

Om automatlådan har jag hört från flera håll. Bl.a BMW själva som rekommenderar att man väljer en manuell. 1,8:an är vad jag hört ingen pålitlig motor. Det är dock inte fakta som jag har utan bara info som vi fått. Men sen så köper man en BMW roadster så lyssnar jag hellre på en BMW sexa än en fyra wink


Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 mars 2011
#12
lindell90 skrev:
Rquired skrev:
lindell90 skrev:
med en budgetgräns på en 70.000 så får du knappt en Z3 med lite tur kan du få något annat än den lilla 1,8 som tydligen ska vara riktigt dålig. Akta dig även för automatlådan. Det är den infon pappa har fått nu när han letar efter någon körglad sommarbil.

Både M43 och drivlinorna har ett mycket gott rykte, sedan kan man tycka vad man vill om det är för lite effekt eller ej (Det är det). Det låter som om någon tittat på TopGear när James May kör en utsliten Z3 köpt för ca 30.000:- genom Irak, han klagar frisk på lådan men det är kanske inte så konstigt i det läget?

Om automatlådan har jag hört från flera håll. Bl.a BMW själva som rekommenderar att man väljer en manuell. 1,8:an är vad jag hört ingen pålitlig motor. Det är dock inte fakta som jag har utan bara info som vi fått. Men sen så köper man en BMW roadster så lyssnar jag hellre på en BMW sexa än en fyra wink

Jag tvivlar på att Bmw rekommenderar kunder vilken begagnad modell de skall välja, däremot antar jag att du menar att någon som jobbar på Bmw sagt så? M43 har tvärt om ett väldigt bra rykte och detsamma gäller drivlinorna även om en automat i kombination med en svag motor aldrig är någon direkt harmonisk kombination. Det enklaste sättet att hänvisa till detta tycker jag ett citat från Autopower´s begagnatguide är:

"M43 (Rak 4:a - 8 ventiler) 1994 - M43 motorn ersätter M40 motorn och har en kedjedriven kamaxel. M43 motorn är en mycket hållbar konstruktion utan direkta svagheter. Tickande ventiler kan förekomma och orsakas oftast av igensatta hydrauliska ventillyftare, vilket kan indikera på slarv med oljebyten."

Sedan håller jag med fullt ut om att det skall vara en sexa som spelar under huven oavsett om det står Alfa Romeo eller Bmw på huvemblemet. Bmw´s sexor är snåla och uppfyller TS krav, men Alfa´s underbara V6a är tyvärr på tok för törstig för att klara 1L/milen i stan eller knappt ens vid blandad körning. hmm
Senast redigerat av Rquired (20 mars 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

876 Inlägg
20 mars 2011
#13
Rquired skrev:
lindell90 skrev:
Rquired skrev:

Både M43 och drivlinorna har ett mycket gott rykte, sedan kan man tycka vad man vill om det är för lite effekt eller ej (Det är det). Det låter som om någon tittat på TopGear när James May kör en utsliten Z3 köpt för ca 30.000:- genom Irak, han klagar frisk på lådan men det är kanske inte så konstigt i det läget?

Om automatlådan har jag hört från flera håll. Bl.a BMW själva som rekommenderar att man väljer en manuell. 1,8:an är vad jag hört ingen pålitlig motor. Det är dock inte fakta som jag har utan bara info som vi fått. Men sen så köper man en BMW roadster så lyssnar jag hellre på en BMW sexa än en fyra wink

Jag tvivlar på att Bmw rekommenderar kunder vilken begagnad modell de skall välja, däremot antar jag att du menar att någon som jobbar på Bmw sagt så? M43 har tvärt om ett väldigt bra rykte och detsamma gäller drivlinorna även om en automat i kombination med en svag motor aldrig är någon direkt harmonisk kombination. Det enklaste sättet att hänvisa till detta tycker jag ett citat från Autopower´s begagnatguide är:

"M43 (Rak 4:a - 8 ventiler) 1994 - M43 motorn ersätter M40 motorn och har en kedjedriven kamaxel. M43 motorn är en mycket hållbar konstruktion utan direkta svagheter. Tickande ventiler kan förekomma och orsakas oftast av igensatta hydrauliska ventillyftare, vilket kan indikera på slarv med oljebyten."

Sedan håller jag med fullt ut om att det skall vara en sexa som spelar under huven oavsett om det står Alfa Romeo eller Bmw på huvemblemet. Bmw´s sexor är snåla och uppfyller TS krav, men Alfa´s underbara V6a är tyvärr på tok för törstig för att klara 1L/milen i stan eller knappt ens vid blandad körning. hmm

Naturligtvis menar jag en som jobbar på BMW sa det. Kanske delvis för att dem hade en 2.8:a med manuell låda men han sa dock att automataren inte riktigt gör sig i den typen av bil. Vad problemet med den lilla motorn är vet jag inte. Men hur som helst så är 118 hästar i minsta laget på den typen av bil. En stor del av det roliga med en Z3 försvinner då i mitt tycke smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 mars 2011
#14
lindell90 skrev:
Rquired skrev:
lindell90 skrev:

Om automatlådan har jag hört från flera håll. Bl.a BMW själva som rekommenderar att man väljer en manuell. 1,8:an är vad jag hört ingen pålitlig motor. Det är dock inte fakta som jag har utan bara info som vi fått. Men sen så köper man en BMW roadster så lyssnar jag hellre på en BMW sexa än en fyra wink

Jag tvivlar på att Bmw rekommenderar kunder vilken begagnad modell de skall välja, däremot antar jag att du menar att någon som jobbar på Bmw sagt så? M43 har tvärt om ett väldigt bra rykte och detsamma gäller drivlinorna även om en automat i kombination med en svag motor aldrig är någon direkt harmonisk kombination. Det enklaste sättet att hänvisa till detta tycker jag ett citat från Autopower´s begagnatguide är:

"M43 (Rak 4:a - 8 ventiler) 1994 - M43 motorn ersätter M40 motorn och har en kedjedriven kamaxel. M43 motorn är en mycket hållbar konstruktion utan direkta svagheter. Tickande ventiler kan förekomma och orsakas oftast av igensatta hydrauliska ventillyftare, vilket kan indikera på slarv med oljebyten."

Sedan håller jag med fullt ut om att det skall vara en sexa som spelar under huven oavsett om det står Alfa Romeo eller Bmw på huvemblemet. Bmw´s sexor är snåla och uppfyller TS krav, men Alfa´s underbara V6a är tyvärr på tok för törstig för att klara 1L/milen i stan eller knappt ens vid blandad körning. hmm

Naturligtvis menar jag en som jobbar på BMW sa det. Kanske delvis för att dem hade en 2.8:a med manuell låda men han sa dock att automataren inte riktigt gör sig i den typen av bil. Vad problemet med den lilla motorn är vet jag inte. Men hur som helst så är 118 hästar i minsta laget på den typen av bil. En stor del av det roliga med en Z3 försvinner då i mitt tycke smile

Jo jag håller med om att automatlåda och en liten fyra är fel i en liten roadster men menade mer att själva drivlinan har ett gott rykte trots det. Just en motor som 2.8an eller 3L-sexan passar utmärkt i Z3, den kombinationen känns som att skicka iväg en vante med en nyårsraket!

Tänkte dock att en mindre motoriserad Z3 kunde passa ändå, 1.8 är kanske väl tråkig men 1.9 med 140hp är en riktigt pigg maskin. Samma motor som sitter i tex. 318i compact, sägs ge närmre 160hp i verkligheten och har presterat siffror som tyder på detta när den bänkats. smile

Röstar dock fortfarande på en ovanlig Alfa!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

876 Inlägg
20 mars 2011
#15
Rquired skrev:
lindell90 skrev:
Rquired skrev:

Jag tvivlar på att Bmw rekommenderar kunder vilken begagnad modell de skall välja, däremot antar jag att du menar att någon som jobbar på Bmw sagt så? M43 har tvärt om ett väldigt bra rykte och detsamma gäller drivlinorna även om en automat i kombination med en svag motor aldrig är någon direkt harmonisk kombination. Det enklaste sättet att hänvisa till detta tycker jag ett citat från Autopower´s begagnatguide är:

"M43 (Rak 4:a - 8 ventiler) 1994 - M43 motorn ersätter M40 motorn och har en kedjedriven kamaxel. M43 motorn är en mycket hållbar konstruktion utan direkta svagheter. Tickande ventiler kan förekomma och orsakas oftast av igensatta hydrauliska ventillyftare, vilket kan indikera på slarv med oljebyten."

Sedan håller jag med fullt ut om att det skall vara en sexa som spelar under huven oavsett om det står Alfa Romeo eller Bmw på huvemblemet. Bmw´s sexor är snåla och uppfyller TS krav, men Alfa´s underbara V6a är tyvärr på tok för törstig för att klara 1L/milen i stan eller knappt ens vid blandad körning. hmm

Naturligtvis menar jag en som jobbar på BMW sa det. Kanske delvis för att dem hade en 2.8:a med manuell låda men han sa dock att automataren inte riktigt gör sig i den typen av bil. Vad problemet med den lilla motorn är vet jag inte. Men hur som helst så är 118 hästar i minsta laget på den typen av bil. En stor del av det roliga med en Z3 försvinner då i mitt tycke smile

Jo jag håller med om att automatlåda och en liten fyra är fel i en liten roadster men menade mer att själva drivlinan har ett gott rykte trots det. Just en motor som 2.8an eller 3L-sexan passar utmärkt i Z3, den kombinationen känns som att skicka iväg en vante med en nyårsraket!

Tänkte dock att en mindre motoriserad Z3 kunde passa ändå, 1.8 är kanske väl tråkig men 1.9 med 140hp är en riktigt pigg maskin. Samma motor som sitter i tex. 318i compact, sägs ge närmre 160hp i verkligheten och har presterat siffror som tyder på detta när den bänkats. smile

Röstar dock fortfarande på en ovanlig Alfa!

Okey, jag är inte så väldigt hemma på BMW men det vet jag att du är så du har säkert rätt vad gäller ryktet om den drivlinan. Jag ifrågasatte inte så kritiskt när säljaren säger att automatlådan och 1.8 är inte något vidare att ha när dem ändå inte är intressanta.

2.8 är går ju som ett skållat troll och bilen i fråga som provkördes var sänkt och med kraftigare fjäderbensstag så den var kul när den svängde också. Får se om den blir en sådan nu under våren här hemma på uppfarten. Annars blir åker morsans bil iväg till förmån för en 9-3 Aero cab smile


220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
20 mars 2011
#16
Kolla på Camaro 1993-97. Finns både som V6 och V8. En sådan får du nog tag på för ungefär 70k skulle jag tro. Finns en facelift version av den oxå, en sådan med V6a (Lika som den jag har på min sida) får du för ungefär 70k oxå. Dock får du betala mer för en cab av faceliftmodellen.

Såhär ser cabversionen av modellen innan faceliften ut.

http://www.google.se/images?client=fire … mp;bih=586

Visst, under litern i stan kommer du inte men dom e inte så speciellt dyra på soppan ändå, beror ju iofs på hur mkt du gasar men. På landsväg drar min ca. 0.73 när man ligger i ca. 120km/h.
Senast redigerat av _night_stalker_ (20 mars 2011)

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
21 mars 2011
#17
Rquired skrev:
azid skrev:
Rquired skrev:
Varken Saab eller Alfa Romeo är det pålitliga eller ekonomiska alternativet, men den sistnämnda är inte var mans bil i Sverige. Alfa Romeo Spider (=Cabriolet) är definitionen av "Ett snyggt, speciellt utseende" med betoning på det sista. Med 4cyl. 2.0TS både snål och hyfsat ekonomisk, en rolig bil är aldrig det billigaste valet men ok en Alfa kostar ytterligare lite till med bjuder på enorm charm.

http://ii.alatest.com/product/600x400/7 … 6-05-0.jpg
Alfa Spider

Kolla upp försäkringen som kan bli lite dyrare på en del, sedan håller Alfa lite sämre än medelbilen och kostar mer än medelbilen att äga men det är bra bilar som håller bra mycket bättre än vad svenskar generellt tror.

Och just på grund av att de flesta svenskar tror italienska bilar är skräp så har Alfa Romeo dåligt andrahandsvärde vilket är guld värt för dig som då eventuellt köper en i andra hand. Som sagt inte billigast, inte pålitligast men jag tror du har väldigt svårt att hitta en bil som är roligare, har mer charm eller är lika ovanlig och uppseendeväckande som dessa italienare. smile

Som ett alternativ svarar jag dock Bmw Z3, skitrolig kvalitétsbil som dock inte är särskilt ovanlig.

Att varken alfa eller Saab skulle vara bra  bilar ekonomiskt är nått som du gjärna får förklara ingående. Av min erfarenhet är det inte sant nånstans, men överbevisa mig gjärna.

-Dyra delar
-Dyrt underhåll (Främst Alfa)
-Sämre driftsäkerhet än genomsnittsbilen (Se nedan)
-Tveksam driftsäkerhet (Alfa: Kamremsbrott, Saab: Oilsludge, turbon (2.0t), växellådan.)
-Tveksam kvalité (Båda: Mängder av småfel, Alfa´s gnekande framvagn och ng´s handbroms tex)
-Dåligt, nej inte ens det, till och med uselt andrahandsvärde.
-Hög bränsleförbrukning (Beror på motoralternativ, främst Alfa V6 men Saab Turbo är inte snål när den brukas)

Främst dyra delar i kombination med sämre driftsäkerhet och kvalité än medelbilen är orsaken, men allt ovan bidrar till en bil som är dyrare i drift än det som får anses vara en "vanlig" bil. Att sedan motorstarka Saab och Alfa (I sällskap med de flesta bilar visserligen) i ett attraktivt format som cabriolet ofta är dyra i försäkring gör inte saken bättre.

-Dyra delar? Vad jämnför du med då?
-Dyrt underhåll. Saaben är väldigt billig att serva. Dyraste service  ligger runt 6k kronor. Vad kostar den billigaste till bmw?

Alfans problem är väll vevlager och problem med smörjining. Hittar inget om bristande kammremar efter ett snabbt sök på nätet. Det handlar nog mest om missnöjjet om den korta intervallen.
Saab har en erkänt kass turbo (gt17s52) ja men den kan ju avhjälpas med att man köper en aero med en välfylld servicebok. Av dom 4 9-5or jag haft med massa olika mil och årsmodeller så har jag aldrig haft problem med växelådan, har bara hört om folk som haft problem med att få i backen och fasnade växlar i vissa lägen, men dom bilarna afärdar jag som sönderkört skit efter jag sett bilarna som personerna gnäller på. Oilslugde har fler bilar problem med.

Alfan kan jag inte utala mig om men det enda som stör i min uppfattning i Saaben är siden och fästkåporna till backspeglarna som lider av kvaliteproblem

Alfan har dåligt andrahandsvärde ja, Saaben är dock bättre. Man kan se det som att man får väldigt mycke bil för mindre pengar.

V6an drar bensin ja, det gör den vilken bil den än sitter i men 2,0 är väldigt billig även i stadskörning
Att Saab turbo skulle dra en massa bensin håller jag inte med om. En bil på 1680kilo och 185hk med turbo som drar 1,1 i stan och 0,7 lång är inte dyrt i mina ögon


Jag tog 2 exempel på försäkringar.

Det första, en Saab 900 2,3 cab 95a 4980kronor helår helförsäk.
En Saab 900 2,3 coupe 96a 5400kronor helår helfösäk.

Det andra.
Saab 9-3 aero cab 04a 7530 helår helförsäk
Saab 9-3 aero sedan 05a 7617 helår helförsäk

Så nej det stämmer inte  att det skulle vara jättedyrt med cab.

Av alfa fanns det inte några cab bilar inom budget tillsalu.

2slow

796 Inlägg
21 mars 2011
#18
zemet skrev:
Rquired skrev:
Varken Saab eller Alfa Romeo är det pålitliga eller ekonomiska alternativet, men den sistnämnda är inte var mans bil i Sverige. Alfa Romeo Spider (=Cabriolet) är definitionen av "Ett snyggt, speciellt utseende" med betoning på det sista. Med 4cyl. 2.0TS både snål och hyfsat ekonomisk, en rolig bil är aldrig det billigaste valet men ok en Alfa kostar ytterligare lite till med bjuder på enorm charm.

http://ii.alatest.com/product/600x400/7 … 6-05-0.jpg
Alfa Spider

Kolla upp försäkringen som kan bli lite dyrare på en del, sedan håller Alfa lite sämre än medelbilen och kostar mer än medelbilen att äga men det är bra bilar som håller bra mycket bättre än vad svenskar generellt tror.

Och just på grund av att de flesta svenskar tror italienska bilar är skräp så har Alfa Romeo dåligt andrahandsvärde vilket är guld värt för dig som då eventuellt köper en i andra hand. Som sagt inte billigast, inte pålitligast men jag tror du har väldigt svårt att hitta en bil som är roligare, har mer charm eller är lika ovanlig och uppseendeväckande som dessa italienare. smile

Som ett alternativ svarar jag dock Bmw Z3, skitrolig kvalitétsbil som dock inte är särskilt ovanlig.

Vad är vanliga fel på 9-3 cab?

Jag är inte särskillt insatt i dom, har aldrig ägt ngn själv osv men dom borde väll inte vara särskilt mkt mer problem med än standard 9-3?



Något som jag tycker är bra mycket fräckare än alla nya cab bilar är ju en Mg lr triumph. Är nog tyvärr lite sisådär med pålitlighet i dom dock men bra mkt finare än en ny bil. Dom har mera själ imo:)

Det som skiljer sig i min mening är väl att man kan få problem med cab mekanismen! Annars lika smile Jag är riktigt nöjd med min iallafall! Bra och pigg bil smile

Hemma bra, garaget BÄST!

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
21 mars 2011
#19
För att bidra med nått nytt så kan jag väl säga miata.

Den fyller följande krav.

Den ligger under budget så du får pengar över.
Den drar lite soppa(förhållandevis) men strax under litern vid stadskörning.
Den är snygg, det finns en hel del i sverige men jag tycker inte det är en bil man ser hela tiden.
Plus att det är en bra bil, kvalitétsmässigt.
Billig försäkring. Betalar 5600kr om året helförsäkrad, och bilen står på mig(22).

För runt 50-60k får du en fin na(generation 1). Nu gav jag ungefär hälften av vad en fin kostar. Och jag har nog råkat ut för alla standardfel.

Läckande packning vid kamsensor(tog 20 min att fixa), plus läckande packboxar vid veven.
och rost, min var upprostad baktill men lägger du pengar på en fin bil så ska du slippa rosten.

Annars är det inget speciellt med dem som ingen annan bil brukar ha.
Att kabtaket är i fint skick är ett stort plus, för det är tråkigt och dyrt att byta. Som på alla kabbar.
Men visst hittar man en skitfin bil där taket är det enda felet, så kan man ju kanske tänka sig att byta det.

Men i övrigt så hade jag hellre tagit några läckande packboxar än ett takbyte. Det blir garanterat billigare att fixa även om du lämnar den på verkstad.

Annars vet jag inga fler bilar än dem som redan tagits upp av andra.
Senast redigerat av AcesHigh666 (21 mars 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Meldem
917 Inlägg
21 mars 2011
#20
bara min hög av spontana bidrag du kan kolla närmare på:

Toyota Celica GT4
Toyota Celica GT-i
Toyota Supra MK3/MK4
Toyota MR2 Turbo

Nissan 200sx?

Subaru Impreza?

etc etc...

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻


Sök