4643
Sök

Audi GT Coupé, motorbygge (trimning/uppgradering) och chassie renovering.

Tomas
73 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
#1
Hej på er!

Startar upp den här tråden och delar med mig byggbilder och tips/ideér från mitt projekt.
Jag har ägt Audin i lite drygt 10år och kört ett par somrar med den sammanlagt under dessa år.
Den har fått sig en renovering lite sporadiskt under dessa år. Det senaste var en nybyggd vässad motor.

Jag hoppas att en gammal klenod som denna kan väcka lite uppmärksamhet och intresse att följa den här tråden. Kommer att bygga på tråden med nya bilder vartefter jag hinner sortera dom från backup hårddisken. smile

Hur som helst, jag börjar med motorbygget. cool

Motorn som sitter i den här GTn är en 5cyl 10V motorkod KL med mekaniska lyftare.
Iställer för att riva ut originalmotorn så valde jag att jaga tag ien motor med lika motorkod, KL motorerna växer inte på träd.

Här har den nya motorn precis anlänt, den ser inte så mycket ut för världen.smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/4053/1032976_z2mtwz.jpg

Nerplockad av mig och en vän och delarna är synade efter skador.
Kolla gärna i hans bilprojekt. http://www.garaget.org/?car=65697

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4053/1032979_tr6535.jpg

Vevaxel efter 27000mil. smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/4053/1032985_9y74dz.jpg

Rensat motorblock.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/4053/1032987_8zlqlo.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4053/1032990_upwdls.jpg

Oljepumpen var felfri, men se hur den ser ut. Den kommer att glasblästras och donas upp längre
fram iden här tråden.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/4053/1032994_bt4qs0.jpg

Vad ska det här bli.? Topplockspackning i masonite?? Nej, det ska bli ett täckskydd då jag valde att blästra
motorblocket.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/4053/1032998_qbbgdi.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4053/1032999_d4oaz1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4053/1033003_u16trb.jpg

Häpp häpp. blästrat första varvet, jag valde att blästra blocket 1varv, sen fick blocket stå orört 1vecka så den innersta rosten fick chansen att tränga fram. Sen blästrade jag ett varv till.  smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4053/1033006_4l0zs1.jpg

Första färglagret är penslat med Corrostabils oljeresistanta motorfärg.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/4053/1033007_yhiog2.jpg

723 Inlägg
22 mars 2011
#2
Nice, kommer glädjeligen följa detta!!

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

53 Inlägg
22 mars 2011
#3
Faaan va gött!! Har en GT coupe själv och letar efter lite ideer och skojj till den också. Så riktigt tacksam av att du delar med dig av detta roliga projekt. Kommer följas med glädje smile

Mvh
LemborN

Allfixare
1 475 Inlägg
22 mars 2011
#4
Gött Klomark!


Tomas
73 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
#5
Vad kul att det finns intresse att följa den här tråden.
Hoppas jag kan bidra till inspiriation så att fler renoverar sina klenoder. smile

Tomas
73 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
#6
Efter en djupdykning i LaCie Mac hårddisken så hittade jag mer godisbilder.smile

Här är motorblocket målat iflera lager, tog även och böt ut fryspluggarna.
Hening av cylinderloppen kvar att göra innan blocket är klart. tongue
Det fanns inga vändkanter!

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4053/4053-71b1fd986bf6d1c9aaa3ebef751b5c99.jpg

Kontrollerad och målad tryckplatta.
Ett blästrat och målat svänghjul skymtar nere i högra hörnet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4053/4053-a9426cf66e1fcbdcf01f0a12c65822af.jpg

Efter 2-3månaders väntande så kom delarna från Ljusdalsmotor:
http://www.motorrenovering.se/system/vi … HSID=13451
Tony där har slipat vevaxeln, viktat/slipat kolvarna och vevstakarna.
Han har balanserat alltsammans inklusive svänghjul och tryckplatta i Bobweight.
Så nu är hela bottendelen exakt ibalans och nollat.
Inga moment förluster som stjäl effekt här inte.cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4053/4053-f4632988134ac49e3f1f20900b6c7e39.jpg

Som nytt fast bättre ändå.. Sånt gillar man.
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4053/4053-8955da87d425575da034426c15dd7277.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4053/4053-8baf6b90808c9b4703abd07cace46197.jpg

Nollat svänghjul/tryckplatta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4053/4053-fc2f46379c34d152fd85bb72ebe67a16.jpg

Kolvringar är ett måste att byta när man ändå håller på.
Kolven i bakgrunden är dock ifrån en Dragracing bil. http://www.leandersbros.se/
Så den kolven hör inte hemma imin Audi motor. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4053/4053-4fa3ddd46e80964059080a5b4544dc8d.jpg

Ett tag var jag inne på att montera en oljepump ifrån en S2a med 4fingers greppning och större kapacitet.
Men då jag hade vevaxeln ute på fixning så donade jag upp original pumpen istället.

Kontrollerad från skador.

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4053/4053-1325b88c2b906eb979065a1bd1d1be0c.jpg

Glasblästrad och grundad med CA-Primer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4053/4053-4ea82f9b029acbf1a1f94d2c88e065d1.jpg

Målad med hammarlack. Ett riktigt bra skydd som håller länge. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4053/4053-f155971f8f181fc13a53a7ef64414d85.jpg

Allfixare
1 475 Inlägg
23 mars 2011
#7
Kanske skulle ta å lämna S2,an till dig nåt tag=)


Tomas
73 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
#8
Hehe, det tror jag det. Sådana här byggnationer måste man göra själv om man ska
lyckas hålla sig till rimliga prisnivåer. smile

Allfixare
1 475 Inlägg
23 mars 2011
#9
Prisnivåer? Vafan, är inte vi lite kompisar iaf då... wink


Tomas
73 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
#10
Haha, Jo det är ju sant. smile
Tyvärr så har man ju fått en kronisk ledsjukdom nu under senare år.
Så man får ha bilintresset som en lättare hobby nu och dela med sig sina erfarenheter istället.smile

Hela motorbygget landade på runt 30 lite drygt.
Slutade att räkna där. cool
Det sägs att sugtrimning kostar ca: 1000kr/hkr. Men jag tror jag kommer få ut mer änn så.lol

Allfixare
1 475 Inlägg
23 mars 2011
#11
Fan vad tråkigt. Vad jobbar du med nu då?


Tomas
73 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
#12
Inom media.. PM:ade dig en länk alldeles nyss.  smile

Tomas
73 Inlägg
4 juli 2011
Trådstartare
#13
Nu har jag samlat ihop ett gäng bilder att publicera här i tråden. smile

Gammalt skrot som satt i motorn jag renoverade.
Dessa lager och kolvringar har varit med i ca 27000mil. Dessa går rakt ner i skrotlådan utan att passera gå. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4053/4053-f17fcf95f777c84456187fb02ad331e7.jpg

Viktade och balanserade kolvar, arbetet är utfört av proffs.
Jag monterade ihop kolvar/stakar och nya kolvringarna. Det blev som nytt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4053/4053-756bfd77402dd17fd6f14bf07e1c9510.jpg

Lagermontering pågår.
Och nej. det är inte smälltsmör jag penslar på. Det är vanlig motorolja.smile
Stod i valet och kvalet mellan coatade lager eller std. Glyco. Det blev standardlager.
Bottendelarna på Audi 5orna är odödliga, så länge de får olja och kylarvätska.
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4053/4053-b4835e98e6de55918ec2e519a2a9f231.jpg

En uppgradering av sumpsystemet var ett måste. Då orig. sumpen hade fått sig en törn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4053/4053-7d150995f2069da9151799aa8bdc89d2.jpg

Monterad och uppgraderad med oljesumpsgummi och skvalpspärrsvägg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4053/4053-826d40b127327134d2ecc0f75044a101.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4053/4053-3d9b12c582827c51c887b97d975e60cb.jpg

Kolvar och vevaxel på plats. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4053/4053-92a3e75562543be8878d790552f67a08.jpg

Ska se till att göra en ny djupgrävning bland renoveringsbilderna snart nog så ni slipper vänta så länge tills
nästa uppdatering. big_smile

Audi racing
634 Inlägg
4 juli 2011
#14
snyggt denna tråden kommer man följa big_smile

Tomas
73 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
#15
street_racing_90 skrev:
snyggt denna tråden kommer man följa big_smile

Trevligt. smile

1 Inlägg
5 juli 2011
#16
Tycker om personer som ser värdet i gamla fina audisar då ja själv är helt frälst !
Intressant tråd, följer med entusiasm. smile


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
5 juli 2011
#17
En gammal audi 5:a äre ju aldrig fel på!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
398 Inlägg
6 juli 2011
#18
Kul att se att du valde att bygga på en originalmotor då många väljer att ta motorn från en stackars 200:a eller 100 turbo. En GT coupe gör sig bäst med sugmotor, det känns som det börjar bli ont om fina originalbilar men din ser riktigt fin ut. Vårda den väl:)

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

Tomas
73 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#19
Håller med, det är något speciellt med dessa gamla Audisar med 5cyl motorn.
Och javisst, ien GT så ska det sitta en sugmotor. smile

Tomas
73 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#20
Happ!!

Då har man grävt igenom backup hårddisken efter fler fynd. big_smile

Oljepumpen, och bakrevevaxeltätning monterad och tråget åtskruvat med insexskruv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4053/4053-02a06b87e0ef6dbe0ddc8fc219b378a0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4053/4053-064f06dab31227c02ea17f399a2deeed.jpg


Så dags till den största effektuttaget imotorn (Topplocket)
Hade 2st toppar att välja bland.
Det blev den bakre då den aldrig hade varit planad och fanns mer material att ta utav i framtida syften.smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4053/4053-ce1e6938e2d42dc80a4cf67dd02c7e6b.jpg

En bild som jag fick från han som bearbetade topplocket.
Det som är gjort på toppen är: portade kanaler, ökad areor i grytorna.
Fler vinklar på ventilerna, nya ventilstyrningar och slipade ventiler, planadtopp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4053/4053-810181c5b468e4348c9160868435b3d0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4053/4053-f2cc0e9394cfeaf0fafaf23456c073aa.jpg

Här har toppen anlänt.
Den plana ytan för insug/avgas har senare planats och så har det gängats och borrats för några avgaspinnbultar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4053/4053-e9c6032bd07ece1c675a36f00bf5e755.jpg

Här kan man se en skymt av flödes skillnaden mellan en standardtopp och trimmtoppen. cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4053/4053-2664f9748154a137350677a5139c964a.jpg

Blästrad aluminum ser så tråkigt ut så det var bara till att börja maskera inför grundning/lackering.
Tändstiften kommer från en Dragracing bil som har några EM Guld på meritlistan.
De fick agera som schabloner. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4053/4053-5fbb105dc68672648a1c766f39e043cf.jpg

Toppen grundad med 2komp CA Primer. Kanon till aluminum prylar.wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4053/4053-c2f9c40d60eece4d9a9c21c655261c1a.jpg

Sen ladda färgsprutan med 2komp Foliatec bromsoksfärg.
Fyndet, den blanka ventilkåpan köpt från en privatperson i Tyskland fick agera lite modell till topplocket. hehe
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4053/4053-881f288b49e4f04fb66c5b0b474ebd2a.jpg

Nöjd med resultatet. Nu är färgen på toppen mörkare p.ga. värmen som blir när motorn är igång.
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4053/4053-bb8d07af4f45603b00f91eabcd47c860.jpg

Det var allt för denna gången. smile


Sök