5tefan's 9-3 Aero 2,3T Motor renovering

En snabb och rolig bil som inte ska göra bort sig vid en bankörning.
  • 17 Följare
  • 21 990 Visningar
  • Uppdaterades senast 30 april 2013
5tefan
22 mars 2011 · 40 Inlägg

Tjena!

Tänkte jag skulle knacka ihop en liten projekt tråd om min bygge

Då delar ena kolven inte kände för att sitta fast längre utan kände för att umgås med tändstift och ventiler så är det dags för ett lite mer omfatande motorprojekt.

Det är en 9-3 Aero -01 2,0T med B205R T7
Det som är gjort idagens läge är
Slitzade bromskivor (viggen bromsar)
Sänkt 40mm
Öppet filter
TD04 16T Turbo
3" från turbbon
Steg 3 Program vara

https://www1.garaget.org/archive/74/73613/241183/241183-2253238.jpg


Vart sugen på att ta fram skohornet och trycka ner en 2,3 Liters B234 från 9000 för att få lite mer bottenvrid,
Och de som skiljer 2,0L motorerna mot 2,3L är att den har lägre slag annars är motor blocket identiskt.

Hittade en tråd om just detta på http://www.saablink.net/forum/performan … /14013.htm

På arbetsbänken just nu
-------------------------
Block B234
T5 Kolvarna är svarvade från b234 långmotor (Extra oljehål i kolven)
T5 Stakar
Balanskedjan är borta
vevlager är bytta
Honade lopp
T7 Topp från B205R
T7 tryckare
Trollspeed ventilfjädrar
T5 268/9,45 kammar.
Slipade ventiler
T7 packning
T7 Insug
Sinterlamell 6 Puckar

Framtida planer 2011:
-------------
[ ] TD04 #19T Turbo
[ ] Alu IC
[ ] 2" tryckrör
[ ] Insug "kungs kobra"
[ ] 630cc Deka Spridare
[ ] Soppa pump
[ ] Viggen vinnge
[ ] Nätad grill
[ ] Mer puts i lacken
[ ] Steg 5 programvara
[ ] Arb22
[ ] Styrväxelklämma
[ ] Quaife diff

Målet just nu är dock att få ut den på vägen snart igen då jag avskyr att åka kollektivt  :freak:

Efter en lång helg i garaget så är nu motorn ur!

Pelarlyft, priceless!
https://lh6.googleusercontent.com/_pE2UWXHAcSk/TYZ93SCKQ7I/AAAAAAAAYy4/2gD32YjHSFE/s640/IMG_6412.jpg

Liket
https://lh6.googleusercontent.com/_pE2UWXHAcSk/TYZ927YQTlI/AAAAAAAAYyU/IvUCotNn4mU/s640/IMG_6409.jpg

Ena kolven var inte nöjd med livet och sa upp sig!
De var bara pulver kvar av den saknade biten
https://lh5.googleusercontent.com/_pE2UWXHAcSk/TYZ92fCRXfI/AAAAAAAAYyQ/7RCzQbsCiQ0/s640/IMG_6407.jpg

Nya blocket står och väntar på äventyr  :applause:
https://lh3.googleusercontent.com/_pE2UWXHAcSk/TYZ935Ip1EI/AAAAAAAAYyc/h8AY4DX-zqU/s640/IMG_6413.jpg

Ikväll blir det en vända till garaget för att börja få ihop nya motorn och plocka isär toppen för nya ventiltätningar och rengöring.

Over and out!

Saab 9-3 Aero 2,3T "Projekt Black E85" (2001)
pontiacen
22 mars 2011 · 1 080 Inlägg

Vad ska du använda för mjukvara ?, småsugen på samma sak... roll

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
5tefan
22 mars 2011 · 40 Inlägg

Kommer använda T7 som sytrsystem och T7suit över canbus smile

Saab 9-3 Aero 2,3T "Projekt Black E85" (2001)
pontiacen
22 mars 2011 · 1 080 Inlägg

Tufft big_smile

Behöver man inte ändra något för att köra T7 eller ordnas det i styrprogrammet ?

Ursäkta novis-frågor, men är inte alltför insatt wink

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
_Fredrik
23 mars 2011 · 2 788 Inlägg

Spännande med motorbygge! Kommer att bli kanon, lycka till med allt! smile

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
Robin-T
23 mars 2011 · 168 Inlägg

Kommer följas! smile

5tefan
23 mars 2011 · 40 Inlägg

Idag har jag åkte jag till uddevalla en sväng och hämtade lite delar på speedparts för till helgen ska motorn ihop är det tänkt!

Det vart en Sinterlamell istället för en Carbonlamell som det var tänkt först lite sämre körbarhet men håller för mer smile
Sen var de lite smått å gott med div packningar och annat nödvändigt ont!

Sen när man kom ut till garaget och började kolla lite närmare på oljepump och trog sp ser man följande.. hmm
En bit kolv har hälsat på i Oljepump huset
https://lh3.googleusercontent.com/_pE2UWXHAcSk/TYptq3u16dI/AAAAAAAAYzc/gi2Dkst3lK8/s512/IMG_6428.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/_pE2UWXHAcSk/TYptqg46XDI/AAAAAAAAYzY/KRG3X4jqovw/s640/IMG_6427.JPG

Bara att beställa en ny transmitionskåpa, hoppas man får den innan helgen bara roll

Hittade en sovenir i toppen okså i 4ans cylinder, alltså den som är längst bort från den rasade kolven
https://lh4.googleusercontent.com/_pE2UWXHAcSk/TYptrQzcXMI/AAAAAAAAYzg/G0JuKPc7TSY/s576/IMG_6435.JPG
Det har nog studsat runt där inne ganska duktigt!
Toppen skall plockas isär imorgon ivilket fall somhelst tongue

Saab 9-3 Aero 2,3T "Projekt Black E85" (2001)
5tefan
23 mars 2011 · 40 Inlägg

pontiacen skrev:
Tufft big_smile

Behöver man inte ändra något för att köra T7 eller ordnas det i styrprogrammet ?

Ursäkta novis-frågor, men är inte alltför insatt wink

T7 är orginal styrsyrstemet i saab 01 och fram om jag inte missminner mig.
Men Comunityn runtomkring har tagit fram gryma verktyg för att skjutstera programvaran på dessa.

Finns massa information om detta på http://forum.ecuproject.com/

Saab 9-3 Aero 2,3T "Projekt Black E85" (2001)
pontiacen
24 mars 2011 · 1 080 Inlägg

Åhfan, tänkte inte på det, fast jag visste roll

Trodde du skulle köra T7 på en T5-motor...

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
5tefan
8 augusti 2011 · 40 Inlägg

Nä nu var det dags att få liv i tråden igen.

Det har hänt en hel del sedan förra inlägget.

Motorn är nu på plats och fungerar kanon var ganska smärtfritt att få ihop allt igen när man hade alla delar. det har rullat på sedan motorn byttes och det har körts ca 500 mil.
Åkt på lite små saker dock vatenpumpen började läcka då packboxen i pumpen tackade för sig. Sen har jag även åkt på att byta bromsarna bak då cylindern har börjat kärva i ett ok.


Fick dock inbrott i bilen för några månader sedan å då kändes det som att luften gick ur lite men nu är det på G igen.

Nyligen monterat ett nytt tryckrör från do88.se, det är för 9-5an igentligen med passar helt ok även på 9-3an kommer behöva modifiera 90graders siliconslangen något för att få ner röret något då det tar i insidan på huven just nu. Samt att medföljande siloconslangen mellan IC och tryckrör inte passar.

http://www.do88.se/product_thumb.php?img=/images//PP-03B.jpg


Monterat Delerin Bustningar i bakvagninen.
Sitter som en smäck!
Tack till Anders på Specialsvarv.se och Sbuddz smile

http://specialsvarv.se/bilder/Bakvagnsbussningar_till_Saab_9-3.jpg


Har ett par 875cc Simens spridare liggandes å väntar

http://www.efihardware.com/_linkedimages/injector-83-lbhr-GM-Gen4-875cc-Siemens_1540.jpg?cache=20100826145309

Har även beställt en Henko pmup från EXD.
http://www.exd.se/shop/components/com_virtuemart/shop_image/product/Henko_br__nslepu_49b06ad1d2e09.jpg

Blir nog även till att beställa en ny IC snart då stallet ska utökas med ett par hästar till  smile

Senast redigerat av 5tefan (9 augusti 2011)

Saab 9-3 Aero 2,3T "Projekt Black E85" (2001)
5tefan
9 augusti 2011 · 40 Inlägg

Var ute i garaget ikväll och bytte belägg och ett ok som kärvade en aning

En uppsätning tröta bromsbelägg vs nya cool
https://lh3.googleusercontent.com/-6WwtZXXZiP0/TkBURU-RqpI/AAAAAAAAY_w/WzBbj7Kvpds/s800/IMAG0110.jpg

Fick även tummen ur och fixa siliconslangen till tryckröret och plast kåpan, glömde dock ta en bild.

Vi tog iaf av ca 15-18mm på 90graders böjen ner mot spjällhuset, nu passar det som en smäck!

Senast redigerat av 5tefan (9 augusti 2011)

Saab 9-3 Aero 2,3T "Projekt Black E85" (2001)
urban66
9 augusti 2011 · 15 Inlägg

Kul tråd och bilder. Lycka till med renoveringen!

5tefan
4 april 2013 · 40 Inlägg

Okej någonstans på vägen sedan jag senast uppdaterade i denna projekttråd så har det spårat ur big_smile


Henko pump, monterad
https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73613/73613-a9ba3777389d8578879b9a8be81a7a99.jpg
Siemens 875cc High-Z Fuel Injectors
https://www1.garaget.org/archive/74/73613/241183/241183-2495500.jpg

Alu IC från Do88 har monterats
https://lh6.googleusercontent.com/-uDVf8yXsv1Y/ToNOabUdRAI/AAAAAAAAZCg/mK0nr78KT-I/s720/IMAG0078.jpg

Byggde nya fästen för att kunna montera IC "upp och ner" vilket med för att den hamnar längre ner och hamnar mitt i gapet i Aero fronten istället för allvägs upp bakom krockbalken

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73613/73613-7c5201f653f7956bc1b3d0732043529f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73613/73613-52695fcaa0c36dca7a92de46ee228d71.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73613/73613-2d4ae1d4999a3688a33f86416b19cf8e.jpg

Resultat
https://lh6.googleusercontent.com/-rrjyz-I2A_8/ToNQD9H72sI/AAAAAAAAZCw/WlYTT66IEnA/s720/IMAG0081.jpg

Fjäderbenen har renoverats

Växellådan skickades iväg på renovering och en Quaife-diff smög sig ner.
https://www1.garaget.org/archive/74/73613/241183/241183-2656132.jpg
http://forumbilder.se/images/f7201282937AM5e60.jpg
http://forumbilder.se/images/cc201282959AMe0fb.jpg
http://forumbilder.se/images/a9201283054AMe27b.jpg


Dubbelskivig Quartermaster koppling med lättat svänghjul hittade ner också
https://www1.garaget.org/archive/74/73613/241183/241183-2757504.jpg
https://www1.garaget.org/archive/74/73613/241183/241183-2757508.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-XwF65jZptiQ/T7Fqx3Ld8uI/AAAAAAAAa5Q/UjY1Fzu3dnQ/s883/20120514-untitled-8.jpg
https://www1.garaget.org/archive/74/73613/241183/241183-2757512.jpg
https://www1.garaget.org/archive/74/73613/241183/241183-2757491.jpg

Turbon portades till 19T och "kungskobran" monterades

Motorn togs ner och renoverades
https://www1.garaget.org/archive/74/73613/241183/241183-2684948.jpg
https://www1.garaget.org/archive/74/73613/241183/241183-2656105.jpg

Portad T5 topp med trollspeedfjädrar och 268/9,45 Kammar, modiferat T7 insug med T5 fläns för att passa t5 toppen
https://www1.garaget.org/archive/74/73613/241183/241183-2703782.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73613/73613-2a4928bb355b9461b3bb91e70d37ddcc.jpg

Genuinesaab motorfästen
https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73613/73613-7a4adb615339543c31c94d15c27d5d43.jpg

Toplockskåpan renoverades och det står numera POWER istället för BIOPOWER smile
https://www1.garaget.org/archive/74/73613/241183/241183-2736448.jpg

Motorn innnan den åkte i bilen
https://www1.garaget.org/archive/74/73613/241183/241183-2765634.jpg


Delerinbussningar i framvagnen, gjorda av specialsvarv.se
https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73613/73613-44101f73f035138dc8069f1da3f3c53c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73613/73613-dcd0b61fa4c36fc1db1d7364e547080f.jpg
https://www1.garaget.org/archive/74/73613/241183/241183-2736452.jpg

Delerinbussningar till växellänkage gjorda av spescalsvarv.se och Genuinesaabs Shoort shift!
https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73613/73613-a9e667ff6fd331614452c7292deed429.jpg
https://www1.garaget.org/archive/74/73613/241183/241183-2757545.jpg

Förra sommaren körde jag med CarbonTech XP8 bromsbelägg med EBC 288mm slitzade skivor men skivorna sprack.
Denna säsong blir det 308mm släta skivor + stålomspunna bromsslangar. Bromskylning skall byggas så småningom.
https://www1.garaget.org/archive/74/73613/241183/241183-3037908.jpg


Har det spårat ur när man är bundis med butiks chefen och de anställda på adbildelar samt när det står saabkillen på alla mina kvitton?
https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73613/73613-395d475e8d4f25f64feddcd9e35675f4.jpg


Inför säsongen 2013, Besiktning den 30April

Förra sommaren hade jag problem med att växellådan läckte olja vid vänster drivaxel vilket resulterade i att synchuben för 3-4 sprack. så lådan har varit iväg på SPA över vintern. misstänker att läckaged berode på felaktiga Drivaxelsvinklar alt kass drivaxel.
Men växellådan är iaf tillbaka och skall monteras i helgen

Även turbon havirerade så den har plockats isär och lagerhuset är kasst, så ett nytt lagerhus och nya lager ligger och väntar

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73613/73613-f09c4af1d2b463d2489642ce1920fc20.jpg

Isärrplockad turbo,
https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73613/73613-31da360be8a0f77a89e01b0da12d7e3a.jpg

Samt en liten service skall göras innan besiktning också
https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73613/73613-2d54fb5fa2cae1318c9dfc80636419e5.jpg

Nya däck skall monteras.
https://lh6.googleusercontent.com/-SgGmWcS73k4/T55Okpbb5HI/AAAAAAAAaoQ/Txt3Z6NYylM/s831/IMAG0157.jpg

Saab 9-3 Aero 2,3T "Projekt Black E85" (2001)
Astroid
4 april 2013 · 284 Inlägg

Ser bra ut Stefan smile Fortsätt så!

5tefan
5 april 2013 · 40 Inlägg

Vart ute en sväng i garaget ikväll

Tänkte göra klart turbon men det sket sig  sad
Lagerhuset var feltillverkat saknar en klack som håller lagret på plats, mailat säljaren hoppas det löser sig snabbt!

https://lh3.googleusercontent.com/-ZJfx7Fo-j30/UV33qY_diwI/AAAAAAAAcDM/zjPl1qi4s2Q/s731/IMAG0101.jpg
https://lh4.googleusercontent.com/-Q4LvClSrDGk/UV33qUvhlfI/AAAAAAAAcDE/-R9Qo0ZYNvk/s741/IMAG0102.jpg

Växellådan är iaf färdig för att åka på bilen igen!

https://lh3.googleusercontent.com/-AKTzJxhgcEQ/UV33qex851I/AAAAAAAAcDc/G8uWUTektj4/s800/IMAG0098.jpg

Saab 9-3 Aero 2,3T "Projekt Black E85" (2001)
5tefan
8 april 2013 · 40 Inlägg

I helgen åkte lådan på plats. äntligen!
Var ner till Specialsvarv och tillvarkade en distans till bakre motorkudden av en spillbit delerin för att få till lite bättre drivaxelvinklar. Sen vart det en massa skruvande på andra bilar än min egen denna helgen men i eftermidag åker subframen på plats! Vart i kontakt med säljaren av lagerhuset till turbon också så det ska skickas ett nytt.
Så det är snart upstart, att hinna med besiktningen den 30april känns inte helt omöjligt smile

Saab 9-3 Aero 2,3T "Projekt Black E85" (2001)
5tefan
11 april 2013 · 40 Inlägg

I måndags gick svetsmutter i balken vid ena bakre infästnigen till subframen är lös. Omjligt att komma åt och svetsa.

Var tvungen att googla lite på problemet för se hur andra hade löst det, det skulle jag inte ha gjort!

De trådar jag hittade hade de kapat upp golvet! mad

http://www.saabcentral.com/forums/showthread.php?t=173966

Lånar några bilder, bara kände hur orken försvan!

http://i74.photobucket.com/albums/i270/n8bngsjunk/PC290327.jpg
http://i74.photobucket.com/albums/i270/n8bngsjunk/PC290326.jpg

Men efter att ha klurat på det ett par dagar och insett att det är amerikaner och att det måste finnas något bättre sätt att lösa det på!

Så kväll så åkte jag en kompis till garaget
Borrade 2 st 6mm hål ett par mm från skruvhållet och svetsade fast svetsmutern underifrån så satt den där den skulle sen.
Så nu sitter subramen på plats!   ::cool:applause:

Motorhöjningdistans i delerin, de är rejsing de!
https://lh4.googleusercontent.com/-O4GqP7rsFcc/UWchLVf_qsI/AAAAAAAAcGM/uajcjF50494/s727/IMAG0110.jpg

Senast redigerat av 5tefan (11 april 2013)

Saab 9-3 Aero 2,3T "Projekt Black E85" (2001)
5tefan
14 april 2013 · 40 Inlägg

Byggt ihop turbon igen med nya lager, tätningar och monterat den i bilen.
Det är nära nu! smile

Saab 9-3 Aero 2,3T "Projekt Black E85" (2001)
5tefan
15 april 2013 · 40 Inlägg

Liten checklista vad som är kvar att göra innan den 30 april.
Montera kobran
Lacka okhållare
Borra och montera luftfilterbox
Lufta koppling
Montera tryckrör
Gå över alla bultar i subrame, nav och spindelleder
Fixa en klämma på en drivaxeldamask.
Montera krängningshämare bak
Montera bromsslag bak
Byta olja filter, stift och kylarvatten
Fylla på växellådsolja
Justera in växellänkage
Få nya däck påkrängda på fälg
Montera ihop inredningen
Inkörning av bromsar

Senast redigerat av 5tefan (15 april 2013)

Saab 9-3 Aero 2,3T "Projekt Black E85" (2001)
5tefan
19 april 2013 · 40 Inlägg

Så då blev det upstart ikväll, startade på en gång!

Lite meck i bakvagnen kvar, bultarna till krägninghämmaren gick av och bromsslangarna var det inte tal om att byta innan jag jagat reda på gasolbrännaren då det ser ut att sitta fast rätt gött det med!
Däcken ska lämnas in nästa vecka för montering, så det känns som att detta kommer gå vägen för innan nästa helg måste bilen vara klar.
För nästa i vecka vart det en spontan resa till Malta då våren vägrar dyka up, kommer hem på måndag och besiktning på tisdag. cool


Bonusbild på en tröt bromsskiva

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73613/73613-9558bfe4c2b7de3c67f13fee3f0f6f19.jpg

Senast redigerat av 5tefan (19 april 2013)

Saab 9-3 Aero 2,3T "Projekt Black E85" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang