Rakarn skrev:
Hejsan! har en Alfa romeo 156 98:a med v6:an. Och hade inne den på verkstaden för att byta kamrem/fläktrem. Innan jag bytte hade remmen börjat vissla/vina. Så trodde den blivit sliten men det var ändå dags för byte så tog det säkra före det osäkra och bytte kamrem, fläktrem och spännrullar. Men nu efter bytet så visslar den fortfarande och nu har jag förstått att det är remmen som är för hårt eller löst spänd. Jag lämnade bilen på en svartverkstad som jag tidigare lämnat mina bilar och dom har alltid varit bra och ärliga samt så tar dom ju ungefär hälften av priset mot vanliga verkstäder. Men nu efter detta så åkte jag till en annan verkstad och lät dom lyssna och dom sa att det är remmen som är för hårt eller löst spänd.
Så nu undrar jag: Kan remmen gå av nu? är detta nått som måste åtgärdas snabbt?
Pratar vi om kamrem skulle jag nog inte ens starta bilen igen!
Troligen är väl att de menar "fläktrem" Alfa är ju inte direkt lättmekade men justera den är väl ingen jättekostnad!
Mvh
Alexander
Senast redigerat av Dieselsmurfen (24 mars 2011)
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!