25 mars 2011
Trådstartare
Än en gång så har man växt ur sin anläggning, så nu söker jag tipps på ett slutsteg till mitt framsystem och en bas som matchar mina övriga komponenter.
Bil: Saab 9-5 sedan
Nuvarande systemet i korthet
HU: Pioneer FH-P80BT
Framsystem: DLS Ultimate Iridium 6.3i
"Framförstärkare": DLS CA22 (kommer användas till baksystemet)
Baksystem: JBL P963
"Bakförstärkare": GAS 5-kanal (detta ska bort)
Bas: Rockford Fosgate P3 12" 2x2 Ohm
Låda: Sluten, minns ej storlek, men den var i alla fall i underkant utav vad som var rekommenderat för basen.
Bassteg: Gas Silver C2 (körs bryggkopplat i 4Ohm)
Batter: Banner running bull 70Ah
Konding: Någon tysk 2F inhandlad på BRL
Kablar:
2x 35m2 till strömförsörjning
3x lågnivå utav DLS dyrare modell
Högtalarkabel är någon trippelavskärmad 2,5m2 som BRL rekommenderade då jag inhandlade framsystemet.
Kanske är värt att tillägga att framdörrarna är väl dämpade.
Vad jag är ute efter är alltså:
1:
Ett välljudande slutsteg på ca 85-100 WRMS som ska driva mitt DLS framsystem.
Har sneglat lite på ett DLS Ultimate A2, det tycker verkar vettigt, vad tror ni?
Smärtgränsen vad det gäller priset är 5000:-
2:
En bas på 10" som inte bara ska mullra och låta högt, utan en bas med välljud som är trevlig att lyssna på.
Anledningen till att jag vill ha just en 10"are är att den är tänkt att monteras så den spelar ut igenom skidluckan för att få en mer "närvarande" ljudupplevelse ifrån basen. Skidluckan är inte bredare än 25cm så 10" är det största som får plats i ett sådant montage.
Basen kommer att spela i en sluten låda så det får ju vara ett element som är byggd för att spela i en sluten låda.
Steget som kommer att driva basen är som nämnt i systembeskrivningen ett GAS Silver C2, det kommer att bryggkopplas i 4Ohm, minns jag inte helt fel så levererar då steget 590WRMS, så en bas med dubbla 2Ohms spolar borde väl vara det bästa.(Rätta mig om jag har fel)
Pris: Det får kosta vad det kostar för att få den ljudupplevelse jag vill ha, men om det går att hålla sig under 3500:- så blir jag glad!
Värt att tillägga är att jag lyssnar på relativt blandad musik, men huvudsakligen är det metal jag vill att det ska låta bäst till.
Hoppas ni kan ge mig något/några förslag på passande komponenter, jag är öppen för begagnade förslag om någon har någonting att sälja som passar mina behov.
Tack på förhand
/Niklas
Senast redigerat av monki89 (25 mars 2011)